Arvaatko, mikä on suomalaisten valmisruokasuosikki?

Hernekeitot, laatikkoruoat ja lihapullat sekä muut valmisruokasuosikit pelastavat monen perheen kiireisen arjen keskellä. Valmisruoissa on hyvin tarjolla myös suomalaisia vaihtoehtoja, joita suosimalla voi tukea kotimaista työtä. Arvaatko, mikä on suomalaisten suosikki valmisruoka?

Laatikko peittosi keiton

Suomalaisten selvä suosikki valmisruoissa on tuttu klassikko: maksalaatikko. Toiseksi parhaiten kansalle maistuu perinteinen hernekeitto, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Muut valmisateriat sen sijaan saavat vain hajaääniä, sillä esimerkiksi kolmossuosikki makaronilaatikko keräsi kyselyssä vain viiden prosentin kannatuksen.

Maksalaatikko nousi parasta suomalaista valmisruokaa selvitettäessä kärkeen 17 prosentin kannatuksella.

– Maksalaatikko sai suurimman suosion kaikissa ikäluokissa, vaikkakin sen suosio on erityisen suurta yli 30-vuotiaiden parissa. Maksalaatikon suosiota voi selittää, että se koetaan kotikeittiössä hieman työlääksi valmistettavaksi. Moni päätyneekin nappaamaan kaupasta valmiin vaihtoehdon. Samoin hernekeitto on valmisateriana nopea ja herkullinen ja sitä myötä suosittu valinta arkeen, projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liiton toteaa.

Hernekeitosta pitivät muita ikäryhmiä enemmän vanhemmat ikäluokat siinä missä nuoremmat suosivat esimerkiksi karjalanpiirakoita ja lihapullia.

– Karjalanpiirakoihin liittyen on mielenkiintoista huomata, että kyselyn mukaan alueista Pohjois- ja Itä-Suomessa valmiskarjalanpiirakat eivät juuri kiinnosta: tuolla alueella niiden kannatus oli vain prosentin luokkaa, Mantila kertoo.

Suosikkivalmisruokien listan häntäpäähän kyselyssä sijoittuivat pyttipannu, kermaperunat ja kasvissosekeitto, jotka eivät saaneet lainkaan kannatusta.

Salaattien suosio kasvussa

Tutkimus kuvaa hyvin tuoteryhmän kokonaismenekkiä, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteiden ostojohtaja Jyrki Karlsson:

– Kestosuosikkien menekki ei ole hiipunut, vaikka uudet trendikkäät tuotteet ovatkin kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti, hän vahvistaa.

Tuoteryhmistä kovassa nousussa ovat erilaiset salaatit sekä wok-tyyppiset ruoat. Esimerkiksi kauppoihin saapuneet salaatti- ja atriabaarit ovat menestyneet erittäin hyvin: kuluttajat arvostavat mahdollisuutta koota itse salaattinsa omien mieltymystensä mukaan.

Lisäksi suosiotaan ovat kasvattaneet eksoottisemmat maut, vaikkakin niiden kannattajakunta on edelleen verrattain rajattu. Sen sijaan tuore sushi on selkeästi tehnyt läpilyönnin suomalaisten ruokapöydissä ja sushin suosion odotetaan lisääntyvän vielä pitkään.

– Kaikkiaan voisi sanoa, että kiinnostus ruoan terveellisyyttä sekä sen alkuperää ja laatua kohtaan ovat nousussa. Kuluttajat haluavat yhä laadukkaampia tuotteita, Karlsson tiivistää.

Valmisruoissa on hyvin tarjolla suomalaisia vaihtoehtoja, joita suosimalla voi tukea kotimaista työtä: jokaisen suomalaisen ostaessa kuukausittain kymmenellä lisäeurolla suomalaisia elintarvikkeita voitaisiin Suomeen synnyttää vuositasolla peräti 10 000 uutta työpaikkaa.

 

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa ja siihen vastasi 1017 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Mikä on Sinun valmisruokasuosikkisi?

Pinaattiletut vai makaronilaatikko? Mikä on oma valmisruokaherkkusi?
Pizza
Pinaattiletut
Kasvissosekeitto
Makaronilaatikko
Maksalaatikko
Hernekeitto
Karjalanpiirakat
Lihapullat
Makkarat

Valmisruokia Pirkka-sarjasta

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.
Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.