Tuotteen takana: Uutuuksia, olkaa hyvä!

Tuotteen takana: Uutuuksia, olkaa hyvä!

Uusia tuotteita lanseerataan Pirkka-sarjaan vuosittain yli 100, joten viestittävää riittää.

Merkittävät lanseeraukset suunnitellaan jo hyvissä ajoin ennen tuotteen saapumista kauppaan. Isompia lanseerauksia on vuosittain vain muutamia.

"Olen työskennellyt Keskon päivittäistavarakaupan puolella ruokaviestinnän parissa kolme vuotta. Vastaan työssäni mm. omien merkkien viestinnästä. Suunnittelen ja toteutan Pirkka-uutuustuotteiden viestintää, olen yhteydessä ruokatoimittajiin ja bloggaajiin. Tuoteviestinnässä on onnistuttu silloin, kun asiakas innostuu kokeilemaan uutuutta, löytää suosikkituotteen ja suosittelee sitä myös ystävilleen", kertoo merkkien viestinnästä vastaava tiedottaja Minttu Tirkkonen.

Seuraa somessa

K-ruokakauppojen omien merkkien uutuuksista viestitään etupäässä Pirkka-lehdessä, K-RuokaPirkassa, K-ruoka.fi:ssä ja Pirkkatuotteista Pirkan somekanavissa.

"Isompien lanseerausten lisäksi teemme myös paljon muuta tuoteviestintää. Esimerkiksi lähes kaikki sarjan uutuudet nostetaan Pirkan somekanavissa, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Jos olet kiinnostunut kuulemaan, mitä uutta sarjassa milloinkin on, kannattaa ehdottomasti seurata näitä kanavia", Tirkkonen jatkaa.

Maistatuksilla tuote tutuksi

Yksi tärkeimmistä viestintäkanavista on tietenkin kauppa. Kaupassa uutuuksia voidaan esitellä monin tavoin, esimerkiksi erillisellä julisteella tuotteen yhteydessä tai normaalihyllystä poikkeavalla esillepanolla. Lisäksi maistatus on tehokas keino viestiä uutuuksista, näitä kauppiaat järjestävät usein itsekin. Maistatuksia ja erilaisia tilaisuuksia järjestetään aika ajoin myös ruokatoimittajille ja bloggaajille.

"Yhteistyö median kanssa on tiivistä, sillä ruoka aiheena kiinnostaa valtavasti. Tuoteuutuudet ovat odotettuja ja ruokatoimittajat monesti kyselevät myös muista Pirkka-tuotteista. Sarjassahan on reilu 2 300 tuotetta, joten itsellenikin tulee välillä uusia tuttavuuksia vastaan", kertoo Tirkkonen.

Sisältöjä asiakkaita varten

Pirkan tuote- ja myyntitiimi, markkinointi ja viestintä tekevät tiivistä yhteistyötä, sillä kaikki tuottavat sisältöjä, jotka näkyvät asiakkaalle joko kaupassa, verkossa tai mediassa. Pirkka Parhaiden imagomainoksiin luotiin seikkailemaan sympaattinen Seppo, joka on koukussa Pirkka Parhaisiin.

Samaan aikaan Pirkan tuote- ja myyntitiimi pohti, miten tuotteet nostetaan esiin kaupoissa. Viestinnän suunnittelun yhteydessä mietittiin perusteluja, miksi Pirkka Parhaat -sarja on olemassa. Pirkka-sarjassa on paljon hyviä tuotteita, joten miten kerrotaan tuotteista, joiden valintakriteereissä korostuvat erityisen laadukkaat raaka-aineet tai tietyn alueen aito alkuperäinen tuote?

"Päädyimme viestimään erityisiin tilanteisiin sopivista tuotteista: kun haluat hemmotella itseäsi ja lähimmäisiäsi tuotteilla, jotka eivät päädy ostoslistalle ihan joka päivä. Emme halunneet viitata esimerkiksi pelkästään juhliin, vaan asiakas päättää, milloin tällainen Pirkka Parhaat -hetki on", kertoo Tirkkonen.

Ruokakeskon omien merkkien (Pirkka, K-Menu ja Euro Shopper) tiedottaja Minttu Tirkkonen

Sinua saattaisi kiinnostaa