Kaalit esittelyssä

Kaalimaan runsasta satoa kerätään nyt! Kaalivalikoima on monipuolinen ja kaalien maku sekä ravintosisältö parhaimmillaan. Erilaiset kaalit ovat kevyttä ja terveellistä syötävää. Valmistat niistä herkullista ruokaa ja ne ovat herkullista naposteltavaa sellaisenaan tai maittavan salaatin joukossa.

Tutuin kaalikasvimme on valkokaali, joka tunnetaan yleisesti keräkaalina. Tuttu on myös kukkakaali, jonka kukinto on perinteisesti valkea. Oletko jo päässyt tutustumaan värillisiin kukkakaaleihin, vihreään, lilaan ja oranssiin tuttavuuteen? Kokeile rohkeasti näitä värikkäitä kaalimaan herkkuja, joita voit käyttää tavallisen kukkakaalin tapaan! Tutustumisen arvoisia ovat myös mehevä kyssäkaali sekä koristeellinen lehtikaali, jotka tuovat uusia makuja ruoanlaittoon.

Kyssäkaali

Kyssäkaali

Kyssäkaali, toiselta nimeltään kaalirapi, on kehittynyt villistä kaalista. Kyssäkaali kehittää maan päälle mehevän varsimukulan, joka syödään. Pyöreähkö varsimukula on väriltään vaaleanvihreä tai sinipunertava, mutta malto on aina vaalea. Maultaan kyssäkaali on mieto. Kyssäkaalista saat mukavasti C-vitamiinia, jo vajaasta 100 grammasta puolikkaan appelsiinin verran!

Kyssäkaali on herkullista käytettynä nauriin tai lantun tavoin dippivihanneksena, raasteissa, kypsennettynä lisäkkeenä, keitoissa, pata- ja laatikkoruoissa sekä gratiineissa. Tutustu kyssäkaaliin vaikka kokeilemalla sitä naposteluvälipalana ja sosekeiton aineksena!

Kyssäkaali säilyy parhaiten kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Kyssäkaali vihreänä vihanneksena on herkkä etyleenille, joten pidä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Lehtikaali

Lehtikaali

Lehtikaalista käytetään sen tummanvihreät, kiharareunaiset ja hyvin koristeelliset lehdet, sillä lehtikaali ei muodosta kerää. Lehtikaalista on olemassa myös sinipunainen muunnos, jolla tuot pirteää väriä ruoanlaittoon. Saat voimakkaanmakuisesta lehtikaalista hyvin runsaasti C-vitamiinia, 100 grammasta reilusti yhden appelsiinin sisältämän määrän verran. Lehtikaalia kannattaa myös sen vuoksi suosia keittiössä. Lisäksi se on karoteenin, kalsiumin, valkuaisaineiden ja raudan lähde.

Lehtikaali kestää hyvin kylmää, ja sen voi jättää jopa lumen alle, mistä sitä voi korjata tarvittaessa. Jos lehtikaalin antaa jäätyä ennen korjaamista, sen maku muuttuu miedommaksi ja makeammaksi. Se johtuu siitä, että lehtikaalin hiilihydraatit alkavat pilkkoutua sokereiksi, ja se saa täyteläisemmän maun.

Lehtikaalia käytetään persiljan tavoin, salaateissa, keitoissa ja muhennoksissa. Karkea lehtiruoti pilkotaan ja esikypsennetään ennen lehtiosan lisäämistä lämpimiin ruokiin. Sekä vihreä että sinipunainen lehtikaali ovat näyttäviä ruokien koristelussa.

Lehtikaali säilyy parhaiten pakattuna +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Lehtikaali vihreänä vihanneksena on herkkä etyleenille, joten pidä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Kukkakaali        

Kukkakaali
                                      

Kukkakaalista käytetään ruoaksi sen perinteisesti valkea kukinto. Kukinnon tulee olla pienehkö ja kiinteä. Kukinto on herkkä, ja sen suojaksi jätetään vihreitä lehtiä. Suojalehtiä voidaan käyttää myös ruoanlaitossa. Kukkakaalin C-vitamiinipitoisuus on myös hyvä – 150 grammasta saat keskikokoisen appelsiinin sisältämän määrän C-vitamiinia!

Tutun valkoisen kukkakaalin rinnalle on tullut useita luonnostaan erivärisiä lajikkeita, joita on satunnaisesti saatavilla. Vihreä kukkakaali on hieman miedomman makuinen kuin perinteinen valkoinen. Muita kukkakaalin väriversioita ovat lila ja oranssi kukkakaali. Erivärisiä kukkakaaleja voit käyttää perinteisen valkean kukkakaalin tapaan.

Romanescu-kukkakaali on kukinnoltaan tummanvihreä ja kartiomainen. Tätä kukkakaalilajiketta voit käyttää valkoisen kukkakaalin tapaan.

Kukkakaali on herkullinen niin raakana kuin kypsänäkin. Raakana se on oiva tarjottava vihannestarjottimella, dippivihanneksena ja salaateissa, joihin sen voi raastaa, kuutioida tai lohkoa. Keitetty kukkakaali sopii patoihin, keittoihin, muhennoksiin, vuokaruokiin, gratiineihin sekä sellaisenaan lisäkkeeksi esimerkiksi liharuoille.

Kukkakaali säilyy parhaiten +2 - +6 asteessa jääkaapissa pakattuna, mikä estää sitä nahistumasta. Muiden vihreiden vihannesten tavoin kukkakaali on herkkä etyleenille, joten pidä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Parsakaali 

Parsakaali Parsakaali eli brokkoli ei muodosta kerää, vaan siitä syödään kukinnot. Ne ovat parhaimmillaan nuppujen ollessa vielä pieniä, jolloin terälehtien keltainen väri ei näy. Tällöin parsakaalin varsi on vielä pehmeä ja puutumaton. Useimmat tuntevat parsakaalin tummanvihreäkukintoisena, mutta satunnaisesti saatavilla on myös lilaa lajiketta. Parsakaali on terveellistä ravintoa sisältäen runsaasti valkuaisaineita sekä A- ja C-vitamiinia. Jo 80 grammasta parsakaalia saat keskikokoisen appelsiinin sisältämän määrän C-vitamiinia!

Parsakaali on kokonaan syötävä. Se on erinomainen wokeissa, gratiineissa, pikkelseissä, piiraissa ja keitoissa. Myös varsi on mehukas, kun sen kuorii kevyesti. Kannattaa tarkistaa, että varsi on kiinteä, ja ettei se ole ontto tai kellertävä, jolloin sitä voi käyttää kuten parsakaalin kukinto-osiakin. Herkullisen liha- ja kalaruokien lisäkkeen saat, kun keität kokonaista parsakaalia suolatussa vedessä 8-10 minuuttia.

Parsakaali säilyy parhaiten +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Liian lämpimässä säilytetyn parsakaalin nuput aukeavat jo 1-2 vuorokaudessa. Parsakaali kannattaa säilyttää pakattuna, mikä estää sitä nahistumasta. Muiden vihreiden vihannesten tavoin parsakaali on herkkä etyleenille, joten pidä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Valkokaali eli keräkaali         

Keräkaali
                
Tutuin ja suosituin kaalikasvimme on valkokaali, jota yleisesti kutsutaan keräkaaliksi. Se jaetaan varhais-, kesä-, syys- ja talvikaaleihin. Varhaiskaalia päästään maistelemaan jo touko-kesäkuun vaihteessa. Sen ja kesäkaalien kerät ovat löyhiä ja rapeita, ja kokoonsa nähden ne ovat kevyempiä kuin syyskaalit. Syyskaalit ovat tiiviimpiä ja suurempia. Vasta lokakuussa korjattavat talvikaalit ovat erityisen tiiviitä ja painavia.

Monikäyttöinen keräkaali maistuu niin raakana kuin kypsennettynäkin. Raakana se on maukas raasteissa ja salaateissa, kypsänä se sopii hyvin keittoihin, laatikoihin, muhennoksiin, pataruokiin, kääryleisiin, murekkeisiin ja leivonnaisten täytteeksi. Maitohappokäymisen avulla valkokaalista tehdään terveellistä hapankaalia, jossa säilyy kaalin korkea C-vitamiinipitoisuus.

Valkokaali säilyy parhaiten kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Paloiteltuna kaali säilytetään pakattuna. Muiden vihreiden vihannesten tavoin valkokaali on herkkä etyleenille, joten pidä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Punakaali

Punakaali

Punakaali on värikäs keräkaali, jonka punaiset väriaineet peittävät lehtivihreän. Punakaalin punaisuusaste vaihtelee. Punakaalin lehtiruodit ovat valkoisia, mikä tekee siitä hyvin koristeellisen suikaloituna. Kooltaan se on valkokaalia pienempi, kiinteä ja maultaan makeahko. Myös C-vitamiinipitoisuus on valkokaalia suurempi. Reilusta 100 grammasta punakaalia saat keskikokoisen appelsiinin sisältämän määrän C-vitamiinia!

Punakaalia voi käyttää valkokaalin tavoin ja se soveltuu samoihin ruokiin. Sitä käytetään tavallisesti raakana salaateissa ja raasteissa. Näyttävä salaatti syntyy punaviinimarjojen ja appelsiini- tai ananaspalojen kanssa. Uunissa tai padassa haudutettu punakaali on maistuva ruokien lisäke.

Punakaalin väri säilyy keitettäessä, kun keitinveteen lisää tilkan etikkaa tai sitruunan mehua.

Punakaali säilyy parhaiten kylmässä, +2 - +6 asteen lämpötilassa jääkaapissa. Myös punakaali on herkkä etyleenille, joten säilytä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Savoijinkaali eli kurttukaali

Savoijinkaali

Savoijinkaalin eli kurttukaalin kerä on löyhä, ja se koostuu voimakkaasti poimuttuneista kurttuisista lehdistä. Uloimmat lehdet ovat tummanvihreät, ja useimmiten ne rullautuvat ulospäin. Sisemmät lehdet ovat vaaleita tai kellertäviä. Kurttukaalin mieto maku on hieman pähkinään vivahtava. Kurttukaalin A-vitamiinipitoisuus on korkea.

Kurttukaali sopii hyvin koristeluun. Sitä käytetään valkokaalin tapaan salaateissa, keitoissa, kääryleissä ja padoissa ja kiinankaalin tapaan wokeissa.

Kurttukaali säilyy parhaiten kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Liian lämpimässä kurttukaali nahistuu helposti. Kuivumisen ehkäisemiseksi kaali kannattaa säilyttää pakattuna. Muiden vihreiden vihannesten tavoin kurttukaali on herkkä etyleenille, joten säilytä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Ruusukaali eli brysselinkaali

Ruusukaali

Ruusukaalin eli brysselinkaalin pitkän varren lehtihankoihin kehittyy kasvukauden lopulla pieniä, vihreitä, halkaisijaltaan noin 2-4 cm kokoisia kaalinkeräsiä. Ruusukaali kestää erittäin hyvin kylmää, ja sen satokausi onkin pitkä ja satoa korjataan myöhään syksyyn saakka. Ruusukaalin C-vitamiinipitoisuus on korkea ja se sisältää verrattain runsaasti myös valkuaisaineita ja rautaa. Nappaa lautaselle 3-4 ruusukaalia, ja saat puolikkaan appelsiinin sisältämän määrän C-vitamiinia!

Voimakkaan makuinen ruusukaali sopii parhaiten voimakasmakuisten liharuokien, kuten lampaan, lisäkkeeksi. Ruusukaalia voi viipaloida sellaisenaan salaatteihin, mutta parhaimmillaan se on kypsennetyissä ruoissa. Paitsi lisäkkeenä, ruusukaali on erinomaista keitoissa, padoissa ja vuokaruoissa.

Ruusukaali säilyy parhaiten pakattuna kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Vihreänä vihanneksena ruusukaali on herkkä etyleenille, joten säilytä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.

Suippokaali

Suippokaali
Suippokaali on Suomessa uudehko kaaliperheen tuttavuus. Se on rapealehtinen, löyhästi kerivä suippomainen kaali. Väriltään suippokaali on vihreä tai purppura. Suippokaalin maku on makeampi kuin muiden kaalien.

Suippokaali sopii hyvin käytettäväksi salaateissa, ja se on nopea valmistaa keittämällä, höyryttämällä tai pannulla kypsentämällä. Suippokaalista saat maistuvan lisäkkeen esimerkiksi lihalle, kun kypsennät sen pannulla ja tarjoilet voin ja mustapippurin kanssa. Kokeile suippokaalia myös keittoihin, pataruokiin ja laatikoihin.

Suippokaali säilyy parhaiten kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Vihreänä vihanneksena se on herkkä etyleenille, joten säilytä erillään etyleeniä tuottavista kasviksista.

Kiinankaali

Kiinankaali

Kiinankaali on kerältään pitkulainen ja tasapaksu ja väriltään vaaleanvihreä tai kellanvalkoinen. Sisimmät lehdet ovat hyvin vaaleita, sillä valo ei pääse viherryttämään niitä. Kiinankaalin maku on mieto.

Kiinankaalin maku on parhaimmillaan lämpimissä ruoissa. Se sopii hyvin esimerkiksi keittoihin, patoihin, kastikkeisiin, vuokaruokiin, kääryleisiin ja kasvispihveihin. Wok-pannussa paistettuna ja itämaisissa ruoissa kiinankaali on erinomainen. Se on helppokäyttöinen ja lämpimissä ruoissa se kypsyy nopeammin kuin valkokaali.

Kiinankaali säilyy hyvin, kun sen säilyttää pakattuna kylmässä, +2 - +6 asteessa jääkaapissa. Vihreänä vihanneksena se on herkkä etyleenille, joten säilytä se erillään runsaasti etyleeniä tuottavista kasviksista.


Lähteet: Kasvikset.fi
, Satafood.net

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.