Iltapalainspiraatioita

Kurnivan vatsan kanssa ei kannata suunnata nukkumaan. Tässä inspiraatioita maistuvalle ja terveelliselle iltapalalle.

Herkkuleipää iltapalalle

Illalla ei kannata syödä liian tuhdisti. Siksi kasviksilla päällystetty leipä onkin mainio vaihtoehto iltapalalle niin lapsille kuin aikuisille. Voit leipoa iltapalaleivän itse: sämpylätaikinaa on helppo tuunata ja saada näin vaihtelua iltapalapöytään. Jos aamulla on aikaa, voi pataleipätaikinan tehdä valmiiksi kohoamaan ja paistaa vasta illalla iltapalan lämpimäisiksi. Myös itse tehty näkkileipä on todella suosittua ja se valmistuu helpommin kuin luulitkaan.

Myöhäisen illallisen ja iltapalan yhdistelmänä toimii ruokaisa sormisyötävä, pulled bread eli nyhtöleipä. Perinteinen lämppäri eli lämmin voileipä on mainio suolainen iltapala, jonka täytteitä on helppo varioida jokaisen makuun sopivaksi.

Myös riisipiirakat, pannukakut ja letut sopivat iltapalaksi. Valmista vaikkapa proteiinipitoiset raejuustoletut tai mansikkahillon kera tarjottava rahkapannari

Puurosta ja myslistä kuitua 

Moni aloittaa aamunsa kaurapuurolla, mutta puuro sopii mainiosti myös iltapalalle. Kaurapuuron sijaan keitä vaikkapa kattilaan samettista mannapuuroa tai maukasta kookosriisipuuroa. Myös erilaiset tuorepuurot ovat suosittuja ja niihin saa helposti yhdistettyä rahkaa ja marjoja.

Jos et ole puuron ystävä, saat iltapalaasi kuituja itse tehdystä myslistä. Mysli maistuu vaikkapa jogurtin tai mehukeiton kerä. Makeampi versio myslille on muromysliä muistuttava rapea granola.

Smoothie maistuu myös iltapalalla

Oletko sinäkin hurahtanut smoothieihin? Itse surautettu smoothie on helposti valmistuva vitamiinipommi. Valitse iltapalasmoothieen marjoja, jogurttia tai rahkaa. Vihreä smoothie syntyy kasviksista ja banaanista.

Hedelmiä ja marjoja kannattaa napostella sellaisenaan, mutta niistä syntyy myös raikas hedelmäsalaatti tai kevyt kiisseli, jotka voi kruunata rahkaisella kastikkeella

Teetä vai kaakaota?

Lämmin juoma rauhoittaa mukavasti ennen nukkumaan menoa. Keitä kupillinen vihreää teetä tai rauhoittavaa rooibosta iltapalan kanssa nautittavaksi. Lapsille maistuu iltapalalla lämmin kaakao. Karkkipäivänä kaakaoon voi sujauttaa mukaan vaikkapa muutaman vaahtokarkin

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Iltapala-ainekset Pirkka-tuotteista

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.