Ei jätetä tuotteita vääriin paikkoihin kaupassa

Merkittävä hävikkiä aiheuttava ilmiö ruokakaupoissa liittyy asiakkaiden tapaan, missä tuoretuotteita jätetään vääriin hyllyihin asiakkaan tullessa toisiin aatoksiin tuotteen ostamisen osalta. Kun tuoretuotetta ei viedä takaisin omalle paikalleen kylmä- tai pakastehyllyyn vaan jätetään huoneenlämpöön, tuote pilaantuu ja siitä tulee syömäkelvoton. Käyttäytymisen muutoksella tämä täysin turha hävikki voidaan poistaa kokonaan.

Ruokakauppojen arkipäivää on tuotteiden löytäminen vääristä paikoista. Tuotteet joutuvat usein vääriin paikkoihin kun asiakkaat tulevat toisiin ajatuksiin tuotteen ostamisen osalta eivätkä palauta tuotetta omalle paikalleen. Hävikkiä syntyy, kun tuoretuotteita ei palauteta niille kuuluviin paikkoihin kylmähyllyihin. Jotkin pakastetuotteet kuten jäätelöt saattavat sulaessaan pilata myös viereiset tuotteet. Näin yhden tuotteen lisäksi hävikkiin on vaarassa mennä useampi tuote.

Asiakkaat voivat merkittävästi vähentää ruokahävikkiä viemällä tuotteet takaisin niille kuuluville paikoilleen. Samalla pidetään huolta kaupan siisteydestä ja hygieniasta.

On hyvä muistaa, että on täysin hyväksyttävää vaihtaa mieltä tuotteen ostamisen osalta, vaikka sen on jo valinnut ostoskoriin. Pidetään yhdessä huoli siitä, että ostamattomat tuotteet päätyvät niille tarkoitetuille paikoilleen kaupassa.

Hävikinhallintavinkkejä asiakkaille

Lue myös

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tähteet hyötykäyttöön

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset