Maitotuotteita erityisruokavaliohin

Maitovalmisteita ei tarvitse karttaa rasvan tai laktoosin takia. Kaupasta löydät laajan valikoiman niin vähärasvaisia kuin laktoosittomia maitotuotteita.

Valitse maitovalmisteet viisaasti

• Suomalaiset ravitsemussuositukset kehottavat suosimaan rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita.

• Maitotuotteet ovat tärkeitä proteiinin, kalsiumin, jodin ja B-vitamiinien lähteitä.

• Maitovalmisteet sisältävät pääasiassa kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa. Jos käyttää jatkuvasti rasvaisia maitotuotteita, kovan rasvan osuus nousee ruokavaliossa helposti liian suureksi.

• Nauti nestemäisiä maitovalmisteita noin puoli litraa päivässä. Rasvatonta maitoa tai piimää on hyvä nauttia ruokajuomana päivittäin.

• Viilit ja jogurtit kannattaa valita myös vähärasvaisina. Huomioi myös viilien ja jogurttien sokeripitoisuus.

• Syö päivittäin 2–3 viipaletta vähärasvaista ja -suolaista juustoa.

• Arkiruoan valmistuksessa kannattaa suosia vähärasvaisia kermoja, ranskankermoja, kermaviiliä ja tuorejuustoja.

• Säästä rasvaiset juustot, kermat, jäätelöt (myös kasvirasvajäätelöt) sekä vanukkaat ja vaahdotettavat kasvirasvavalmisteet juhlaruokiin.

Kalsium pitää luuston vahvana

Jos joudut välttämään maitotuotteita, muistathan huolehtia kalsiumin saannista. Kalsium on äärettömän tärkeä mineraali esimerkiksi luuston terveyden kannalta ja maidossa on sitä luontaisesti. Onneksi moniin kasvipohjaisiin valmisteisiin on lisätty kalsiumia. Lisäksi voit täydentää kalsiumin saantia nauttimalla runsaasti vihreitä lehtivihanneksia, palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä. Varmista myös riittävä D-vitamiinin saanti, sillä se on kalsiumin imeytymisen edellytys.

Herkullinen ja ravitseva ateria syntyy hyvistä tuotteista myös ilman laktoosia tai maitoproteiinia, lue vinkit täältä.

 

Teksti Tyttielina Kujala

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset