Ruokablogit
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Pala kakkua: Uuden vuoden lupaus

Pala kakkua: Uuden vuoden lupaus

Koulut alkavat ja vihdoin koittaa arki – tervetuloa! Hyvä, että tähän meidänkin ruokailuun tulee taas selkeä rytmi.

Olin odottanut jo jonkin aikaa keskustelua alkuvuoden ruoista Jyrkin kanssa. Monesti olemme nimittäin ottaneet hyvän startin uuteen vuoteen ns. salaattikuurilla. Toivoin, että Jyrkissä heräisi halu toteuttaa kevyempää arkea myös tänä vuonna – ja tulihan se sieltä. ”Kaalisoppaa. Se on sitten kaalisoppaa huomenna”, totesi Jyrki minulle uudenvuodenaattona. Ajattelin kuitenkin, että lähdetään liikkeelle salaateilla ja teen kyllä ihmeellistä kaalikeittoa tässä jonain päivänä. Näin saimme tehtyä uuden vuoden lupauksen aivan yllättäen ja tiedätkös mitä? Aloitimme jo heti uudenvuodenpäivänä salaattiruoalla (lapsille teen tietenkin joka päivä lämmintä ruokaa).

Blogissani on runsaasti salaatteja, varsinkin ruokaisia salaattiohjeita. Niistä kun kokoaa ruokalistaa meille aikuisille, niin eiköhän kohta ole jo hiukan kevyempi olo. Toivon niin.

Tässä vinkit arki-illoiksi, kun haluat syödä kevyemmin ja runsaasti kasviksia, mutta ei kuitenkaan unohtamatta lihaa, kalaa tai juustoa. Tässä viisi ruokaisaa salaattia, joita suosittelen:

  1. Broilersalaattia ja mangovinaigrette
  2. Loimulohisalaatti ja jogurttikastike
  3. BBQ-marinoitu feta-nyhtökaurasalaatti
  4. Avokado-viikunasalaatti
  5. Pulled pork -salaatti

kuvitus12 640

Samalla kun yritämme syödä kevyemmin, suosin runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Hedelmiä ja eritoten sitrushedelmiä löytyy tällä hetkellä runsas valikoima kaupoista ja niitä kannattaa ja pitääkin syödä. Huomasin ilokseni muun muassa kumkvatteja kaupalla ja löysin uutuudenkin: raitasitruunan, joka on kaunis vihreäraitainen sitruuna. Tehdäänpä hedelmäsalaattia iltapalaksi.

Smoothiet ovat löytäneet paikkansa suomalaisten sydämissä. Jos et ehdi tai osaa niitä tehdä, löydät kaupan valikoimista monenlaisia valmiita smoothieita. Suosittelen, on muuten paljon parempaa kuin moni muu välipala. Meillä kotona näiden smoothieiden tekeminen aaltoilee kuin muoti. Välillä monitoimikone käy kuumana ja smoothieta saa juoda niin illalla kuin aamullakin. Sitten on aikoja, kun niitä oikein kaipaa, mutta nuorisokokit keskittyvätkin leipomiseen. Jospa tekisin nyt itse meille Jyrkin kanssa kunnon vitamiinipommit:

  1. Karpalosmoothie tai voimasmoothie
  2. Lusikoitavan hyvä mansikka-banaanimixi
  3. Kuningatarmaito

kuvitus2 640

Kyllä näillä eväillä jaksaa ja saa olon sekä mielen virkeäksi.

Mari Koenkytö
03.01.2017