Pääsiäisen trendit 2017

Pääsiäisenä suomalaisille maistuvat tutut herkut kuten karitsa ja mämmi. Trendikäs tuunaa kuitenkin vanhat reseptit uuteen uskoon tai kokeilee uusia makuja. Kokosimme vinkit pääsiäiseen ruokahifistelijälle, ruokaseikkailijialle ja tiedostavalle kuluttajalle.

Ruokailmiöistä pääsiäisenä nousevat etenkin ruokaseikkailut ja ruokahifistely. Myös pääsiäisenä voi pohtia omia ruokavalintojaan ja kuluttaa aiempaa tiedostavammin

Ruokahifistelijä kokkaa karitsaa

Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan karitsa on nyt trendikästä: jopa 20 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa tänä vuonna enemmän karitsaa. Vaikka karitsa on myös pääsiäispöydän ykkössuosikki monelle, se ei enää ole pelkästään pääsiäisen ruokaa. Karitsaa nautitaan ympäri vuoden. Erityisen hyvin se sopii kesän grillaukseen

Koska pääsiäinen ajoittuu tänä vuonna huhtikuun puoliväliin, parsa on ehdottomasti tämän pääsiäisen juttu. Ruokahifistelijä valitsee lautaselleen paahdettua parsaa, joka valmistuu myös grillissä.

Kokeile: Ruokahifistelijän pääsiäismenu 

Hifistelijän menu

Ruokaseikkailija kokeilee uusia mausteita ja yrttejä

21 prosenttia suomalaisista etsii uusia makuelämyksiä ja kokeilee esimerkiksi uusia mausteita ja yrttejä. Pääsiäisen pääruoka karitsa taipuu myös mausteiden ystävän keittiössä.

Maailmalla kohisuttanut sriracha-efekti on saapunut myös Suomeen, eli kaikki tulisen mausteiset chilikastikkeet ja -tahnat kiinnostavat, esim. Pohjois-Afrikan harissa. Tuliset maut, erilaiset yrtit ja Lähi-Idästä, Pohjois-Afrikasta ja Intiastakin tuttu juustokumina sopivat hyvin karitsan kanssa. Itse tehty kuivamausteseos eli rub sopii erityisen hyvin karitsan maustamiseen.

Kokeile: Ruokaseikkailijan pääsiäismenu 

Ruokaseikkailija

Pääsiäisenä kokataan ja syödään yhdessä ystävien kanssa

Tutkimusten mukaan suomalaiset haluavat lisätä rentoa yhdessäoloa ja syödä useammin yhdessä. Pääsiäisenä on oiva tilaisuus tarttua tähän trendiin!

Kokeile: Kokkaa isolle porukalle hodarivuoka tai kutsu kaverit illallisen viettoon trendikkään Hot Potin äärelle.

Pääsiäismenu

Tiedostava kuluttaja pohtii valintojaan

Tiedostava kuluttaja suosii pääsiäisenäkin lähellä tuotettua ja eettistä ruokaa sekä kuluttaa fiksusti. 

Jopa 34 prosenttia suomalaista aikoo ostaa tänä vuonna enemmän lähiruokaa. Esimerkiksi pientuottajien lihan ostamista aikoo lisätä 52 prosenttia, lähileipomoiden leipää sanoo ostavansa entistä enemmän 56 % suomalaisista.

Kokeile: Tiedostavan kuluttajan pääsiäismenu 

Tiedostavakuluttaja

Pääsiäismenu

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.