Suomalaista tomaattia tarjolla ympäri vuoden

Loppukesä ja alkusyksy ovat kotimaisten vihannesten sadonkorjuun parasta aikaa. Juuri nyt Keskon vihannesvalikoimasta lähes 70 % on suomalaisia tuotteita.

- Suosimme valikoimissa suomalaisia tuotteita aina, kun se saatavuuden puolesta on mahdollista, kertoo hedelmistä ja vihanneksista vastaava ostojohtaja Kenneth Forsman Keskon päivittäistavaratoimialalta.

Tähän vuodenaikaan Keskon tomaattivalikoimasta lähes 90 % on suomalaista. K-kaupoissa on tarjolla runsaasti myös paikallisten tomaatinviljelijöiden lähituotteita.

Erikoistomaatit kasvattavat suosiotaan vauhdilla

Terveellisillä tomaateilla herkutellaan usein tuoreeltaan, mutta ne ovat myös ruoanlaittajien suursuosiossa.

-Suomalaisten tomaattien valikoima on laajentunut viime vuosina, mikä on upea asia. Pystymme satokauden aikana tarjoamaan asiakkaille entistä monipuolisemman valikoiman suomalaisia tuotteita. Olemme jopa kyenneet toteuttamaan valtakunnallisia kampanjoita suomalaisilla erikoistomaateilla ja näin kasvattamaan entisestään tietoisuutta maistuvista suomalaisista uutuuksista, Forsman sanoo.

K-ruokakaupat myyvät suomalaista tomaattia ympäri vuoden, mutta valikoimaa täydennetään ulkomaisilla tuotteilla. Miksi tarjolla ei ole pelkästään kotimaista tomaattia?

- Suomalaiset arvostavat ja suosivat suomalaisia tuotteita hedelmät ja vihannekset -tuoteryhmässä. Suomalaisen työn saamisessa nousuun on meille Keskossa merkitystä, kertoo Forsman.

Käytännön esimerkkejä ovat esimerkiksi Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja suomalaisen työn puolesta ja säännöllisesti järjestetyt Lähiruokatreffit, joissa suomalaiset lähiruokatuottajat ja K-kauppiaat saatetaan yhteen. Lähituotteita esitellään kaupoissa myös asiakkaille järjestetyissä tapahtumissa. Näin pyritään luomaan edellytyksiä suomalaisen lähiruuan tarjonnan kasvulle K-kaupoissa.

- Samanaikaisesti tässä yleisessä taloudellisessa tilanteessa on kuitenkin muistettava, että osalle kuluttajista hinta on erittäin tärkeä tekijä ostopäätöksessä. Asiakas on kuningas, kauppojen tarjonta pohjautuu aina asiakaskysyntään. Laajan valikoiman avulla haluamme tarjota erilaiset mieltymykset ja arvostukset omaaville asiakkaille kattavasti erilaisia ja erihintaisia vaihtoehtoja – Haluamme tarjota sekä laatua että edullista hintaa, jatkaa Forsman.

Ulkomaisella tuonnilla täydennetään kotimaista tarjontaa

- Tuomme ulkomailta tuotteita, joita ei saa Suomesta tai joiden kotimainen tarjonta ei riitä kattamaan kulutuskysyntää, Kenneth Forsman sanoo.

Kesko tuo esimerkiksi paprikaa, sipuleita kuten valkosipulia ja banaanisalottisipulia sekä erikoisempia vihanneksia kuten sitruunaruohoa, inkivääriä ja bataattia. Elokuun lopussa K-supermarket-ketjun yli 200 kaupassa käynnistyi kampanja, jossa myydään puolalaista tomaattia edulliseen hintaan.

- Tiedustelemme aina suomalaisten tavarantoimittajien halukkuutta kampanjointiin. Kesällä suomalaisen tomaatin saatavuuden ollessa erinomainen, kampanjointi onkin erittäin aktiivista, niin myös tänä vuonna. Nyt mennään kuitenkin jo hiljalleen kohti pääsatokauden loppua ja suomalaisen tomaatin tuotantomäärät ovat laskussa, Forsman kertoo.

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.