Lasten kanssa
Värivoimaa aamusta iltaan

Värivoimaa aamusta iltaan

Kun lautaselta löytyy hyvät, värikkäät eväät, jaksaa touhuta aamusta iltaan. Kokkaa välipaloiksi aamupalakeksejä tai mangolettuja.

Terveelliset ja täyttävät välipalat ja pääruoat auttavat jaksamaan koko päivä ilman inhaa nälkäkiukkua. Välipaloiksi sopivat mangoletut, aamupalakeksit ja lohifrittata kannattaa tehdä vaikka jo etukäteen valmiiksi. Silloin ne on näppärä napata suuhun heti nälän yllättäessä. Kasviksia ja kalaa syömällä hellit masua ja aivoja!

Ennen kuin aloitat, voit katsoa taitovideoita mittaamisesta, uunin käytöstä ja veitsellä leikkaamisesta lasten omasta kokkaussovelluksesta Carrot Kitchenistä tai sivun alalaidasta. Videoiden hauskojen vinkkien avulla kokkaaminen käy helposti.

Lataa Carrot Kitchen täältä!

Mangoletut

Söpöt mangoletut saavat keltaisen värin mangososeesta. Siis siitä samasta soseesta, josta vauvatkin tykkäävät! Makea maku tulee ruokalusikallisesta hunajaa, joten nämä letut ovat myös terveellisiä. Syötkö letut aamiaiseksi vai välipalana? Letut maistuvat ihan sellaisenaan, tai voit herkutella ne tuoreen mangon ja vaahterasiirapin kanssa. Kokeile myös mangorahkaa!

Mangoletut kuvitus

Aamupalakeksit

Nyt on niin helppo resepti, että näiden leipominen onnistuu vaikka silmät kiinni! Aamupalakekseihin tulee vain kolme raaka-ainetta: banaania, maapähkinävoita sekä mysliä. Nämä keksit ovat myös oiva hävikkiherkku, sillä niihin voi käyttää ylikypsät banaanit. Mitä enemmän mustia pilkkuja banaanin kyljessä, sen makeammat keksit!

Tuhti maapähkinävoi ja mysli pitävät huolen, että saat reilusti puhtia päivään. Nimestään huolimatta aamupalakeksit voi syödä myös välipalana.

Aamupalakeksit kuvitus

Lohi-pinaattifrittata

Tiesitkö, että kalaa kannattaa syödä ainakin kahdesti viikossa? Herkullisen uunimunakkaan voi hyvin kokata jo edellisenä päivänä, sillä se maistuu mainiolle kylmänäkin. Jos haluat vaihtelua, vaihda lohi kinkkuun ja pinaatti paprikaan. Lohi on kuitenkin oiva valinta täytteeksi. Lohesta saa sydämelle ja aivoille tärkeitä omega-3-rasvahappoja sekä vastustuskyvystä huolehtivaa D-vitamiinia.

Lohipinaattifrittata kuvitus

Boltsi-pasta

Kun tomaattikastikkeen paahtaa uunissa, saa keittiöön on aivan mahtavan tuoksun. Kokeile vaikka! Pastakastikkeen kanssa tarjotaan kaurasta ja siemenistä valmistettuja Boltsi-palleroita, joissa on hurjasti elimistölle tärkeitä kuituja. Tarjoile boltsikastike pennepastan kanssa, sillä se imaisee sisäänsä ekstrapaljon herkullista kastiketta.

Boltsi-pasta kuvitus

Banaani-nicecream

Nicecreamin eli banaanipehmiksen valmistamisen vaikein vaihe on muistaa laittaa banaanipalat ajoissa jääkaappiin. Siksi niitä kannattaa pakastaa kerralla isompi satsi! Tähän maidottomaan ja sokerittomaan herkkuun jää nimittäin helposti koukkuun. Kokeile maustaa nicecream kardemummalla, kookosmaidolla tai pakastetuilla mustikoilla.

Nicecream kuvitus

Opi tärkeitä keittiötaitoja: