Ruokareviiritutkimus: Paikallisuus

Ruokareviiritutkimus: Paikallisuus

Lähellä tuotetun ruoan arvostus on vallitseva ja kasvava trendi niin Suomessa kuin maailmallakin. Näyttää myös siltä, että tämä on trendi, joka on tullut jäädäkseen.

Tärkeimmät syyt suosia paikallisia tuotteita

  1. Tuoreus
  2. Lähialueen yrittäjien, pientuottajien tukeminen
  3. Laatu
  4. Maku

Erityisen tärkeää tällä hetkellä paikallisuus on vihanneksissa, leivässä, lihassa, kanassa, marjoissa ja kalassa.

48 % suomalaisista sanoo että paikallisten tuotteiden ostamista ja löytämistä kaupasta pitäisi helpottaa.

K-Supermarket ruokareviiritutkimus paikallisuus

Lähiruoka näkyy asiakkaiden valinnoissa

Ostoskoreissa nousussa 2018* esimerkiksi

  • Marjat
  • Tuore kala
  • Erilaiset kauratuotteet, kuten kaurajuomat
  • Luomutuotteet, kasvua useissa tuoteryhmissä: munissa, ruokapakasteissa, oluessa sekä mehukeitoissa, kiisseleissä ja viileästä myytävissä mehuissa.
  • Premiumin kasvu – mm. pienpanimo-oluet, premiummakkarat

34 % suomalaisista suosivat jo nyt kotimaista ja lähellä tuotettua ruokaa.

Lähteet:
- Suomalaisten ruokareviiri ja suhde ruokaan 2018. K-ryhmän teettämä kyselytutkimus, johon vastasi suomalaista väestöä edustava otos K-Plussa-asiakkaista, n=1003. - K:n Ruokailmiöt 2017 ja 2018

Lue lisää ruokareviiritutkimuksesta

Sinua saattaisi kiinnostaa