Ravinnon taitajat - Soile tuntee ravinnon ja ruoan

Ruoka on tärkeä osa hyvää elämää. Jos tarvitset uusia ajatuksia ostoslistalle, kysy neuvoa kaupan K-ravintotaitajalta. Heitä on kohta 750.

Jyväskyläläinen Soile Hannonen on 500:s K-ravintotaitaja. Koulutuksen hän suoritti vuonna 2011. Soile on työskennellyt neljän vuoden ajan K-citymarket Keljon hedelmä- ja vihannesosastolla. Jyväskylän Keljossa ravintotaitajia on peräti yhdeksän.

Ravintoasiat kiinnostavat kuluttajia enemmän kuin aikaisemmin. Ruoka on tärkeä osa hyvinvointia.

– Asiakkaat tietävät, mitä he haluavat. Koulutus antoi minulle paremmat mahdollisuudet vastata heidän tarpeisiinsa ja auttaa löytämään erilaisia ruokavaihtoehtoja, Soile kertoo.

Gluteeniton ja pakkausmerkinnät kiinnostavat

Eniten asiakkaat kysyvät pakkausmerkinnöistä. Selkeä kakkonen ovat erilaiset ruoka-aineallergiat kuten keliakia.

Soilen paras vinkki erikoisruokavalioihin on Pirkka-reseptihaku. Keliaakikollekin on siellä lähes 300 reseptiä.

Jäädytetty suklaamoussekakku tai mantelitorttu maistuu varmasti kaikille. Suolaisena gluteenitonta saaristolaisleipää ja savulohitahnaa tai kinkku-sienirulla.

Jo lähes 750 K-ravintotaitajaa

Koulutuspäällikkö Reija Isaksson on ollut mukana kehittämässä K-ravintotaitajan koulutusta. Ensimmäiset ravintotaitajat valmistuivat vuonna 2010. Tavoitteena oli saada vuoden 2012 loppuun mennessä 500 osaajaa kauppoihin, nyt heitä on jo 743.

– Koulutus syntyi tarpeesta. Ravitsemus on nouseva trendi. Asiakkaat tarvitsevat tietoa, he haluavat huolehtia terveydestään tai tarvitsevat apua merkintöjen kanssa. Siksi kaupassa on hyvä olla henkilöitä, joilla on hyvä perusosaaminen ja ymmärrys terveellisestä ruoasta ja ravitsemuksesta, Reija kertoo.

Verkkokoulutus kestää 5–6 viikkoa, se suoritetaan työn ohessa. Koulutuksessa tutustutaan pakkaus- ja alkuperämerkintöihin, erikoisruokavalioihin, Pirkka-erityisruokavaliotuotteiden valikoimaan, esillepanoon, kannattavuuteen ja hyllyreunamerkintöihin sekä eri uskontojen ja kulttuurien ruokarajoituksiin.

Avokadopasta ja muut ruokatrendit

Soile on oppinut, miten äkkiä ruokatrendit ja kansainvälistyminen näkyvät kaupassa. Kun avokadopastasta tuli hitti, avokadojen kysyntä kasvoi Keljossakin. Onneksi syöntikypsät avokadot olivat jo silloin Pirkka-tuotteena. 

– Olen huomannut, että asiakkaat ovat enemmän kiinnostuneita erilaisista ruokakulttuureista. He tuovat reseptejä mukanaan ulkomaanmatkoilta. Kukapa ei haluaisi lisää väriä suomalaiseen ruokakulttuuriin tai muistella lomaa valmistamalla siellä tarjottuja herkkuja kotona.

 

Tämä on K-kaupan vastuullisuuskonseptista kertovan juttusarjan osa 5/5: Huolehditaan hyvästä olosta.

 

Lähde: Pirkka-lehti 6-7/2014