Kallellaan kotimaiseen?

Suomalaiset ymmärtävät yhä selvemmin, että ostamalla kotimaista työpaikat pysyvät Suomessa. Ruokakaupassa valitsemme mielellämme kotimaisen vaihtoehdon, mutta muissa ostoksissa kotimaisen kannatus on vielä hakusessa.

Reetta

 Lisää tietoa, kiitos!

 Opiskelija Reetta Huhta, 18, suosii
 suomalaisia kasvik­sia, marjoja ja maitoa.
”Aina en jaksa syynätä, mistä tuote on
peräisin. Tehdäänköhän valmisruoat muuten
Suomessa? Ollessani maitotuote-esittelijänä opin paljon kotimaisuudesta. Mietin, miksi koulussa ei puhuta näistä asioista enemmän.”

 

TeemuMutsin neuvoilla

Opiskelija Teemu Saarnio, 22, on juuri muuttanut yhteen tyttöystävänsä kanssa, ja kotitaloudessa joudutaan olemaan tarkkana rahasta.
”Minun elämässäni ratkaisee hinta. Lihan ja kanan ostan aina kotimaisena sekä kesällä vihannekset, mutta muuten turvaudun halpoihin vaihtoehtoihin. Lapsuuden-
kodissani asian kanssa oltiin hyvinkin tarkkoja. Aina suosittiin kotimaista, luomua ja lähiruokaa.
Kauppareissulla mutsin neuvot kolkuttavat joskus pääkopassa.”

 

PenttiTärkeät valinnat

Suomessa 450 ihmistä työllistävän Metsä Tissuen kunnossapidon työnjohtaja Pentti Joensalmi, 54, uskoo työpaikkansa pysyvän Suomessa.
”Laadukkaita wc-, talous- ja leivinpapereita tarvitaan aina. En minä kuitenkaan tätä kehitystä huolettomana katsele, mutta uskon, että kotimaisia tuotteita ostamalla saamme työpaikat pysymään Suomessa. Se on tärkeää, sillä työ antaa ihmisten elämään rytmiä ja merkitystä.”

 

HarunRuisleivän ystävä

Ghanasta kotoisin oleva Harun Turey, 35, asuu nykyään Helsingissä.
”Minulle maistuu maitopohjainen lohikeitto, Reissumies ja Oivariini. Kesäaikaan ostan suomalaisia vihanneksia, kun hintaero ulkomaisiin on pieni. Appiukoltani saan hirvenlihaa. Kotimaisuusasia on tapetilla myös Ghanassa. Ihmiset ostavat tuontielintarvikkeita ja paikalliset
tomaatinviljelijät menettävät työnsä.”

 

SuviAlkuperä kiinnostaa

Helsingin Kaisaniemen Kodin1:en osastovastaava Suvi Stormanilta, 34, kysytään usein kotimaisuudesta.
”Yli nelikymppiset asiakkaat kysyvät nykyään paljon kotimaisuudesta ja tuotteiden alkuperästä.
Suomalainen firma ei ole ainoa lähtökohta, vaan myös valmistusmaa kiinnostaa asiakkaita. Nuoria kiinnostaa enemmänkin tavaran hinta ja ulkonäkö.”

 

Tuoteselosteiden tutkija

Johanna Korpi, 38, myy Poutun liha­tuotteita ympäri Suomea puhelimitse.
”Huomaan seuraavani muutenkin tätä tarkasti. Tutkin aina kaupassa tuoteselosteesta, onko elintarvike tehty Suomessa. Muissa tuotteissa kotimaisen vaihtoehdon löytäminen onkin jo paljon vaikeampaa.”

Suomalaisen työn puolesta

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.