Punakaalissa on C-vitamiinia

Punakaalissa on C-vitamiinia

Punakaali on hieman valkokaalia pienempi, makeampi ja C-vitamiinipitoisempi keräkaali, joka sopii käytettäväksi valkokaalin tavoin. Suomalaisen punakaalin paras sesonki on syksyllä sadonkorjuun jälkeen!

Mitä tehdä punakaalista?

Punakaalia käytetään samaan tapaan kuin valkokaaliakin, mutta kauniin purppuran ja valkoisen väriyhdistelmän vuoksi punakaali on valkokaalia näyttävämpi valinta esimerkiksi kaalisalaattiin. Suomalaista punakaalia voi syödä niin raakana, keitettynä, uunissa paahdettuna, marinoituna kuin vaikka grillattunakin.

Punakaali sopii erinomaisesti kaalilaatikkoon ja perunan tilalle punakaalirösteihin. Punakaali on erinomainen lisä erilaisissa uunivuokaruoissa, kuten makkaravuoka ja oriental kanapelti. Kypsentämättömänä rapsakka punakaali on parhaimmillaan suosituissa kulhoruoissa. Maista punakaalilla rikastettua tonnikalakulhoa tai hernefalafel-kasviskulhoa. Punakaalia voi käyttää myös kaalikeitossa valkokaalin tilalla. Punakaalin punertavan värin liukenemista keitinliemeen voi välttää lisäämällä tilkan etikkaa tai sitruunan mehua liemeen.