Pirkka Majakanvartija-mainosfilmi voitti Kuukauden Parhaat Sekunnit -filmisarjan

Pirkka mainosfilmi Majakanvartija valittiin loppuvuoden 2015 Kuukauden Parhaat Sekunnit -mainosfilmikilpailun voittajaksi. Erilainen lähestymiskulma joulumainontaan miellytti raatia.

Majakanvartija-joulufilmin tavoitteena oli konkretisoida arjesta tutun Pirkka-sarjan ruokaisuutta: miten monipuolinen valikoima sopii tämän päivän suomalaisiin juhlapöytiin. Samalla Majakanvartija oli hienovarainen Pirkka Parhaat -sarjan uutuussuklaakonvehdin lanseeraus ja lähtölaukaus 30-vuotiaan Pirkan juhlavuoteen.

”Pirkan joulumainos on todella upeasti toteutettu erilainen joulumainos, joka paranee jokaisella katsomiskerralla. Jokainen kuva on hieno. Mainoksen musiikki, Kasmirin "Vadelmavene", on hyvin sovitettu ja tukee mainoksen tunnelmaa”, perustelee raati.

Mainoksen on suunnitellut DDB Helsinki ja tuottanut Cocoa. Mediatoimistona on toiminut Vizeum.

”Pirkan joulukampanja toteutettiin filmin lisäksi erilaisina taktisina aktivointeina somessa, K-ruokakauppaketjujen kampanjoinnissa ja K-ruokakauppojen myymälämarkkinoinnissa. Vaikuttavuus, tunnetason sitoutuminen ja tarina eivät olisi kasvaneet kansalliseksi ilmiöksi ilman TV- ja elokuvamainontaa. Television rooli Pirkan brändin rakentajana ja tarinan kerronnassa on edelleen merkittävä ellei jopa kiistaton”, kertoo Ruokakeskon markkinointijohtaja Teija Nesterinen.

Majakanvartijan tarina ponnistaa tiimin halusta tehdä tunteisiin vetoava, suuri ja elokuvallinen joulutarina, unohtamatta sitä, että kyseessä on mainos.

”Pirkka-tuotteilla on jokaisella oma tarinansa, mutta sarjan ytimessä ovat aina olleet hyvä ruoka, yhdessä tekeminen ja luotettavuus. Ruokasesongeissa erilaiset perheet tai yhteisöt kokoontuvat hyvän ruoan ääreen, ja usein ruokailua edeltää jokin yhteinen tapa tai perinne. Tässä tarinassa perinteeksi muodostui joulutunnelmaan virittävä majakanvartijan hyvän mielen toivotus - majakan valojen sytyttäminen. Odotettu hetki sysää arjen huolet syrjään, ruoka ja rakkaus astuvat tilalle ”, jatkaa Nesterinen.

Loppuvuoden tv-mainossatoa arvioivat Tarja Hietanen Mainostoimisto Smoy:sta, Clarisse Berggårdh IUM:sta, Mika Häyrinen Virta Helsingistä, Sami Kelahaara Sek & Greysta sekä Marika Kakko Mainostoimisto MBE:stä.