Linssit – maukas proteiinipommi

Sen lisäksi että linssit ovat terveellisiä ja edullisia, valmistat niistä vaivatta niin keitot, muhennokset kuin salaatit.

Terveystietoisen unelmaruokaa

Hernekasveihin kuuluvat linssit ovat terveystietoisen unelmaruokaa: linsseissä on paljon proteiinia, kuituja, antioksidantteja ja kivennäisaineita, mutta vain vähän energiaa. Siksi ne kuuluvat monen kasvisruokailijan suosikkilistalle ja ovat herkkua myös sekasyöjille.

Punaiset ja keltaiset linssit muhennoksiin

Punaiset ja keltaiset linssit ovat helposti puuroutuvia, joten  ne sopivat hyvin muhennoksiin ja keittoihin. Punaisia ja keltaisia linssejä myydään usein halkaistuina ja kuorittuina, jolloin niiden keittäminen kestää vain noin 10 minuuttia, puolet vähemmän kuin kuorellisten linssien.

Mustat ja vihreät linssit salaatteihin

Mustat – toiselta nimeltään belugalinssit – ja vihreät linssit eivät puuroudu kovin helposti, joten ne sopivat hyvin esimerkiksi salaatteihin ja lisäkkeeksi. Kuorellisten mustien ja vihreiden linssien keittäminen kestää noin 20 minuuttia.

Helposti hyvää

Linssejä ei ole pakko liottaa, vaan pelkkä huuhteleminen riittää. Jos kuitenkin haluat puolittaa keittoajan, liota mustia ja vihreitä linssejä raikkaassa kylmässä vedessä puolisen tuntia. Punaisia ja keltaisia linssejä ei tarvitse liottaa.

Tee näin: Kaada linssit vadille, poista mahdolliset pienet kivet ja huuhdo siivilässä. Linssit kypsennetään kaavalla yksi osa linssejä ja kaksi osaa vettä. Linssit säilyvät kuivana noin vuoden, keitettynä jääkaapissa noin kolme päivää. Keitetyt linssit voi myös pakastaa.

Reseptivinkit

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Lue myös

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.