Arvaa ikä -kampanja kiinnosti vuonna 2014

Uudenvuoden karkeloita kohti kuljettaessa kauppojen on erityisesti nyt syytä valpastua ikärajojen valvonnassa. Päivittäistavarakauppojen Arvaa ikä -kampanja on tehnyt vuoden 2014 aikana tutuksi kaupan ikärajavalvonnan pelisääntöjä. Kampanjan Facebook-sivuilla on ollut sekä keväällä että syksyllä testi, jossa kävijät ovat päässeet kokeilemaan, miten hyvin nuorelta näyttävän henkilön iän arviointi itseltä onnistuu. Testin pääset tekemään tästä

Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa

Päivittäistavarakaupoissa on kohta kaksi vuotta ollut käytössä ohjeistus, jonka mukaisesti henkilökunta tarkastaa alkoholia tai tupakkaa ostavan asiakkaan iän, jos tämä vaikuttaa alle 30-vuotiaalta.

– Moni Arvaa ikä -testin verkossa tehnyt huomasi, ettei nuoren henkilön iän arviointi ole aina ihan helppoa. Vuoden 2014 aikana testin teki lähes 60 000 kävijää ja vain 4 % vastaajista arvioi kaikkien kymmenen nuoren iät oikein, ikärajavalvonnasta vastaava asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä kertoo.

arvaa_ika

– Arvaa ikä -kampanjalla olemme halunneet muistuttaa asiakkaita ikärajavalvonnasta ja sen tärkeydestä. Valvonnan avulla varmistetaan, ettei alkoholia tai tupakkaa päädy alaikäisten lasten ja nuorten käyttöön. Kampanjan yhtenä tavoitteena onkin ollut tehdä papereiden näyttämisestä alkoholin ja tupakan oston yhteydessä arkinen ja itsestään selvä osa asiointia, Salminen toteaa.

Arvaa ikä -kampanja ja 30 vuoden viiteikärajaohjeistus koskevat Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiä. Ne edustavat noin 98 % osuutta Suomen päivittäistavaramarkkinoista. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.

Jo 100 000 ikärajapassia suoritettu

Päivittäistavarakauppa on pitkäjänteisesti kehittänyt ikärajavalvontaan liittyvää toimintaansa. Ikärajapassikoulutus päivittäistavarakauppojen kassahenkilöstölle käynnistyi vuonna 2009 ja reilun viiden vuoden aikana koulutuksen on suorittanut jo yli 100 000 kassatehtävissä työskentelevää työntekijää ja alan opiskelijaa.

Ikärajapassikoulutus on osa päivittäistavarakaupan ikärajavalvottavien tuotteiden omavalvontaa. Yhtenäinen ja selkeä koulutus helpottaa kassahenkilöstön työtä ja varmistaa tasalaatuisen ja luotettavan ikärajavalvonnan kaikissa Suomen yli 3 000 päivittäistavarakaupassa.

Ikärajavalvottavia tuotteita ovat alkoholin ja tupakan lisäksi muun muassa nikotiinivalmisteet, ilotulitteet, rahapelit sekä ikärajamerkityt tietokonepelit, elokuvat ja lehdet.

– Ikärajavalvonta on osa kassahenkilöstön ammattitaitoa. Ikärajavalvontaan liittyy useita eri lakeja ja ohjeistuksia ja myös ikärajoja on useita erilaisia. Myymälöiden henkilöstöllä on valtavasti osaamista ja tehty työ on myös tuonut tulosta. 

Valvonta on parantunut

Päivittäistavarakaupoissa henkilökunta tarkastaa alkoholia tai tupakkaa ostavan asiakaan iän, jos tämä vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Uusi ikärajavalvonnan ohjeistus otettiin käyttöön vuonna 2013. Tavoitteena on ollut madaltaa papereiden kysymisen kynnystä ja varmistaa, ettei alkoholia eikä tupakkaa myydä lainkaan alaikäisille.

Uusi toimintatapa on tuonut hyvää tulosta, jonka myös kuluttajat ovat huomanneet. Peräti 63 % katsoo, että kauppojen ikärajavalvonta alkoholin myynnissä on parantunut (Taloustutkimuksen Suomi Syö -tutkimus).

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.