Ruusukaali – pieni kaali, suuri maku

Ruusukaali – pieni kaali, suuri maku

Päivitetty 30.8.2023

Moni suhtautuu ruusukaaliin eli brysselinkaaliin epäilevästi – aivan turhaan! Anna ruusukaalille mahdollisuus ja kokeile, miten eri valmistustavat tuovat pieneen kaaliin suuria makuja. Suloiset ruusukaalit ovat syksyllä parhaimmillaan!

Onko ruusukaali terveellistä?

Pieneksi kaaliksi ruusukaali sisältää paljon erilaisia ravintoaineita ja vitamiineja! Ruusukaalista saa hyvin erityisesti C-, K- ja A-vitamiinia sekä folaattia. Ruusukaali on myös hyvä raudan lähde ja lisäksi se sisältää paljon kuitua, eniten kaikista kaaleista!

Miten valmistaa ruusukaali?

Ruusukaalin käsittely on helppoa ja nopeaa. Esikäsittele ruusukaalit poistamalla niistä kanta sekä tarvittaessa päällimmäiset lehdet. Halkaistut ruusukaalit höyrytetään tai keitetään vedessä kypsiksi – älä kuitenkaan kypsennä ruusukaaleja liikaa. Tuoreille ruusukaaleille keittämisaika on 4-10 minuuttia, pakastetuille ruusukaaleille puolestaan riittää noin 5 minuuttia. Sopivan kypsä ruusukaali on napakka ja heleän vihreä. Vaihtoehtoisesti voit kypsentää kaalit myös pannulla paistaen tai uunissa paahtamalla. Paahtaminen tuo hyvin ruusukaalin aromit esiin.

Miten käyttää ruusukaalia?

Ruusukaali on suosittu erityisesti lisäkkeenä. Siitä valmistuvat nopeat ja herkulliset lisäkkeet liha- tai kalaruoille. Niin ikään muut syksyiset herkut, kuten paistit sekä riistaruoat maistuvat ruusukaalin kanssa. Myös pekonin ja ruusukaalin maut sopivat täydellisesti yhteen. Kannattaa myös kokeilla ruusukaalia raakana raastettuna esimerkiksi salaatissa!

Hunaja-sriracharuusukaalit (680x300) Kuvassa: Hunaja-sriracharuusukaalit

Ruusukaalit kätevästi myös verkkokaupasta!