Suomalaisilla uusi syksyn sesonkiherkku

Sadonkorjuun aikaan kaupat täyttyvät kotimaisista herkuista. Suomalaisten suosikeiksi ovat nousseet viime aikoina varsinkin erilaiset kaalit, joita trenditietoinen syö paahdettuna. Lisäksi pinnalla ovat sesongin juurekset, kuten maa-artisokka, punajuuri sekä suosiotaan kasvattava juuriselleri.

Syksy on kotimaisten raaka-aineiden kulta-aikaa: kasvisten, juuresten ja marjojen valikoima on ruokakaupoissa laaja, jolloin on helppoa ja edullista suosia suomalaista.

– Syyssesonki on käynnissä nyt. Kauden suosikeissa lehtikaali pitää edelleen pintansa, mutta sen rinnalle kuluttajien lempiraaka-aineiksi ovat nousseet myös muut kaalilajit, joiden paahtamisesta tai grillaamisesta tuli tänä kesänä hitti. Ylipäätään kasvisten paahtaminen sekä kaikenalainen ruoan savustaminen olivat oikea ilmiö, kotitalousopettaja Leena Korkalainen Keskon päivittäistavarakaupasta kertoo.

Koska kotipuutarhojen omenasato jäi tänä vuonna niukaksi, menee kotimainen omena tällä hetkellä hyvin kaupaksi. Juuresosastolta kotikeittiöihin tiensä löytävät tällä hetkellä erityisesti maa-artisokka, palsternakka, punajuuri sekä yhä suositumpi juuriselleri. Punajuurelle on löydetty uusia käyttötapoja, sillä sitä on alettu hyödyntää entistä enemmän myös esimerkiksi leivonnassa.

Kasvis korostuu myös ruokatrendeissä

Ruokatrendeissä painottuvat tällä hetkellä Korkalaisen havaintojen mukaan samaan aikaan terveellisyys ja toisaalta nautiskelu, minkä lisäksi tietoisuus ruokaan liittyvien valintojen merkityksestä on kasvanut.

– Esimerkiksi kasvis- ja vegaaniruoan suosio on havaintojemme mukaan nousussa. Suomalaiset ovat myös yhä tiedostavampi kuluttajia ruoan määrän suhteen: ruoan hävikkiä pyritään pienentämään, hän kertoo.

Tiedostava kuluttaja voi halutessaan tukea ruokakaupassa myös suomalaista työllisyyttä.

– Kaupan valikoiman kotimaisuusaste on nyt korkeimmillaan ja suomalaista työtä tukevia valintoja on helppo tehdä, mistä myös Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa. Jokaisen suomalaisen kuluttaessa kuukausittain kymmenen euroa enemmän suomalaisiin elintarvikkeisiin luotaisiin Suomeen vuositasolla 15 000 uutta työpaikkaa, projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta toteaa.

 

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnushelpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä.

Syksyn suomalaiset suosikit

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.
Mikä on suomalainen syksyn suosikkisi?
Punajuuri
Kaali
Maa-artisokka
Omena
Lehtikaali
Juuriselleri
Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.