Kuluttajat arvioivat: K-kaupat ovat Suomen vastuullisimpia ruokakauppoja

Perjantai 08.04.2016 - klo 10.58

K-kaupat koetaan kuluttajien keskuudessa Suomen ruokakaupoista vastuullisimmiksi. Suomalaisista brändeistä K-kaupat ovat vastuullisuusmielikuvissa seitsemäntenä. Asia ilmenee juuri julkaistusta pohjoismaiden suurimmasta kuluttajien vastuullisuuden mielikuvia kartoittavasta Sustainable Brand Index 2016 raportista.

- Nyt saavutettu sijoitus on suoraa seurausta tekemästämme pitkäaikaisesta vastuullisuustyöstä. Raportin tulos osoittaa, että vastuullisia valintojamme myös arvostetaan yhä enemmän suomalaisten keskuudessa, kertoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Vastuullisimmiksi suomalaisiksi brändeiksi nousivat kuluttajien mielikuvissa Valio, Fazer ja Oululainen. Yhteensä suomalaisia brändejä arvioitiin raportissa yhteensä 132.

Suomalaista ruokaa ja ruaontuotantoa arvostetaan

K-ryhmä on viime aikoina nostanut keskusteluun suomalaisen ruoan asemaa. K-ryhmälle on ensiarvoisen tärkeää, että kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, K-kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.

Suomalaisten tuotteiden osuus K-ruokakauppojen valikoimassa on yli 80 %. Vuonna 2015 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 610 miljoonaa euroa ja kasvoivat 43 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta.

Keskon vastuullisuustyötä palkittu

Tämän vuoden tammikuussa Kesko valittiin myös Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle sijalle 15 ja samalla maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi. Lisäksi marraskuussa 2015 Kesko valittiin ensimmäistä kertaa CDP:n Climate A -listalle, johon valittujen 113 yrityksen katsotaan toimivan esimerkillisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

 

Sustainable Brand Index on pohjoismaiden suurin brändien vastuullisuutta mittaava raportti. Sen aineisto perustuu 30 000 kuluttajan haastatteluihin ja mukana on 752 brändiä.

Tutustu Sustainable Brand Index -raporttiin kokonaisuudessaan.

Ajankohtaista

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset