Kotimaisten kasvisten paras sesonki on täällä!

Kotimaisten kasvisten paras sesonki on täällä!

Kuumimman kesäsesongin kunniaksi tutkimme, miten suomalaiset kuluttavat vihanneksia ja juureksia, ja miten erityisesti kesän hittikasvikset maistuvat ympäri Suomen.

Vertailun perusteella vihanneksia ja juureksia ostetaan korostuneimmin kaupungeissa ja vähiten kaupunkien läheisellä maaseudulla. Luontevan kolmen kärjen vihannesten ja juuresten kulutuksessa muodostavatkin eteläisen Suomen ja rannikon maakunnat Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Päijät-Häme. Vähiten vihanneksia ja juureksia ostetaan puolestaan Lapissa.

Tyypillisesti vihanneksia ja juureksia ostoskoriinsa valitsee vertailun perusteella ruoanlaittoa ja tuotteiden laatua arvostava kuluttaja. Asiakasryhmistä vihanneksia ja juureksi ostetaan korostuneimmin eläkeläisten keskuudessa, kun taas sinkkujen ostoskorissa niitä näkee keskimääräistä harvemmin.

Uusimaa hurahti varsiparsakaaliin, Varsinais-Suomi on varhaisperunan valtakuntaa

Vihannesten ja juuresten yleisen kulutuksen lisäksi vertailimme, miten kesän hittikasvikset – varsiparsakaali, varhaisperuna, porkkana, sipulinippu ja salaatti – maistuvat eri maakunnissa. Vertailu osoittaa, että hittikasvikset päätyvät ostoskoriin todennäköisimmin samoilla alueilla kuin missä vihanneksia ja juureksia kulutetaan muutenkin paljon, eli Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Päijät-Hämeessä. Epätodennäköisimmin niitä ostetaan puolestaan Etelä-Pohjanmaalla, Lapissa ja Kainuussa.

Uudet perunat uunissa 2020 680x300 Uudet perunat uunissa Katso resepti

Yksittäisten tuotteiden kohdalla kärkeä pitävät pitkälti samat maakunnat kuin edellä, mutta myös muutama yllättäjä mahtuu mukaan. Viime vuosien hittiä varsiparsakaalia suositaan merkittävästi eniten Uudellamaalla sekä jossain määrin myös Varsinais-Suomessa. Samat maakunnat ovat kärjessä myös salaatin osalta. Sipuli löytyy todennäköisimmin uusimaalaisen ostoskorista, varhaisperuna puolestaan tuttuun tapaan ostoskorista Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Joukon yllättäjäksi nousee porkkana – sitä suositaan eniten Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla.

Lähde: K-ryhmän myyntidata 05/2020-04/2021 (pl. Ahvenanmaa)

K-ryhmä on mukana tukemassa MTK:n, SLC:n ja perunan- ja avomaan vihannesten tuottajien 17.6.2021 alkanutta kampanjaa kotimaisten avomaakasvisten puolesta.

Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien kiinnostusta erityisesti satokauden kasviksia kohtaan sekä kasvattaa kotimaisten kasvisten kulutusta. Kampanja kestää 15.8.2021 saakka. Lue lisää kampanjasivulta täältä.