Somessa on voimaa

Neljännen polven kauppias

Aki Luomanen K-supermarket PostitaloK-supermarket Postitalon kauppias Aki Luomanen on kauppiassukua neljännessä polvessa. Monipuolisen miehen tie on kulkenut Vaasan yliopiston kautta pankkiuralle ja Sparin kautta K-kauppiaaksi. Yrittäjyys vei mukanaan ja kauppiaana toimiminen on elämäntapa.
– Asiakkaat hyötyvät, kun kauppiasyrittäjät suhtautuvat intohimoisesti työhönsä. Yrittämisen vapaus mahdollistaa monia asioita. Asiakaspalautteet otetaan ilolla vastaan ja asiakaspalvelu on meille kunnia-asia. Kauppiasvetoinen kauppa pystyy toteuttamaan nopeasti asiakkaan toiveet ja tekemään muutoksia valikoimaan lyhyelläkin aikavälillä, Aki Luomanen summaa yrittäjyyden hyviä puolia.

Sosiaalinen media on avannut kaupallekin aivan uusia viestinnän ja markkinoinnin kanavia.
– Facebookia ja Instagramia hyödynnetään sesongeissa, kampanjoissa ja niin edelleen.
Kaupan fi ilis välittyy kuvissa ja päivityksissä.

Positiivisella mielellä

Sampo Kaulanen K-market Jounun kauppaK-market Jounin kauppa Äkäslompolossa, Ylläksellä on monelle pohjoisen kävijälle tuttu. Kauppias Sampo Kaulanen sanookin, että Jounin kaupalla on varmasti Suomen
laajin asiakaskunta maantieteellisesti ajatellen. Sampo päätyi kauppiaaksi sukuyritykseen Etelä-Suomessa vietettyjen vuosien jälkeen. Vaikka uralla on ollut kaikenlaista haastetta, positiivisuus on vienyt eteenpäin.
– Kauppiasyrittäjälle jokainen asiakas on tärkeä. Asiakas on se, joka maksaa kauppiaan palkan. Asiakkaalle on suuri etu, että pystymme yrittäjinä reagoimaan nopeasti asiakkaan tarpeisiin ja tekemään nopeita päätöksiä, Sampo Kaulanen sanoo.
Jounin kauppa on kunnostautunut Facebookin käytössä omaperäisillä päivityksillään,
kilpailuillaan ja kampanjoillaan. Kauppias suoltaa omien sanojensa mukaan  Facebookiin, mitä mieleen juolahtaa.
– Aitous on se juttu, josta asiakkaat tykkäävät.

Ruokakulttuurin aitiopaikka

K-citymarket Porvoo kauppias Taina JansenK-citymarket Porvoo on kauppias Taina Jansenille ja hänen miehelleen Johnille unelmien työpaikka. Kauppiaspari pääsee työssään yhdistämään koko elämäntavan: perheyrittäjyyden, ruoan ja ruokakulttuurin vaalimisen. Vuonna 2008 kauppiaina aloittaneen pariskunnan mielestä K-kauppiasurassa yhdistyvät kaikki hyvät asiat. Kaupassa jokainen päivä on erilainen.
– Jokaisessa päivässä on omat haasteensa. Elämme jatkuvaa sesonkia. Kun yksi sesonki loppuu, toinen alkaa. Haasteita tuo muun muassa se, miten ylläpitää riittävän hyvää ja herkullista valikoimaa, edullista hintaa ja mistä saa hankittua parhaat raaka-aineet myyntiin, Taina Jansen summaa.
Yrittäjänä Taina iloitsee kyvystä tarttua asiakkaan toiveisiin nopeasti. Tiivis yhteistyö oman alueen toimijoiden ja ruoantuottajien kanssa on myös tärkeää.
– Asiakaspalautetta tulee myymälässä kasvotusten joka päivä. Myös Facebook ja Twitter ovat lisänneet vuorovaikutteisuutta. Kotimaisuuden merkitys nimenomaan vastuullisuuden ja työllistämisen kannalta kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän. Keskustelemme usein tästä asiakkaidemme kanssa.

Lue lisää

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.