Sitrushedelmät – raikkautta ja vitamiineja

Poimi K-ruokakauppasi hedelmätiskistä ihania sitrushedelmiä, syö sellaisenaan tai lohko ihaniin herkkuihin. Saat vitamiinit kaupan päälle.

C-vitamiinia on saatava päivittäin

Sitrushedelmiä eli sitruksia ovat appelsiinit, greipit, sitruunat ja limetit sekä pikkusitrukset, kuten klementiinit ja satsumat.

Vaikka sitruksia on saatavilla ympäri vuoden, niitä kannattaa hankkia erityisesti talvella, kun hedelmät ovat mehukkaimmillaan. Aurinkohedelmien satokausi sattuu meidän kannaltamme sopivaan aikaan. Pöytään kaivataan talvisin raikasta, kevyttä ja vitamiinipitoista syötävää.

Kaikki sitrushedelmät sisältävät runsaasti C-vitamiinia, joka on vesiliukoinen vitamiini, eli sitä on saatava ravinnosta päivittäin. Se toimii antioksidanttina suojaten elimistöä haitallisilta hapettumisreaktioilta.

Näin käytät sitrushedelmiä

Sellaisenaan syötynä sitrusten vitamiinipitoisuus on parhaimmillaan. Osa sitruksista, kuten sitruunat ja limetit, sopivat kuitenkin lähinnä maustehedelmiksi. Sellaisina ne ovatkin korvaamattomia, sillä sitrusten happamuus korostaa ruoan makua raikkaasti.

Käytä sitruksia monipuolisesti. Viipaloi tai lohko limetit, sitruunat ja appelsiinit kuorineen, ja asettele salaattien, paistivatien ja kalan koristeeksi. Leikkaa greipit jälkiruokiin helposti syötäviksi, kalvottomiksi lohkoiksi.

Puserra sitrukset mehuksi, ja raikasta sillä kastikkeet, kalaruoat ja leivonnaiset. Kokeile appelsiininmehua porsaanlihalle ja limettiä broilerille.

Sitruksista voit käyttää hedelmälihan ohella myös kuoren. Pese hedelmä huolellisesti harjalla, kuivaa se ja raasta kuoren värillinen osa. Vältä raastamasta kuoren valkoista osaa, joka maistuu kitkerältä. Kuoriraasteella voit maustaa niin leivonnaiset, jälkiruoat kuin salaatinkastikkeetkin.

Teksti Emilia Kolari

Näin fileoit sitrukset

Sitrusta lautaselle

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset