Nakusipuli herättää ihmetystä
K-kauppojen uutuustuote naked onion eli suomalaisittain nakusipuli on aiheuttanut keskustelua sosiaalisessa mediassa. Onko tuote tarpeellinen ja kenelle se on tarkoitettu?
Nakusipuli on sipuli, joka myydään kuorittuna. Valmiiksi kuorittu sipuli helpottaa arkea, se tekee ruoanlaitosta nopeaa, helppoa ja siistiä. Uutuus on vaihtoehto, joka on tarkoitettu erityisesti vaihtoehdoksi kiireiselle asiakkaalle. Nakusipuli tulee kaupan hyllylle vaihtoehdoksi perinteisen sipulin rinnalle. Eri tilanteissa asiakas voi siis valita itselleen sopivimman vaihtoehdon. Nakusipuli on tarkoitettu käytettäväksi pian kotiintuomisen jälkeen ruoanlaitossa. Kuorellinen sipuli sopii pidempiaikaiseen säilytykseen.
”K-ruokakauppojen asiakkaat ovat erittäin innokkaita kokeilemaan uutuuksia ja erilaisia tuotteita. Kysyntää tyydyttääksemme pyrimme jatkuvasti kokeilemaan monipuolisesti uusia ja mielenkiintoisia tuotteita jo olemassa olevan valikoiman rinnalla. Katsoimme että markkinoilla voisi olla kiinnostusta myös valmiiksi kuoritulle sipulille”, perustelee Keskon hedelmistä- ja vihanneksista vastaava osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.
Miksi sipuli on pakattu muoviin?
Nakusipuli on pakattu kahden sipulin pakkaukseen pahviselle pakkausalustalle ja tuotteen kääre on kierrätettävää muovia, aivan kuten muissakin sipulipakkauksissa. Kuoritussa sipulissa muovi estää toisaalta sipulin kuivumisen ja toisaalta tuoksun tarttumisen muihin elintarvikkeisiin. Vastuullisuus on K-ryhmässä erittäin tärkeä asia, joten se huomioidaan aina osana tuotesuunnittelua. Pyrimme esimerkiksi minimoimaan syntyvän pakkausjätteen määrää. Suurin osa asiakkaista pakkaa irtosipulitkin Hevi-osastolla kertakäyttöiseen muovipussiin estääkseen voimakkaan tuoksun ja irtokuorien leviämisen muihin elintarvikkeisiin.
Helppokäyttöisyys on kasvava trendi
”Seuraamme jatkuvasti, mihin suuntaan kuluttajatrendit ovat kehittymässä. Hedelmät ja vihannekset -tuoteryhmän nousevia trendejä ovat monipuolisuus, sesonginmukaisuus ja helppokäyttöisyys”, kertoo Forsman.
K-ruokakaupoissa on laajat ja monipuoliset hedelmä- ja vihannesvalikoimat. Haluamme tarjota erilaiset mieltymykset ja arvostukset omaaville kuluttajille mahdollisimman kattavan tarjonnan erilaisia ja erihintaisia vaihtoehtoja.
Käyttövalmiit uutuudet herättävät tunteita
Lähes kaikki suosivat erilaisia arkea helpottavia ja nopeuttavia ratkaisuja. Joissain asioissa halutaan oikaista, toisissa ei. Monessa tapauksessa juuri tuotteiden käytettävyyden parantaminen tarjoaa hyvät edellytykset tuotteiden läpilyönnille; esimerkiksi mangon ja avokadon myynnit ovat viime vuosina moninkertaistuneet syöntikypsien versioiden tultua valikoimiimme. Samoin salaattituoteryhmän myynnissä on tapahtunut selkeää kasvua valikoiman monipuolistuessa heti käyttövalmiilla, pestyillä ja pilkotuilla salaateilla. Myös tänä vuonna lanseerattu helppokäyttöinen kukkakaaliriisi on löytänyt oman asiakaskuntansa.
Asiakkaan arkea helpottamaan tuodut uutuudet herättävät toisinaan ensin ihmettelyä. Käytäntö sitten osoittaa, onko joku tuote tullut jäädäkseen. Aikanaanhan ihmeteltiin vaikkapa valmiiksi viipaloitua leipää, mutta nyt nekin ovat löytäneet paikkansa suomalaisten ostoskoreissa. Asiakas päättää aina, jääkö tuote pysyvästi valikoimaan.