Karkkipäiväohje vuoden jokaiselle karkkipäivälle

Elämänmakua-blogin Tiia suunnitteli blogissaan pääasiassa Pirkka-tuotteita käyttäen 52 reseptiä, joissa valkoinen sokeri on korvattu luonnollisemmilla makeutusaineilla kuten hunajalla. Kysyimme Tiialta projektin jälkeen, miten sokerin välttely oikein sujui.

Miten Karkkipäivä-projekti onnistui?

Karkkipäivä-projekti onnistui mielestäni hyvin, vaikka totuuden nimissä sellaisiakin viikkoja mahtui mukaan, jolloin inspiraatio ei kukkinut. Ennalta määrätyt tavoitteet vaihtaa prosessoitu sokeri luonnollisempiin makeutusaineisiin on onnistunut todella hyvin, enkä käytä valkoista sokeria käytännössä enää ollenkaan. Opin, että sokeria ei tee mieli, kun pitää huolen, että syö muuten säännöllisesti ja terveellisesti.

Vinkkisi muille, jos haluaa vältellä sokeria?

1) Syö monipuolisesti. Makeanhimo yllättää kun verensokeri laskee liikaa tai elimistö huutaa ravintoaineita. Kun ruokavalio on kunnossa, ei mielitekojakaan ole niin paljon.

2) Omaksu uusi identiteetti. Päätä olla se-joka-ei-käytä-sokeria. Kerro uudesta minästäsi julkisesti, jotta siitä luistaminen on vaikeampaa.

3) Älä pidä kotona sitä mitä et halua syödä. Jos muu perhe haluaa pitää herkkuvarastonsa, säilytä se poissa näkyvistä ja vaikeasti saatavilla. Jos näet herkun toistuvasti ja joudut käyttämään tahdonvoimaasi siitä kieltäytymiseen, on se syöty todennäköisesti iltaan mennessä.

4) Auta muitakin tekemään parempia valintoja, mutta älä tyrkytä neuvoja tai tuomitse muiden ruokailutottumuksia.

5) Tee mahdollisimman paljon alusta alkaen itse. Näin tiedät mitä kaikkea ruoassasi on ja kuinka paljon.

6) Anna anteeksi polulta harhautumiset. Vaikka söisitkin kerran sokeria, se ei ole maailman loppu. Et ole epäonnistunut.

7) Keinotekoisesti makeutetut tuotteet ja oikein makeat hedelmät voivat myös laukaista makeanhimon. Niiden käyttöä kannattaa harkita tarkkaan varsinkin sopeutumisvaiheessa.

Onko projekti vaikuttanut perheen muuhun syömiseen?

Kasvisten määrä lautasella on kasvanut ja vihreää on alettu syömään enemmän. Aamiaisen laatuun on alettu kiinnittää enemmän huomiota. Hedelmiä syödään paljon ja monipuolisesti.

Mitkä Karkkipäivä-reseptit ovat sinun suosikkejasi?

Lempiohjeita on ehtinyt kertyä monta, mutta suosikit ovat niitä helpoimpia toteuttaa. Parhaissa ei aineksiakaan ole ollut viittä enempää, usein vähemmän.

Kelpasivatko karkit lapsille?

Lapsenikin ovat olleet ihastuneita moniin ohjeisiin, parhaiten maistuvat suklaata sisältävät ohjeet ja niitä kinutaankin tekemään tasaisin väliajoin. Suklaafudge meinattiin syödä salaa jääkaapista ennen kuin se oli valmista. Jotkin karkit äiti ehti syödä ennen lapsia. Osa karkeista oli lapsista niin epämääräisen näköisiä, että niistä kieltäydyttiin kohteliaasti.

Lasteni makeannälkä on pienentynyt ja kävipä tässä joitain viikkoja sitten niinkin että tekemäni herkku oli heidän mielestään liian makeaa.

Suosituimmat Karkkipäivä-reseptit 

  1. Suklaafudge, jossa ei ole käytetty mitään makeutusaineita
  2. Hunajaseesamitikut, joihin tulee vain kolme ainesta
  3. Kanelihuurretut pekaanipähkinät, jotka maistuvat aivan kekseiltä
  4. Vaahtokarkit, jotka voi tehdä minkä makuisena haluaa
  5. Kesäpitsa, jota on hauska tehdä yhdessä lasten kanssa

 Pirkka-tuotteistakin valmistetuista karkkipäiväresepteistä Pirkan Facebook-sivuilla ovat eniten ihastusta herättäneet muun muassa mangoremmit, rocky roadit ja raakajäätelö.

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset