Ruokalahjoituksen pioneeri K-supermarket Seilori auttanut vähäosaisia jo kaksi vuosikymmentä

Lippulaivan Seilorin dipl.kauppias Heimo Välinen on onnistunut pienentämään kauppansa hävikkiä ja lisäksi lahjoittanut ruokaa hyväntekeväisyyteen jo yli 16 vuotta. Kävimme haastattelemassa alan pioneeria

Mistä sait idean antaa ruokaa hyväntekeväisyyteen?

Hyväntekeväisyys ja toisten auttaminen on tärkeä osa tapakulttuuria. Jokainen meistä kauppiaista tekee hyväntekeväisyyttä tavalla tai toisella jo ammattinsa vuoksi. Auttamalla muita saat hyvän mielen ja autat osaltasi tekemään maailmasta paremman paikan meille kaikille. Olen aina koko 37-vuotisen kauppiasurani ajan pyrkinyt löytämään kunnollisille myymättä jääneille tuotteille jatkokäyttöä. Siitä tämäkin idea on aikoinaan lähtenyt.

Ruoan jakelu vaatii joukon pyyteettömiä ihmisiä, jotka hakevat tuotteet kaupalta, lajittelevat ja jakavat ne tarvitseville. Nämä vapaaehtoiset ovat kultaakin kalliimpia. Onneksi minulla on kunnia tuntea näitä arjen sankareita, sillä ilman heitä tämä käytäntö ei toimisi.

Miksi haluat toimia näin?

Jo kotona äitini opetti, ettei ruokaa saa tuhlata. Tuntuisi ihan hullulta heittää käyttökelpoista ruokaa roskiin, kun tarvitsijoita kerran on. Ruokajonossa käy paljon eläkeläisiä, pienituloisia, asunnottomia ja työttömiä. Tietenkin asioilla on myös inhimillinen puoli, ihmisillä on yksinkertaisesti nälkä. Monen ruokajonossa käyvän mukaan syy lisääntyneeseen avuntarpeeseen on perusturvan riittämättömyys. Pelkästään perusturvan varassa elävillä on suuria vaikeuksia selvitä arjesta, sillä perusturvan taso ei heidän mukaansa ole noussut riittävästi suhteessa palkkoihin ja hintoihin.

Meidän kaikkien tehtävä on huolehtia siitä, että huono-osaiset eivät joutuisi hyväntekeväisyyden varaan. Haluan vaikuttaa omalla esimerkilläni kauppiaiden ja kuluttajien asenteisiin, jotta ymmärrys asian tärkeydestä lisääntyisi. Monet kauppiaat eri puolella suomea ovatkin jo lähteneet mukaan. Myös kuluttajat kertovat arvostavansa hävikin vähentämistä ja haluavansa suosia asian huomioivia kauppoja.

Miten se on auttanut teitä vähentämään ruokahävikkiä?

K-kaupat pyrkivät pitämään hävikkinsä mahdollisimman pienenä kustannustehokkuuden vuoksi, ja ovat siinä onnistuneetkin. Vaikka kuluttajien toivomuksesta tuotelukumäärää on lisätty on kauppojen jätemäärät viime vuosina suhteellisesti vähentyneet. Tähän on päästy parempien sähköisten ennuste- ja tilausjärjestelmien, tehokkaamman logistiikan ja henkilökunnan koulutuksen avulla.

Olin itse mukana kehittämässä K-ympäristökaupan toimintamallia, ja se on ollut käytössä myös omassa kaupassani Seilorissa jo vuodesta 1998 lähtien. Toimintamallin avulla K-kauppa tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden vastuullisempaan kuluttamiseen ja auttaa vähentämään kaupan omaa ympäristökuormitusta. K-ympäristökaupassa asiakkaille tarjotaan tietoa ja esitteitä tuotteiden ympäristövaikutuksista ja eettisistä asioista. Koko kaupan henkilökunta on koulutettu opastamaan asiakkaita muun muassa kierrätyksessä.

K-ympäristökaupat vähentävät aktiivisesti syntyvän jätteen määrää ja kierrättävät tehokkaasti. Energiansäästöön kiinnitetään huomiota myös monin tavoin. Viimeistä myyntipäivää läheneviä tuotteita myydään myös pois alentamalla tuotteen hintaa.

Hävikin hallintaa K-supermarket Seilorissa

Tähteet hyötykäyttöön

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.