Uunituoreita leipätrendejä maistelemassa
Leipämarkkinoilla on viime vuosina tapahtunut monenlaisia muutoksia. Leipä maistuu edelleen valtaosalle kuluttajista päivittäin.
Ruokailutottumukset ja ruokatrendit vaikuttavat myös leivän kulutukseen. Terveelliset vaihtoehdot ja gluteenittomuus sekä toisaalta arjen helpot eväät ja herkuttelu näkyvät leipämaailman trendeissä.
Arjen helpot
Perinteisesti ruoan kanssa lisukkeena syötyä leipää nautitaan nykyään vähemmän, mutta sen sijaan leipä valitaan entistä monipuolisemmin arjen ruokaisiin välipaloihin ja erilaisiin pikaruokiin kuten toasteihin, panineihin, bruchettoihin, kolmioleipiin ja lämpimiin leipiin. Kaupan paistopisteiden suolaiset ja makeat irtotuotteet ovat helposti mukaan napattava välipala tai valmis herkku kahvipöytään. Pirkka kolmioleivistä löytyy useita makuvaihtoehtoja, esimerkiksi kana-pekoni-bbq, tomaatti-mozzarella-basilika ja savulohi.
Terveellisyys
Terveellisyys näkyy leipämarkkinoilla erilaisten kaura-, siemen-, kokojyvä ja juuresleipien kysynnän kasvuna. Kaura on pop monessa muodossa, myös leipäosastolla, jonne on tullut yhä enemmän tarjolle myös 100% kauraleipiä. Kevättalvella markkinoille tulleet juuresleivät, joissa osa jauhoista on korvattu kasviksilla, kasvattivat selkeästi vaalean leivän suosiota. Nyt juuresleipää saa myös tummana versiona.
Runsaskuituisuus on selkeä lisäarvo terveellistä leipää ostavalle ja tähän tarpeeseen vastaavat lähes kaikki ruisleivät sekä monet täysjyväiset vaaleat leivät ja sämpylät. Myös leivän suolapitoisuus on laskusuunnassa, sillä joulukuussa 2016 runsassuolaisuuden raja tulee putoamaan nykyisestä 1,2%:sta 1,1%:iin. Monet valmistajat ovatkin huomioineet muutokset tuotekehityksessään.
Hyvä olo
Yksi merkki vahvasta hyvän olon trendistä on se, että gluteenittomien leipien kysyntä ja tarjonta kasvavat. Gluteenittomia tuotteita suosivat myös he, joilla ei varsinaisesti ole todettu keliakiaa.
Gluteenittomien tuotteiden kysyntään vastaavat esimerkiksi Pirkka-sarjan gluteenittomat tuotteet. Myös tuoreita gluteenittomia tuotteita löytyy jo runsaasti kauppojen leipäosastoilta.
Paikallisuus
Lähiruoka ja paikallisuus ovat arvossaan myös leipäosastolla. Suomessa on edelleen satoja leipomoita, joista valtaosa toimii paikallisesti ja leipoo hyvinkin erilaista leipää oman alueensa tarpeisiin ja tottumuksiin, Itä-Suomessa maistuu ruislimppu ja pohjoisessa ohut rieska muuta maata enemmän.
Tuoreus
Tuoreus on leivässä avainsana. Suurin muutos leipämarkkinoilla onkin kaupassa leivottujen tai paistettujen tuotteiden kysynnän vahva kasvu. Kaupan paistopisteiden irtotuotteet ovat hyvä ja helppo välipalaratkaisu vaikkapa koululaisille. Kahvipöytiinkin halutaan perinteisten kuivakakkujen tai pullapitkojen sijaan uunituoreita herkkuja. Myös perhekokojen pieneneminen ja kulutuksen erilaistuminen perheen sisällä vaikuttavat siihen, että kappaleittain myytävät irtotuotteet vastaavat erilaisiin tarpeisiin isoja valmispakkauksia paremmin.
Herkuttelu
Arjen herkkuhetket lisäävät paisto- ja konditoriatuotteiden kysyntää. Tuoksuva pulla tai lämmin leipä on helppo ja edullinen heräteostos hemmotteluun.Tuore rapeakuorinen leipä tai makea mutakakku tuo omalla tavallaan hyvää oloa niin arkeen kuin juhlaan.