K-kaupassa
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Usein kysyttyä: MobilePaylla maksaminen K-ruokakaupoissa

Usein kysyttyä: MobilePaylla maksaminen K-ruokakaupoissa

Mobiilimaksupalvelu MobilePay tulee käyttöön kaikkiin K-Citymarketeihin loppuvuoden 2019 aikana, ja tämän jälkeen palvelu otetaan käyttöön myös muissa K-ruokakaupoissa kevään 2020 kuluessa.

Miten voin olla varma siitä, että MobilePaylla hyväksyn kassalinjan takaosassa vain omat ostoni?

Kun viet puhelimen Bluetooth-toiminto aktivoituna kassalla lähelle maksupäätettä, se lukee puhelimesi MobilePay-sovelluksen tiedot. Kun kaikki ostoksesi on luettu, lähettää kassahenkilö ostosten loppusumman maksupäätteelle. Samalla lähtee tieto ostoksesi loppusummasta myös MobilePaylle. MobilePay toimittaa tuon loppusumman hyväksyttäväksi samaan puhelimeen, samalle käyttäjälle, josta maksupääte tiedot alun perin luki.

Jos et hyväksy ostoksen summaa noin 30 sekunnin kuluessa siitä kun olet sen vastaanottanut, saa myyjä tästä tiedon ja pyytää sinua hyväksymään summan.

Maksaako MobilePayn käyttö?

Maksamisesta ei peritä mitään kuluja, eli se on maksutonta.

Puhelimeni vaihtuu. Miten saan MobilePayn siihen käyttööni?

Lataa MobilePay-sovellus uudelleen ja kirjaudu sisään nykyisenä käyttäjänä. Aktivointikoodi lähetetään siihen laitteeseen, johon puhelinnumerosi on liitetty. Sinulla voi olla käytössä vain yksi MobilePay-sopimus.

Puhelinnumeroni vaihtuu. Mitä minun pitää tehdä?

Päivitä uusi puhelinnumero MobilePay-sovellukseen kohdassa Asetukset/Matkapuhelinnumero. Asetuksissa voit päivittää myös muita tietojasi kuten sähköpostiosoitteen ja tilinumeron.

Maksaminen

Mistä tiedän, että puhelimeni MobilePay-sovellus on maksuvalmiudessa?

Varmista, että:
1. Olet ladannut ja myös rekisteröinyt MobilePay-sovelluksen puhelimeesi
2. Olet lisännyt MobilePay-sovellukseen maksukorttisi tiedot
3. Olet lisännyt Plussa-korttisi tiedot MobilePayn jäsenkortit-osiossa, jotta Plussa-tarjoukset toteutuvat sekä Plussa-pisteet kertyvät
4. Puhelimessa on verkkoyhteys (WLAN tai mobiilidata) ja Bluetooth-yhteys aktiivisena
5. Android-käyttöjärjestelmää käyttävissä puhelimissa tulee olla sijaintitiedot päällä

Maksupyyntö ei tule puhelimeen. Mitä tehdä?

Varmista, että puhelin on verkkoyhteydessä. MobilePay vaatii toimiakseen online-yhteyden (WLAN tai mobiilidata)

MobilePayn maksutapahtuma epäonnistui. Mistä se voi johtua?

Saat puhelimeesi virheviestin, jossa selvennetään virheen syytä. Tyypillisiä syitä ovat mm.

  • Päivittäinen maksuraja on tullut täyteen
  • Korttitilillä oleva saldo ei riitä ostoksen suorittamiseen tai asettamasi raja maksukortilla tehtäville verkko-ostoksille on täyttynyt.
  • Puhelimessa ei ole verkkoyhteys päällä
  • Puhelimessa ei Bluetooth-yhteys päällä

Kuinka suuren summan voin maksaa MobilePaylla?

Päivittäinen käyttöraja on joko 100 euroa tai 500 euroa riippuen siitä, miten olet tunnistautunut palveluun. Pankkitunnuksilla tunnistautuneille päivittäinen maksuraja on 500 euroa ja vuosiraja 15 000 euroa. (MobilePay: Asetukset: Maksurajat)

Voinko maksaa ostokseni useammalla maksuvälineellä, joista yksi on MobilePay?

Kyllä: jos haluat maksaa usealla eri maksuvälineellä, voi kassa ennen Maksukortti-painikkeen painallusta määritellä MobilePaylla maksettavan summan.

Yritän maksaa MobilePay-sovellukseen tallentamallani yrityskortilla, mutta en pysty valitsemaan yrityskorttia maksutavaksi. Miksi?

Tämä johtuu siitä, että olet aktivoinut Plussan MobilePayhin eikä Plussa-pisteitä kerry yrityskortilla maksettavista ostoista. K-ryhmän toimipaikassa maksettaessa oikeus K-Plussaan luetaan aina ensimmäisenä MobilePay-sovelluksesta. Jos haluat maksaa ostokset yrityskortilla, pyydä kassahenkilöä poistamaan K-Plussa. Tämän jälkeen voit jatkaa maksun suorittamista.

Voinko tehdä MobilePayn kautta käteisnoston kassalla?

MobilePaylla ei voi tehdä käteisnostoja.

Mitä tapahtuu, jos näppäinlukko menee päälle kesken ostosten teon?

Avaa puhelin ja sovellus uudelleen, niin pääset jatkamaan ostosta.

MobilePay:n käyttöehdoissa kerrotaan lukitulta näytöltä maksamisesta. Miksi en ole onnistunut maksamaan näin?

MobilePayn käyttöehdoissa on varauduttu tuleviin muutoksiin. Lukitulta näytöltä maksaminen ei ole vielä käytössä.

Miten tunnistan MobilePaylla maksetun kassakuitin?

Kuitilla lukee teksti MobilePay ja lisäksi kuitilla on pitkä maksutavan tapahtumanumero

Voiko MobilePayssa olevaa kuittia käyttää tositteena reklamaatiotilanteissa?

Ei voi. MobilePayssa näkyy ainoastaan tosite maksusta. Reklamaatiotilanteessa tarvittava virallinen kassakuitti annetaan asiakkaalle kassalla.

Voiko ruoan verkkokaupasta tilatut ostokset (nouto tai kotiinkuljetus) maksaa MobilePaylla?

Ei voi. Tällä hetkellä verkkokauppaostosten maksaminen MobilePaylla ei ole mahdollista.

K-Plussa-pisteisiin ja Plussa-korttiin liittyvät kysymykset

Miten saan Plussaa MobilePaylla tehdyistä ostoksista?

Oman henkilökohtaisen K-Plussa-kortin voi aktivoida MobilePayhin sivulla Kortit/Jäsenkortit. Tämän jälkeen maksaminen ja K-Plussa-tunnistus tapahtuu automaattisesti

HUOM! Plussa on aktivoitava erikseen, vaikka maksukorttiisi olisi liitetty Plussa-numero tai sinulla olisi Plussan mobiilikortti käytössä.

Mistä voin varmistaa, että olen saanut MobilePayllä tehdyistä ostoistani K-Plussa-pisteet?

Varmista, että maksun yhteydessä MobilePayssä näkyy oranssi Plussa-tunnus ja teksti "Kanta-asiakkuus tunnistettu". Plussa-pisteitä kerryttäviksi ostoiksi kirjatut ostoksesi voit tarkistaa Oma plussa-sivuilta osoitteessa Plussa.com. Kuitilla näkyy myös "K-Plussaan kirjattu summa...", kun K-Plussa on ollut aktivoituna.

Yritin aktivoida K-Plussa-korttini MobilePayhin, mutta se ei onnistu. Miksi ja mitä teen?

Voit ottaa yhteyttä MobilePayn tai K-Plussan asiakaspalveluun. Sovelluksen käyttöä koskevissa kysymyksissä auttaa MobilePayn suomenkielinen asiakastuki p. 0200 31331 (ma–pe klo 8–20, puhelun hinta pvm/mpm).

K-Plussaa koskeviin kysymyksiin vastaa K-Plussan asiakaspalvelu, nopeimmin saat vastukset chat-palvelusta osoitteessa Plussa.com tai soittamalla p. 010 19 8604 (ma–pe 9–21 ja la 10–15, puhelun hinta pvm/mpm).

Saanko OmaPlussa-tarjoukset maksaessani MobilePaylla?

Jos Plussa-kortti on lisätty MobilePayssa jäsenkortteihin, sen tiedot välitetään kassalle ja OmaPlussa tarjoukset toteutuvat

Olen aktivoinut K-Plussan MobilePayhin, mutta en ole saanut ostoksista Plussa-pisteitä. Mistä tämä voi johtua?

Tarkista MobilePay-sovelluksen omista tiedoistasi sivulta Kortit/Jäsenkortit, että liitetyissä jäsenkorteissa on oranssi Plussa-tunnus. Jos sitä ei näy liitetyissä jäsenkorteissa, ei K-Plussa ole aktivoitu. Muistithan painaa aktivoinnin lopuksi "Lisää"-painiketta?

Kun oikeus K-Plussaan on tunnistettu, lukee MobilePay-sovelluksessa "Kanta-asiakkuus tunnistettu". Lisäksi kuitillasi näkyy teksti: "Plussaan kirjattu".

En ole muistanut aktivoida K-Plussaa MobilePayhin, voinko kuitenkin saada ostoksista Plussa-pisteitä?

Kyllä voit: K-Plussan voit kirjata omalla Plussa-käteiskortillasi ja maksaa sen jälkeen ostokset MobilePaylla. Sujuvimmin K-Plussa kirjautuu kuitenkin, kun aktivoit sen MobilePayhin.

Eikö vastausta löytynyt?

Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi, auttavat asiakaspalvelut mielellään:

  • Sovelluksen käyttöä koskevissa kysymyksissä auttaa MobilePayn suomenkielinen asiakastuki p. 0200 31331 (ma–pe klo 8–20, puhelun hinta pvm/mpm).
  • K-Plussaa koskeviin kysymyksiin vastaa K-Plussan asiakaspalvelu K-Plussa Chatissä, jonka löydät osoitteesta www.plussa.com. Voit myös soittaa p. 010 19 8604 (ma–pe 9–21 ja la 10–15, puhelun hinta pvm/mpm).