Puhtia lautaselta: 5 tapaa välttää kevätväsymys

Kevätväsymys on totta. Kaiken järjen mukaan huimasti lisääntyneen valon ja pitenevien päivien pitäisi virkistää, mutta monen kokemus todistaa toista. Erityisesti iltapäivällä iskee väsymys.

Apu voi löytyä lautaselta.

”Ravinto vaikuttaa todella paljon jaksamiseen. Hyvä olo muodostuu kuitenkin kokonaisuudesta, johon kuuluvat myös esimerkiksi liikunta ja uni. Jos ne ovat retuperällä, ei mikään ruoka yksin korjaa oloa”, sanoo ravitsemusterapeutti Nea Kurvinen jyväskyläläisestä Ravitsemusterapia Balansista.

 1. Viisaus löytyy kasviksista

Nea Kurvinen kehottaa panostamaan monipuoliseen ruokavalioon. Avainasemassa ovat kasvikset, joita pitäisi syödä puoli kiloa eli noin kuusi kourallista päivässä.

Moni meistä uskoo syövänsä tarpeeksi kasviksia, mutta Finravinto-tutkimuksen mukaan vain 23 prosenttia naisista ja 17 prosenttia miehistä pääsee tavoitteeseen. Tutkimukseen osallistui myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

”Kasviksista saa paitsi vitamiineja ja kivennäisaineita, myös erilaisia elimistön biologisiin prosesseihin vaikuttavia aineita. Näiden bioaktiivisten aineiden kaikkia vaikutuksia ei vielä edes tunneta. Näitä aineita ei saa apteekin purkeista”, Nea Kurvinen sanoo.

Muista, että puolen kilon kasvistavoitteeseen ei tarvitse pyrkiä raakoja kasveja ja hedelmiä rouskuttamalla. Kun kokkailet monipuolisesti myös kasvisruokia, puoli kiloa kuluu helposti.

2. Viiden värin sääntö

Väriympyrä

Jos haluat varmistaa, että syöt kasviksia riittävän monipuolisesti, ota käyttöön viiden värin sääntö. Kasvisten värien sisältämät aineet, yhdessä vitamiinien, kivennäisaineiden ja kuitujen kanssa, ovat eri tavoin hyväksi terveydelle. Kun lautasellasi on päivän mittaan ollut kaikkia eri väriryhmiä, voit olla tyytyväisin mielin.

Vihreää on helppo popsia: salaattia, kurkkua, pinaattia, avokadoa, viinirypäleitä… Punaista väriä saat esimerkiksi tomaatista, paprikasta, mansikasta ja puolukasta. Oranssi-keltaista väriä löytyy monista hedelmistä ja vaikka paprikasta, liila-sinistä taas mustikoista, luumuista ja viinirypäleistä. Valko-ruskeaan väriryhmään kuuluvat esimerkiksi banaani, valkokaali, sipuli ja sienet.

3. Muista marjat!

Kun marjojen satokausi on meneillään, niitä tulee syötyä. Ravintorikkaita luonnon antimia kannattaa kuitenkin nauttia ympäri vuoden. Marjat säilyttävät ravintoarvonsa hyvin myös pakastettuina. Pakastetut marjat kannattaa sulattaa nopeasti esimerkiksi mikrossa, jolloin niiden c-vitamiinista häviää mahdollisimman vähän.

Kurkista pakastimeen, saatat tarvita voimamarjoja juuri nyt!

4. Säilytä ateriarytmi

Kun väsymys uhkaa, on tärkeä pitää kiinni ateriarytmistä. Pääaterioiden lisäksi kannattaa nauttia iltapäivän välipala. Jos kotiin palatessa on sudennälkä, tulee syötyä liikaa ja loppuilta kuluu sohvalla sulatellessa. Syömisen on kuitenkin tarkoitus lisätä voimia, ei viedä niitä.

”Varaa iltapäiväksi vaikka kourallinen pähkinöitä tai aamulla kotona tehty marja-hedelmäsmoothie", Nea Kurvinen ehdottaa. Välipalan varaaminen vaatii hiukan viitseliäisyyttä, mutta kannattaa.

Hiilihydraattien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Valkoinen vilja ja sokeri nostavat verensokeria nopeasti, mutta piristävä vaikutus katoaa äkkiä ja olo on entistä väsyneempi.

 5. Kotimaiset superfoodit

Entä olisiko erityisistä superfoodeista apua kevätväsymykseen?

Ravitsemusterapeutti ei innostu ulkomaisista erikoistuotteista.

”Yksittäisiin ruoka-aineisiin keskittyminen voi viedä sivuraiteille. Ruokavaliossa on aina kyse kokonaisuudesta, ja erilaiset superfoodit voivat viedä huomiota siitä, olisiko ruokailutavoissa tärkeämpääkin korjattavaa”, Nea Kurvinen sanoo.

Monet kotimaiset, ravintotiheät ruoka-aineet eli superfoodit kuuluvat itsestään selvästi monipuoliseen ruokavalioon.

”Suosittelen ehdottomasti mustikoita, kauraa ja vaikkapa nokkosta. Erinomaisia valintoja kaikki.”

Puhtia lautaselta

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset