Lähiruoka tuo työtä Suomeen

Perjantai 11.07.2014 - klo 12.00

Paikallinen lähiruoka on lähellä monen K-kauppiaan sydäntä. K-ruokakauppojen valikoimista löytyykin runsaasti paikallisia tuotteita. 

Ottamalla kauppansa valikoimiin paikallisia tuotteita K-kauppiaat tukevat lähiruoan tuotantoa, paikallisten tuottajien elinkeinoa ja paikkakunnan työllisyyttä. Vuonna 2013 K-kauppiaat ostivat maakunnista tavaraa 557 miljoonalla eurolla. Monet Pirkka-tuotteetkin ovat lähiruokaa: niitä valmistetaan yli 150 yrityksessä eri puolilla Suomea.

K-ruokakauppiaat eri puolilla Suomea tarjoavat asiakkailleen paikallista lähiruokaa, omilla paikallisilla mausteilla. Esimerkiksi K-market Ruokapadassa Padasjoella asiakkaille tarjotaan vaihtoehtoja massatuotetulle ruoalle. K-citymarket Seinäjoki Päivölässä lähiruoka on esillä kaupan paraatipaikalla. K-supermarket Loviisassa lähiruoka ohjaa eurot oman paikkakunnan elinvoimaisuuteen.



Padasjokelainen kauppias Marko Samiola haluaa tarjota asiakkailleen vaihtoehtoja massatuotetulle ruoalle. Siksi K-market Ruokapadan valikoimissa on pientuottajien valmistamaa lähiruokaa monessa eri tuoteryhmässä, muun muassa hilloa, mehua, hedelmiä ja vihanneksia ja kausittain lihaa.
– Olemme ostaneet lähituottajilta jopa kymmenen prosenttia kaikesta ruoasta, Samiola kertoo.

Samiola on myös edistänyt lähiruoan tunnettuutta järjestämällä kaupassaan lähiruokamessut. Viikonlopun ajan kaupassa oli paikalla seitsemän paikallista tuottajaa, jotka esittelivät ja maistattivat tuotteitaan. Asiakkaat ottivat tapahtuman innostuneesti vastaan.

Marko Samiola näkee ruokakaupan tärkeänä kumppanina pienille tuottajille. Ruokakauppa voi mahdollistaa isommat volyymit ja siten kustannustehokkaamman tuotannon.
– K-ruokakauppa on paikallisille pientuottajille avainasemassa oleva mahdollisuus kehittää ja kasvattaa toimintaansa, hän kuvaa.

Myös kaupalle lähiruoka on Samiolan mielestä tärkeää: sen avulla voi erikoistua ja erottua muista.

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.