Sää näkyy suomalaisten kulutuksessa

- Kesällä K-ruokakauppojen myynnissä korostuvat ennen kaikkea uuden sadon tuoreet ja kotimaiset raaka-aineet. Erityisesti kasviksissa ja vihanneksissa on tarjolla runsaasti paikallisten valmistajien tuotteita. Ruokakeskon ja K-kauppiaiden yhteenlaskettu kotimaisten tuotteiden hankinta on arviomme mukaan yli 80 % koko valikoimasta, kertoo Ruokakeskon myyntijohtaja Jussi Tolvanen.

Kasviksista esimerkiksi tomaatin kulutus nousee lisääntyvän kotimaisen tarjonnan seurauksena. Muita kesätuotteita vihanneksissa ovat suomalaiset paprikat, varhaisperuna, nippusipuli, nippuporkkana, kaali, herneet ja pavut. Vain kesäsesongissa saatavilla olevia kotimaisia salaatteja ovat esimerkiksi avomaan punainen jääsalaatti, avomaan jääsalaatti ja roomansalaatti.

- Suomalaisten pientuottajien tuotteiden suosiolla on merkittävä työllistävä vaikutus varsinkin alueellisesti. Ylipäänsä, jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Maitotaloustuotteissa korostuvat kesällä viilit ja kermat. Erityisesti mansikka-aikaan kuohukerma ja vaniljakermat nostavat suosiotaan. Rahkat nousivat suosioon jo vuonna 2011 ja hyvä kehitys jatkuu edelleen, trendi tukee terveellistä ja kevyttä ruokavaliota.

Sinivalkoinen jalanjälki

Kuluttaja tunnistaa kotimaiset kasvikset Sirkkalehtimerkistä. Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Avainlippu-merkityt tuotteet on valmistettu Suomessa. Suomalaisen Työn Liiton ja K–Kauppojen yhteinen koko vuoden 2014 kestävä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja tuo kotimaiset alkuperämerkityt tuotteet entistä selkeämmin kuluttajan saataville.

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä.

Lue lisää osoitteessa www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Kasvata sinivalkoista jalanjälkeäsi K-ruokakaupoissa

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Tarjoukset