Kahdeksan K-supermarketia ehdolla Vuoden Leipäkaupaksi

K-supermarket Rokkala on yksi ehdokkaista Vuoden Leipäkaupaksi 2015. Kauppiaina Rokkalassa ovat Jari ja Pirkko Mattila.

K-ruokakaupoissa ja Ruokakeskossa leipäosastoja kehitetään määrätietoisesti. Ruokakeskon tavarakauppa-yksikössä toimiva leivän myynninkehityspäällikkö Marko Rönnblad listaa kehittämistoimenpiteillä tavoitettuja saavutuksia:

- K-supermarketien vahvuutena on leipäosastojen henkilökunnan hyvä asiantuntemus ja palvelualttius. Henkilökuntaa on myös aina saatavilla. Vahvuuksiin voidaan lukea myös leipäosastojen miellyttävä järjestys, siisteys ja omaleimainen markkinointi.

Suomalainen leipä saa arvostusta

Vuoden Leipäkaupan valinnassa kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja. K-supermarketin leipävalikoimaa rakennetaankin kotimaisuus edellä. K-supermarketeissa usein vain paistopistetuotteiden patongit ja croissantit ovat ulkoimaista alkuperää.

- Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia kotimaisista ja uunituoreista paistotuotteista. Me K-ruokakaupoissa annamme paljon arvoa sille, että ne ovat kotimaassa valmistettuja. Kehitämme jatkuvasti valikoimaamme yhdessä kotimaisen leipäteollisuuden kanssa palvelemaan paremmin asiakastarpeita, kertoo Rönnblad.

K-supermarket Rokkalan uudet leivän hintaryhmät ovat tuoneet kaupalle kiitosta asiakkailta.

Tuoreus ja trendit

Myös tuoreus on näytellyt Vuoden Leipäkauppa -kilpailussa suurta roolia parhaimpien leipäkauppojen valinnassa:

- K-ruokakaupoissa suositaan käytäntöä, jossa tuorein leipä myydään päällimmäisenä tai ensimmäisenä. Näen, että tämä siivitti viime vuonna K-citymarket Kouvolan Vuoden Leipäkauppa -kilpailun voittoon, Rönnblad sanoo.

K-ruokakauppojen leipäosastoja kehitetään aktiivisesti muuttuvien trendien mukaan. Takavuosina pinnalla ollut karppaustrendi on viime aikoina hiipunut, joten leivät tekevät taas hyvin kauppaansa. Trendejä tulee kuitenkin uusia ja nyt vallalla oleva hyvinvointitrendi näkyy myös leivän kulutuksessa yhä näkyvämmin. Viime vuonna villitsivät kauraleivät ja tänä vuonna on nähty gluteenittomien tuotteiden myynnin voimakas kasvu.

Leipäkaupan valinnassa arvosteluperusteita ovat tuotteiden tuoreus, valikoiman monipuolisuus, valtakunnallisten, alueellisten ja paikallisten leipomotuotteiden saatavuus sekä tuotteiden saatavuus kaupan koko aukioloaikana. Lisäksi raati arvioi leipäosaston yleisvaikutelmaa, siisteyttä ja järjestystä sekä henkilöstön asiantuntemusta ja palvelualttiutta. Myös tuotteiden esillepanoa ja leipäosaston omaleimaisuutta arvioidaan. Vuoden Leipäkaupan valinnassa kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja.

Vuoden Leipäkauppa 2015 tittelistä kisaavat kaupat:
Halpa-Halli Kauhajoki
K-supermarket Hansa, Ulvila
K-supermarket Joutsa
K-supermarket Kangasala
K-supermarket Loviisa-Lovisa
K-supermarket Mustapekka, Helsinki
K-supermarket Mynämäki
K-supermarket Rokkala, Mikkeli
K-supermarket Välivainio, Oulu
S-market Haapavesi
S-market Köpings, Maalahti
S-market Rantakatu, Joensuu

Tarjoukset