Ruokareviiritutkimus: Paikallisuus
Lähellä tuotetun ruoan arvostus on vallitseva ja kasvava trendi niin Suomessa kuin maailmallakin. Näyttää myös siltä, että tämä on trendi, joka on tullut jäädäkseen.
Tärkeimmät syyt suosia paikallisia tuotteita
- Tuoreus
- Lähialueen yrittäjien, pientuottajien tukeminen
- Laatu
- Maku
Erityisen tärkeää tällä hetkellä paikallisuus on vihanneksissa, leivässä, lihassa, kanassa, marjoissa ja kalassa.
48 % suomalaisista sanoo että paikallisten tuotteiden ostamista ja löytämistä kaupasta pitäisi helpottaa.
Lähiruoka näkyy asiakkaiden valinnoissa
Ostoskoreissa nousussa 2018* esimerkiksi
- Marjat
- Tuore kala
- Erilaiset kauratuotteet, kuten kaurajuomat
- Luomutuotteet, kasvua useissa tuoteryhmissä: munissa, ruokapakasteissa, oluessa sekä mehukeitoissa, kiisseleissä ja viileästä myytävissä mehuissa.
- Premiumin kasvu – mm. pienpanimo-oluet, premiummakkarat
34 % suomalaisista suosivat jo nyt kotimaista ja lähellä tuotettua ruokaa.
*Lähteet: *
- Suomalaisten ruokareviiri ja suhde ruokaan 2018. K-ryhmän teettämä kyselytutkimus, johon vastasi suomalaista väestöä edustava otos K-Plussa-asiakkaista, n=1003.
- K:n Ruokailmiöt 2017 ja 2018