Leivästä hyviä hiilihydraatteja

Leivän energialähteiden suhteet ovat lähes identtiset ravitsemussuosituksiin verrattuna. Leivästä saa hiilihydraattien lisäksi proteiineja ja hyviä rasvahappoja. Täysjyväleipä on terveellistä, koska sen ravintoainetiheys on suuri.

Leivästä hyviä hiilihydraatteja, proteiineja ja rautaa!

Leivän energialähteiden suhteet ovat lähes identtiset ravitsemussuosituksiin verrattuna. Viljavalmisteet ovat kasvikunnan tuotteista parhaimpia proteiinien lähteitä, kuten ovat myös herneet, pavut ja pähkinät. B-ryhmän vitamiineista etenkin tiamiinin ja folaatin saanti on pitkälti riippuvainen viljavalmisteiden osuudesta ruokavaliossa. Viljatuotteet ovat suomalaisessa ravitsemuksessa myös tärkeä raudan, magnesiumin ja kaliumin lähde.

Täysjyvävilja on terveellistä

Täysjyväviljan terveellisyyden peruspilarina on ravintokuitu. Suomalaisten suositeltava kuidun saanti on vähintään 25-35 grammaa päivässä, joten täysjyväleipää parempaa kuitulähdettä on vaikea löytää. Täysjyvävalmisteet sisältävät 3-4 kertaa enemmän kuitua kuin vastaavat valkoisista jauhoista tehdyt tuotteet. Suositusten mukaisen kuitumäärän saavuttamiseksi riittää 6-9 palaa täysjyväleipää päivässä. Vastaavaan kuitumäärään tulisi syödä 30 porkkanaa tai perunaa tai 12 omenaa.

Täysjyväleivän ja -viljan etuja ovat:

  • ne ovat edullista energiaa
  • ne sisältävät ravintokuituja
  • ne tasaavat verensokerin vaihteluita
  • ne ovat hyviä proteiinin sekä kivennäis- ja hivennaineiden saantilähteitä
  • ne sisältävät korkealaatuisia kasvirasvoja

Lisäksi viljan luonnostaan sisältämät kasvisterolit vähentävät kolesterolin imeytymistä. Viljasta elimistö saa sydäntä suojaavia antioksidantteja (E-vitamiini, fenoliset yhdisteet, seleeni, sinkki), jotka estävät "huonoa" LDL-kolesterolia hapettumasta ja tarttumasta verisuonten seinämiin plakiksi.

Teksti: Leipätiedotus ry