K-kaupassa
Reilun kaupan ruusut ovat myyntimenestys

Reilun kaupan ruusut ovat myyntimenestys

K-ruokakaupoissa on edistetty Reilua kauppaa systemaattisesti jo 20 vuotta. Vuonna 2018 K-ruokakauppojen Reilun kaupan kukista maksettiin viljelijöille Reilun kaupan lisää yhteensä 280 000 euroa.

Ensimmäiset Reilun kaupan tuotteet eli kahvi ja tee tulivat K-ruokakauppoihin myyntiin jo vuonna 1999 eli samana vuonna, kun Reilu kauppa ry aloitti toimintansa Suomessa. Tänä päivänä yksi tärkeimmistä tuoteryhmistä ovat Reilun kaupan kukat: Reilun kaupan ruusuja ja kukkakimppuja myydään K-ruokakaupoissa noin 2,7 miljoonaa kappaletta.

K-ryhmä on edelläkävijä Reilussa kaupassa

Yhteistyötä on syvennetty ja kehitetty jatkuvasti vuosien varrella. Reilun kaupan tuotteista maksetaan viljelijöille aina vähintään takuuhinta ja sen päälle Reilun kaupan lisää.

Joka kolmas K-kaupassa myyty Reilun kaupan tuote on kukka

K-ruokakaupoilla on ollut myös merkittävä rooli Reilun kaupan ruusujen markkinaosuuden kasvattamisessa. Kaikista K-ruokakauppojen myymistä Reilun kaupan kukista kertyi Reilun kaupan lisää vuonna 2018 yhteensä 280 000 euroa. Vuodesta 2006 lähtien lisää on maksettu yli kaksi miljoonaa euroa.

”Kukkavalikoimiamme on jo pitkään tietoisesti kehitetty reiluiksi. Olemme halunneet panostaa kukkatilojen työntekijöiden oikeuksiin ja ympäristön huomioimiseen,” kertoo Keskon kukkien osto- ja myyntipäällikkö Liisa Myllylä.

Reilun kaupan lisällä on rakennettu lastentarhoja, kouluja, terveysasemia ja työntekijöiden asuntoja. Reilun kaupan tarkastajat valvovat lisän käyttöä. Samalla tarkastetaan myös, että työolot, työntekijöiden oikeudet sekä ympäristöasiat ovat Reilun kaupan kriteerien vaatimalla tavalla kunnossa.

"Kukkien käyttö on arkipäiväistynyt, koska ne ovat olleet helposti saatavilla ruokakaupoissa muiden ostosten yhteydessä. Aikaisemmin ruusuja ostettiin vain syntymäpäiville ja muihin juhliin. Nykyään niitä ostetaan jopa viikoittain itselle kotiin omaksi iloksi", Myllylä sanoo.