Hävikinhallinnan ratkaisuja K-supermarket Torpparinmäessä

Hävikki on asia mikä saa K-supermarket Torpparinmäen kauppiasveljesten tunteet kiehumaan. Hävikin hallinta on välillä vaikeaa, mutta onneksi hävikin pienentämiseen löytyy keinonsa.

- Hävikkiä tulee kuitenkin aina olemaan, vaikka valikoimissa olisivat vain parhaiten myyvät tuotteet. Se miten hävikkiä hallitaan, on ratkaisevassa roolissa. Jos haluaa menestyä kauppiaana ja palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, hävikinhallintaa ei voi sivuuttaa olankohautuksin, kertoo K-supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala.

K-supermarket Torpparinmäki on pienimmän kokoluokan K-supermarket ja valikoimissa on noin 8000 tuotetta. Vertailun vuoksi kilpailijoiden supermarket-kokoluokan kaupoissa voi olla vain reilu 2000 erilaista tuotetta ja K-citymarketeissa voi olla jopa 30 000 tuotetta.

- Me K-kauppiaat panostamme laatuun, valikoimaan ja palveluun. Meillä on myös velvollisuus, tietenkin myös pakon sanelemana, ottaa hävikki vahvasti huomioon. Tätä varten olemme saaneet ketjultamme tehokkaat työkalut, joiden avulla hävikinhallinta on helpottunut aikaisemmista vuosista.

Hävikinhallintaan löytyy työkaluja

K-supermarket Torpparinmäessä hävikinhallintaa tehdään monin eri tavoin. Valikoimia viilataan jatkuvasti ja huonosti menevät tuotteet poistetaan valikoimista. Tilausehdotukset käydään aina tarkkaan läpi. Päiväysten tullessa vastaan tuotteet hinnoitellaan - 50 % tarroilla. Vanhentuvia tuotteita annetaan hyväntekeväisyyteen.

- Näillä päivittäisillä toimenpiteillä hävikin pystyy pitämään riittävän matalalla tasolla. Epäonnistumisen vaara on suuri, eikä lepsuiluun ole varaa. Joskus saattaa tuntua, ettei hävikkiä ole tullut pariin viikkoon juuri yhtään. Tällöin ei tilauksissa, hinnoittelussa ja hyllytyksessä olla välttämättä tarpeeksi tarkkoja, jonka vuoksi hävikki alkaa salakavalasti kasvaa, kuvailee kauppias Tikkala hävikinhallinnan arkea.

Hävikkiin uhkaavasti suuntaavat ruoat K-supermarket Torpparinmäki antaa Manna-Apu Ry:lle, Hurstille ja Torppiksen nutalle.

Asenne hävikkiin ratkaisee

- Olemme aina sanoneet sitä, että kuka tahansa osaa tilata hyllyt täyteen tavaraa. Ammattilainen sen sijaan tilaa tarpeeksi, jotta myynti ja asiakastyytyväisyys toteutuvat oikealla tavalla hävikin ollessa kurissa. Pyrimme aina minimoimaan hävikin ja maksimoimaan myynnin. Välillä epäonnistumme ja välillä kuljemme koko viikon hymy kasvoillamme, kertoo kauppias Teemu Tikkala.

Loppujen lopuksi K-supermarket Torpparinmäen kauppiasveljesten mukaan kyse on aina omasta toiminnasta. Hävikkiä saa kyllä pienennettyä kaupassa kuin kaupassa, jos vain asian eteen näkee enemmän vaivaa. Hävikinhallinta ei lopu koskaan, vaan aina löytyy jotakin viilattavaa kaupassa, jolla hävikkiä saa syntymään vähemmän. Torpparinmäessä hävikinhallinta nähdään vastaisuudessakin tärkeänä osana kaupankäyntiä ja hävikkiä pyritään systemaattisesti vähentämään.

Alkuperäinen juttu julkaistu Tikkala Bros -blogissa.

Mitä kaupat tekevät hävikkituotteille?

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tähteet hyötykäyttöön

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.