Energinen aamu

Täydellinen aamun käynnistyy terveellisellä smoothiella. Tankkaa aamuun energiaa ja mahtava annos vitamiineja ja hivenaineita superfoodeista ja kasviksista. 

Videolla valmistettu smoothie on erinomainen esimerkki ravitsevasta ja herkullisesta aamiaisesta, joka pitää energiatasosi korkealla pitkään - helposti lounaaseen saakka! Valitsetpa sitten aamiaiseksi tämän tai jonkun muun aamupalareseptin, varmista, että aamupalassasi on:

  • maltillisesti tai ei lainkaan nopeita hiilihydraatteja (sokereita)
  • mahdollisimman laaja kirjo ravinteita
  • riittävästi hyvälaatuista proteiinia
  • riittävästi hyvälaatuista rasvaa

Etenkin aamupalalla nauttimasi proteiini ja rasva varmistavat, että saavutat tasaisen korkeat energiatasot ja pitkään kestävän kylläisyydentunteen. Valitettavasti suomalaisittain perinteiset leipä, puuro, muro, mysli, hedelmä yms. -aamupalat eivät täytä näitä vaatimuksia ja usein johtavatkin verensokeri- ja energiatasojen rankkaan vaihteluun sekä hallitsemattomaan nälkään.

Otetaanpa siis esittelemämme smoothie testiin!

Energisoiva aamusmoothie -resepti

Raaka-aineet:

  • 1/2 avokado
  • 1,5 dl mustaherukoita
  • 1 dl chia-geeliä (esim. 1 dl chia-siemeniä & 9 dl vettä, sekoita, pistä tekeytymään jääkaappiin kannellisessa purkissa, käytä vähitellen, säilyy jääkaapissa melkein viikon)
  • kourallinen pakastettua pinaattia
  • kourallinen lehtikaalia
  • puolikkaan sitruunan mehu
  • 1 Granny Smith -omena
  • puolikas peukalollinen kuorittua inkivääriä
  • 1-2 kauhallista suosikkiproteiinijauhettasi (mielellään maustamaton)
  • vettä

Lisää halutessasi myös:

  • 1-2 tl Chlorella-jauhetta
  • 1-2 tl Spirulina-jauhetta
  • mehiläisen siitepölyä koristeeksi ja lisäboostiksi

Ohjeet:

  1. Pese kasvikset hyvin
  2. Laita kaikki ainekset proteiinijauhetta lukuunottamatta blenderikannuun.
  3. Lisää maltillisesti vettä.
  4. Pyöräytä silkkisen pehmeäksi, smoothiessa on paljon kuituja joten kannattaa blendata kunnolla!
  5. Lisää proteiinijauhe ja tarvittaessa lisää vettä.
  6. Pyöräytä uudestaan.
  7. Kaada lasiin, koristele mehiläisen siitepölyllä ja nauti antaumuksella!

Jos kaipaat smoothielta hieman makeampaa makua voit lisätä mukaan vaikkapa pienen määrän suomalaista luomuhunajaa.

Videovinkin ja reseptin tarjoaa Lifted.fi.

Katso lisää smoothiereseptejä arkiaamuihin ja välipalalle.   

Hyvän olon reseptit arkiaamuun

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.