Neste K
  Vain 5 prosenttia aikuisista kuvitteli ratin taakse naisen

Vain 5 prosenttia aikuisista kuvitteli ratin taakse naisen

Neste K muistuttaa Tyttöjen päivänä stereotypioiden purkamisen tärkeydestä

Neste K -liikenneasemaketju tutki, kenet suomalaiset kuvittelevat auton kuljettajaksi. 93 prosenttia suomalaisista aikuisista nimesi ratin taakse miehen.

Neste K:n osana Nainen ratissa -kampanjaansa teettämässä kyselytutkimuksessa* suomalaisia aikuisia pyydettiin nimeämään kuvitteellisia, eri ammattiryhmiä edustavia henkilöitä. Kansallisesti edustavaan tutkimukseen vastasi yhteensä 1000 suomalaista.

Vastaukset jaoteltiin yleisen nimeämiskäytännön perusteella ryhmiin miehet, naiset ja määrittelemätön. Rekka-auton kuljettajan nimesi miehen nimellä 95 % ja taksiautoilijan 91 %. Naisten vastaavat osuudet olivat 3 % ja 7 %. Loput laskettiin neutraaleiksi.

Ammattien sukupuolenmukaista eriytymistä tutkivaa Inkeri Tanhuaa Hankenilta tutkimuksen tulos ei yllätä. “Monien alojen ammattilaisiin liittyy voimakkaita sukupuolistereotypioita ja nämä stereotypiat valitettavasti myös vaikuttavat siihen, kuka kyseiseen ammattiin hakeutuu. Meistä jokaisen kannattaisi ainakin yrittää kyseenalaistaa omat stereotypiset ajattelumallimme eri ammateista.”

Tanhua muistuttaa myös, että vastuuta stereotypioiden murtamisesta ei voi jättää vain tyttöjen, tai ylipäätään lasten ja nuorten harteille, sillä aikuisilla on heihin nähden valta-asema.

Vastapainoksi tutkimukselle Neste K teki myös leikkimielisen videoidun testin, johon osallistui 4–8 vuotiaita tyttöjä. Tyttöjen päivänä 11.10. julkaistavan videon voi nähdä kampanjasivulla nainenratissa.fi.

Nesteen markkinointipäällikkö Tytti Stranding ja Neste K:n myynti- ja markkinointipäällikkö Niina Lindholm kertovat, että Tyttöjen päivän ulostulolla halutaan antaa lämminhenkinen muistutus siitä, että stereotypioiden levittämisen sijaan aikuisten kannattaisi ottaa oppia lasten ennakkoluulottomuudesta.

“Tämän päivän tytöt ovat huomisen naisia ratissa. Toivomme, että sekä tytöt että pojat saavat kasvaa vapaana kiinnostuksen kohteisiinsa tai taitoihinsa liittyvistä ennakkoluuloista, oli kyse sitten ajotaidoista tai tulevaisuuden ammateista. Leikkimielinen testimme havainnollistaa mahtavasti sitä, kuinka tärkeää on pitää tiet avoinna kaikille lapsille”, summaa Stranding.

Nainen ratissa -kampanja pyrkii purkamaan sanapariin liittyviä negatiivisia, ja lisäämään positiivisia, merkityksiä.

“K-ryhmä tekee systemaattista työtä naisten ja tyttöjen mahdollisuuksien edistämiseksi kaikkialla missä toimimme. #nainenratissa-kampanjalla haluamme murtaa ennakkoluuloja ja vaalia jokaisen oikeutta tulla arvostetuksi omana itsenään”, kertoo Neste K -liikenneasemien ketjujohtaja Mikko Paukkonen.

Kampanjassa on aiemmin muun muassa tuettu Tyttöjen taloa, kerätty voimaannuttavia ja myönteisiä #nainenratissa-sisältöjä sekä tutkittu ajotaitoihin kohdistuvia ennakkoluuloja.

Naisten päivänä 2019 julkaistut tutkimustulokset paljastivat, että 33 % naisista on kohdannut ajotaitoihinsa liittyviä ennakkoluuloja, joista 71 % liittyi sukupuoleen. Miehillä vastaavat prosentit olivat vain 14 % ja 4 %.

  • Tutkimus tehtiin Bilendi Oy:n hallinnoimassa M3 Panelissa. Tutkimukseen vastasi 1000 18–75 -vuotiasta ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.