Sodankylän kaamos nujerrettiin ruoalla

Sodankylän kaamos nujerrettiin ruoalla

Sodankylän selviytyjien haaste on nyt taputeltu! Mikä oli selviytyjien lähtökohta ja minkälaisiin tuloksiin he pääsivät? Entä mitä heille kuulu nyt?

K-Supermarket logo

Lähtökohdat oliva monella samat

Lähtötilanteen selvittämiseksi sodankyläläisille selviytyjille tehtiin alkukartoitus yleisestä hyvinvoinnista. Osallistujat täyttivät ruokapäiväkirjaa viiden päivän ajan ja kävivät terveystarkastuksessa. Alkukartoituksen pohjalta suurimmat haasteet osallistujille olivat:

  • Epäsäännöllinen uni- ja ruokarytmi
  • Unen laatu oli huonoa: katkonaista tai vastaavasti liiallista nukkumista
  • Ruokalautasen yksipuolisuus: erityisesti kasvikset ja hedelmät puuttuivat
  • Liikunnan vähäisyys: aineenvaihdunnalle toivottiin potkua
  • Kahden henkilön kolesteroliarvo oli yli viitearvon (5 & 7,1)

Yksilöidyt hyvinvointiohjelmat ja viikottain vaihtuvat ruokavinkit

Alkukartoituksen, terveystarkastuksen sekä ravintoterapeutin konsultoinnin pohjalta jokaiselle selvityjälle luotiin yksilöllisemmät hyvinvointiohjelmat, joissa pääosassa oli kasvisten lisääminen ravintoon sekä ruokarytmin tasaaminen. Testattavat saivat reseptivinkkejä, jotka he löysivät K-Ruoka.fi -sovelluksesta. Lisäksi testattavat saivat suosituksia liikuntaan, unirytmiin ja nukkumiseen, palautumiseen ja elämänhallintaan liittyen. Unirytmi tasattiin menemällä nukkumaan iltaisin samaan aikaan ja heräämällä samaan aikaan. Liikuntasuosituksena oli joko 3 x 60min viikossa hikoillen tai 30min kävelylenkkejä päivittäin. Lisäksi heitä innostettiin pitämään hyvistä havainnoistaan ja uusista oivalluksistaan omaa päiväkirjaa.

Kaamosmenukattaus kuvituskuva Ensimmäisellä viikolla jokainen sai haasteekseen siirtyä kasvisruokaan, jotta voitiin oppia uusia makuja ja reseptejä. Ainoastaan Matti sai diabeteksen vuoksi vapaammat valinnat, kunhan lautasella olisi monipuolisesti kasviksia. Kaikki kuitenkin ottivat kasvisruokaan perehtymisen innokkaasti vastaan. Jopa niin innokkaasti, että Staufferin perhe jatkoi kasvisruoalla läpi koko hyvinvointiohjelman. Toisella viikolla ruokavalioon lisättiin kalaa. Kolmannella ja viimeisellä viikolla ruokavalioon sai lisätä myös kanaa.

Tulosten pohjalta luotiin myös kaamosmenu, joka on luotu maailmaan, jossa aurinko ei paista.

Merkittävät muutokset terveydentilassa ja vireydessä

3 viikon jälkeen uudet terveystulokset todistivat seuraavaa:

  • Ruokarytmin tasaaminen vaikutti merkittävästi jokaisen hyvinvointiin lähes välittömästi
  • Ruoka rytmittyi aterioiksi kolmen, neljän tunnin välein. Tähän kuului aamiainen, lounas, välipala, päivällinen sekä iltapala. Aamupala luo pohjan koko päivälle ja iltapalalla on vaikutus unenlaatuun, joka vaikutti huonosti nukkuvien uneen
  • Jokaisen paino ja vyötärönympärys lähti laskuun
  • Kolesteroliarvot putosivat ja verenpaineissa oli muutosta parempaan suuntaan
  • Matin sokerotasapaino saatiin normaaliin
  • Yleinen jaksaminen parani, jonka seurauksena oli virkistyneempi ja olo oli selkeästi elinvoimaisempi

Selviytyjät kokivat testin olleen yllättävän helppo startti paremman elämän alkuun ja hyviä elintapoja haluttiin jatkaa. Myös selviytyjien ravintoterapeutti Anette Palssa innostui tuloksista: ”Olen äärimmäisen iloinen selviytyjien puolesta. Elämäntapamuutokset koetaan usein hankaliksi, koska ajatellaan, että tarvitaan monimutkaisia dieettejä ja luopumista kaikesta. Selviytyjät osoittivat, että muutoksia syntyy melko pienillä teoilla ja ennen kaikkea ilman kärsimystä ja kituuttamista.”

Katso Sodankylän selviytyjien koko matka täältä››

Mitä heille kuuluu nyt?

Sodankyläläisiin otettiin uudestaan yhteys neljä viikkoa haasteen loppumisen jälkeen. He olivat edelleen jatkaneet kasvisvoittoisempaa ruokavaliota sekä hyviä elämäntapojaan. Kaikki kertoivat suhtautumisensa muuttuneen omaa hyvinvointiaan kohtaan ja voivansa kokonaisvaltaisesti paremmin.

Uusista terveystuloksista kävi myös ilmi, että kaikkien kolesterolitasot olivat matalat. Paino oli pudonnut entistä enemmän ja vyötärönympärys pienentynyt. Staufferien perheen isällä, Villellä, paino oli pudonnut tasaisesti 6kg ja äiti-Kikka oli rohkaistunut tarjoamaan lapsille myös monipuolisempia vaihtoehtoja. Diabetesta sairastava Matti oli oivaltanut, kuinka tärkeässä roolissa tasainen ruokarytmi on ja Tarjan rytmitön elämäntyyli oli kaikilta osin tasaantunut.

Anette Palssa toivoo sodankyläläisille onnistumisia myös jatkossa ja uskoo, että heidän esimerkistään moni sarjan seuraaja on saanut kipinän muuttaa elämäntapojaan. ”Muutoksen pysyvyyden kannalta tärkeässä roolissa on pystyvyyden tunne ja osallistujista välittyi, että juurikin pystyvyyden tunne on lisääntynyt. Oli ihana nähdä niin aitoa hämmästystä ja liikutusta, ihmiset olivat aidosti yllättyneitä, miten olivat pystyneet tekemään muutoksia, jotka näkyvät ja tuntuvat,” sanoo Anette Palssa.

Terveellisempien valintojen kautta, kaamoksenkin voi siis selättää ja elämän saada voimaan kokonaisvaltaisesti paremmin. Joko sinä innostut monipuolisemmasta ruokavaliosta, lisäämällä reilusti kasvisvoittoisempia valintoja omaan ostoskoriin?