Vau!-huudahduksia naisilta

Mitä tapahtuu yhtenä tavallisena päivänä Suomessa? Siitä kertovat nämä tarinat. Yksi arjen valinta johtaa toiseen – ja toinen kolmanteen. Niistä on kotimainen päivä on tehty.

17:15 Tänään on Enni Haajasen, 8, onnenpäivä, sillä hän pääsee äidin kanssa ostoksille. Äiti Terhi Haajasella, 36, on takanaan työpäivä, johon on kuulunut palavereja ja talousennusteiden tekemistä. Terhi työskentelee liiketoiminnan analyytikkona viiden hengen taloustiimissä Lumenella.

”Olen tekemisissä yrityksessämme johdon, myynnin ja markkinoinnin sekä tuotekehityksen kanssa. Aloittaessani Lumenella olin aivan äimistynyt, koska olin heti kiinni koko kokonaisuudessa.”

Kun tehdas on samassa talossa, asiat syntyvät vahvassa yhteistyössä.

”Numerot, joita pyörittelen, alkavat tällaisessa tekemisessä elää ihan oikeasti. Itse asiassa mietin juuri yhtenä päivänä, että olen aivan yllättynyt, miten hyvin viihdyn nykyään työssäni ja löydän jatkuvasti itsestäni uusia puolia.”

Kolmilapsisen perheen äiti miettii työasioita kotonakin ja tekee satunnaisesti ylitöitä.

”Mutta se ei kai ole kovinkaan epätavallista nykyään. Sitä voisi kutsua myös innostumiseksi ja sitoutuneisuudeksi.”

Terhi on huomannut, että jos hän kertoo olevansa töissä talous- hallinnossa, ihmiset vain nyökkäävät. Mutta kun hän kertoo olevansa töissä Lumenella, kaikki naiset alkavat heti kiinnostua.

”Yleisin kommentti, on että ’vau!’. Suomalaiset naiset ovat selvästi ylpeitä siitä, että kosmetiikan alan tuotteita tehdään Suomessa. Itselleni tämä arvomaailma sopii hyvin, koska olen aina ollut innoissani siitä, että olen nainen ja saan pitää huolta itsestäni ja hyvinvoinnistani.”

Tyylin puolesta

Tyylin puolesta

5:00 Finlaysonin Helsingin Esplanadin ja Espoon Kauppakeskus Sellon liikkeiden myymäläpäällikkö Marja Repo, 28, huokaa tyytyväisenä. Hän on juuri saanut työvuorolistaurakan päätökseen.

”Nyt rupean tekemään tilauksia. Homma on töistäni rutiininomaisinta, mutta vaatii tiukkaa ammattitaitoa.”

Marja työskentelee tällä hetkellä unelmapestissään. Hän on opiskellut kaupallisen tutkinnon lisäksi visuaalista markkinointia. ”Visuaalinen kauneus ja arkipäivän estetiikka ovat minulle tärkeitä juttuja. Olen ylpeä siitä, että voin vaikuttaa elinympäristöömme.”

Marja vastaa siitä, että kahden myymälän organisaatio toimii hyvin. ”Välillä on tärkeää mennä myymälän puolelle. Kun juttelen asiakkaiden kanssa ja pyrin löytämään heille parhaita ratkaisuja, pysyn ajan hermolla itsekin.”

Marja on huomannut, että yhä useampi kauppaan saapuva asiakas on tutustunut tuotteisiin jo verkossa. ”Verkkokauppa ei ole mikään myymäläverkoston vastakohta, vaan ne täydentävät toisiaan. Monet verkkokaupastamme tuotteensa tilanneet noutavat lähetyksen liikkeestä ja ostavat mielellään vielä jotakin kivaa myymälästä.”

Nyt Marja lähtee tuuraamaan myymälän puolelle. Vielä sipaus huulipunaa, ja asiakaspalvelija on valmis.

Suomalaisen työn puolesta

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.