Rokotekampanja 2018
Päivitetty 25.9.2018Rokotekampanja järjestetään K-ruokakaupoissa loka-joulukuussa 2018 jo yhdennentoista kerran! Kymmenessä vuodessa kerätyillä varoilla on suojattu lähes 3,5 miljoonaa äitiä lapsineen ja pelastettu 24 000 vauvan henki.
K-ruokakaupat, Pampers ja UNICEF toteuttavat rokotekampanjan loka-joulukuussa jo 11. kerran! Jokaisesta kampanja-aikana K-ruokakaupasta ostetusta Pampers-tuotteesta K-ruokakaupat ja Pampers lahjoittavat yhdessä neljä rokotetta UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaiseen ohjelmaan. Ohjelma pyrkii hävittämään vauvojen ja äitien jäykkäkouristuksen maailmasta.
Kymmenessä vuodessa K-ruokakaupoissa kerätyillä varoilla on hankittu yli 10 miljoonaa rokotetta, suojattu lähes 3,5 miljoonaa äitiä lapsineen ja pelastettu 24 000 vauvan henki.
K-ruokakaupat ovat olleet mukana rokotekampanjassa melkein alusta asti. Pampersin ja UNICEFin kansainvälinen yhteistyö jäykkäkouristuksen hävittämiseksi alkoi vuonna 2006. Maailmanlaajuisen rokotekampanjan ansiosta yli 100 miljoonaa äitiä lapsineen on saanut suojan jäykkäkouristusta vastaan ja 788 000 vastasyntyneen henki on pelastunut.
Bakteerin aiheuttama jäykkäkouristus on yksi vauvojen yleisimmistä kuolinsyistä köyhissä maissa. Vauvat saavat tartunnan usein epähygieenissa synnytysoloissa. Jäykkäkouristus on täysin ehkäistävissä rokotteella.
Kampanja on auttanut hävittämään äitien ja vauvojen jäykkäkouristuksen jo 24 maasta. Jäykkäkouristusta esiintyy kuitenkin yhä 14 maassa. Edelleen noin 34 000 vauvaa kuolee joka vuosi tautiin ensimmäisen elinkuukautensa aikana.
* Jokaisesta loka–joulukuun 2018 aikana K-ruokakaupoissa ja K-ruokakauppojen verkkokaupoissa ostetusta Pampers-tuotteesta Procter & Gamble lahjoittaa 0,156 euroa ja K-ruokakauppiaat 0,156 euroa UNICEFin ohjelmaan vastasyntyneiden jäykkäkouristuksen hävittämiseksi. Yhteensä 0,312 euron lahjoitus vastaa esimerkiksi neljän jäykkäkouristusrokotteen hintaa tai sillä voidaan tukea rokotteiden jakelua. UNICEF ei tue mitään tuotemerkkiä tai tuotetta.