Lapsiperheen helpot kasvisruoat

Kasvisruokien lisääminen lapsiperheen arkeen on oiva tapa säästää ruokalaskussa ja samalla huolehtia ympäristöstä.

Maukkaan ja ravitsevan kasvisruoan kokkaamista koko perheelle ei kannata jänniittää tai vältellä, sillä se on nykyään aivan yhtä vaivatonta, kuin liha- tai kalaruoankin. Perinteisistä arkisuosikeista saa pienellä kekseliäisyydellä muokattua helposti kasvisversioita, jotka maistuvat myös perheen pienimmille. Kauppojen valikoimakin on viime vuosina laajentunut hurjasti kasvisproteiinien osalta, ja jauhelihapaketin tilalle saakin halutessaan napattua nyhtökauraa tai härkäpapua tuomaan hauskaa vaihtelua arkeen! 

Nopeat ja helpot ruoat arjen kasvisruokalistalla

Kasvisruoka on parhaimmillaan maukasta, edullista ja näppärästi valmistettavaa. Täyteläisen paksu kasvissosekeitto on monessa perheessä lasten lempiruokaa, ja niihin voi vaivatta upottaa lähes mitä kasviksia tahansa!

Keitto syntyy käden käänteessä: keitetyt juurekset ja kasvikset soseutetaan sauvasekoittimella tai blenderillä ja sekaan lisätään loraus ruokakermaa tai maitoa. Raaka-aineiksi sopivat omat suosikkikasvikset: yksinkertaisimmillaan maukas keitto syntyy vaikkapa perunasta ja porkkanasta. Erityisen helposti keitot valmistuvat Pirkan valmiista juuressoseista! Jos kaipaat lisää ruokaisuutta keittoon, voit lisätä joukkoon esimerkiksi linssejä tai siemeniä. 

Muita yksinkertaisia arkireseptejä ovat esimerkiksi wokit, erilaiset curryt ja pastat ja tietenkin tutut jauheliharuoat, kuten lasagne ja makaronilaatikko, joissa jauheliha on korvattu soijarouheella tai muulla lihan korvikkeella. 

Kasvisruoassa parasta on vaihtelu ja onnistumisen ilo: yhtä perusreseptiä voi muokata moneen makuun raaka-aineita vaihtamalla!

Joka kodin kasvisruokapäivä

Viikottainen kasvisruokapäivä on hyvä tapa lisätä kasvisten syöntiä perheen kesken. Kasvisruokapäivän pitämistä voi helpottaa yhteisellä rutiinilla, jossa jokainen päättää vuorollaan ruoassa käytettävät kasvikset. Kun pienimmätkin saavat vaikuttaa, ruoka maistuu, eikä päivä pääse unohtumaan.

Joskus paras tapa voi olla kasvisruoan lisääminen arkiruokien listalle ilman sen suurempaa mainostusta.

Lasten kanssa vihannesten ja hedelmien syöntiä on helppo lisätä pilkkomalla niitä valmiiksi välipalatarjottimelle, sillä kaapista ne harvemmin katoavat itsestään! Näin välipalaksi tulee helposti napsittua mukaviksi paloiksi pilkottua porkkanaa, lanttua tai omenaa. Vinkki: Anna lapsen koota oman salaattiannoksensa itse valmiiksi pilkotuista raaka-aineista, niin se maistuu nirsommallekin paremmin.

Kasvisruoan tekemisestä ei tarvitse ottaa paineita. Muutamalla yksinkertaisella ja nopealla reseptillä saa aikaiseksi maukasta arkiruokaa, joka tekee hyvää niin ympäristölle, kukkarolle kuin koko perheelle!

Ideoita lapsiperheen kasvisruokalistalle

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.