Päivät 1-3: Vauhtia vihreästä

Monelle meistä joulupyhien herkkupöydät tekevät tepposet vyötärölle ja peilissäkin saattaa vilahtaa normaalia turpeammat kasvot. Olo voi olla tukkoinen ja raskas, mutta ei hätää - tilanteeseen voi onneksi vaikuttaa järkevillä ateriavalinnoilla! Katso valmiiksi suunnittelemamme reseptit ja ostoslistat alla olevista linkeistä!

Muista täydentää aterioita täysjyväleivällä ja kasviöljypohjaisella rasvalevitteellä. Ruokajuomaksi sopii rasvaton maito tai piimä ja janojuomaksi vesi. Jälkiruoaksi maistuvat marjat tai hedelmä.

Kevennä oloa ja poista turvotusta kasviksilla ja vihersmoothiella

Ensimmäisille kolmelle päivälle olemme valinneet suotuisasti aineenvaihduntaan vaikuttavia aterioita ja kasviksia, sekä superbuustia antavan vihersmoothien. Runsas määrä kasviksia keventää ateriaa, vilkastuttaa kehoa ja piristää mieltä!

Kasvisten lisääminen ruokavalioon saattaa heleyttää ja kirkastaa ihoa ja parantaa unen laatua. Jotta askeleet kohti kevättä olisivat mahdollisimman keveät ja reippaat, suosittelemme vähentämään sokerin käyttöä minimiin, makean nälän yllättäessä haukkamaan vaikka pienen omenan.

Vihersmoothie

Smoothie on terveellinen välipala

Smoothie on terveellinen välipala, josta saat vitamiineja ja virtaa. Soseutat sen helposti tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella. Voit käyttää smoothieen jogurttia, maitoa tai mehua. Valmista juoma herkullisiksi testatuilla Pirkka-resepteillä tai valitse marjat ja hedelmät päivän fiiliksen mukaan. Mausta smoothie tuoreella yrtillä kuten mintulla, basilikalla tai sitruunamelissalla. Kuitulisän juomaan saat lisäämällä lusikallisen leseitä, mysliä tai puurohiutaleita.

Viileä smoothie maistuu mainiosti myös jälkiruokana. Laadukkaat ainekset hyvään ruokaan löydät lähimmästä K-ruokakaupastasi. Kokeile myös valmiita juomia, kuten Pirkka smoothie marja-hedelmää tai Pirkka smoothie appelsiini-mangoa.

Vinkki! 

Apua suklaavieroitusoireisiin! Nappaa konvehtirasian tai tavallisen suklaapatukan sijasta joko raakasuklaata tai todella tummaa suklaata. Keho kiittää, ja hankalasta paikasta on selvitty lähes repsahtamatta!


Teksti: Tyttielina Kujala ja Nuppu Katriina Vehmasaho
Lähde: Rautavaara, Toivo, 1980, Miten Luonto Parantaa, WSOY.

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.
Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Inspiroidu monipuolisista kasviksista!

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.
Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Takaisin pääsivulle