Verkkokauppa
Aktuellt i nätbutiken K-Ruoka

Aktuellt i nätbutiken K-Ruoka

Artikeln har uppdaterats 28.12.2020

Beställ även presenter på samma gång som matinköpen

I K-Citymarkets sortiment ingår bland annat leksaker, böcker, spel, elektronikprodukter samt duknings- och matlagningstillbehör − det finns mycket att välja på till julklapp.

För julklappar gäller en bytes- och returrätt mot kvitto på oanvända bruksvaror i originalförpackning som är i säljskick fram till den 6 januari 2021. Byten och returneringar sköts i kundbetjäningen i den butik som har levererat varan. Bytes- och returrätten gäller inte livsmedel, serviceprodukter, presentkort, bad- och underkläder, tidningar, smycken och kosmetika.

Sortimentet i dagarna mellan jul och nyår

Efter julen inkommer nya varulass igen till våra butiker från måndagen den 28 december. Då du väljer en leveransdag under mellandagarna, ska du alltså ta i beaktande, att det under början av veckan kan förekomma brister i tillgången på i synnerhet kött och färdigmat. Vi gör vårt bästa för att förutse beställningsmängderna.

Stark autentisering vid betalning på nätet

Det kommer att ske förändringar av kortbetalningarna på nätet i EU-området. Då du betalar med nätbetalning i nätbutiken K-Ruoka, ska du i fortsättningen bekräfta din identitet med bankkoder eller på något annat sätt som banken kräver för stark autentisering.

En stark autentisering ska alltid göras, då en beställning skickas och då ett nytt betalkort läggs till. Förändringarna påverkar inte bearbetningen av beställningen, ifall du inte byter betalkort i bearbetningsskedet.

I fortsättningen kan du spara betalkortet på ditt användarnamn och använda det vid beställning. Kort som lagts till tidigare behöver inte läggas till på nytt.

Stark autentisering kommer att tas i bruk i nätbutiken K-Ruoka i november. På tidtabellen inverkar även din bank, som ger dig närmare information om stark autentisering, om du så vill. Du kan också ta kontakt med oss

Jag behöver hjälp med nätbutiken eller beställningen – hur gör jag?

Du kan kontakta oss på en kontaktblankett eller på nätbutikens chatt. Chatten betjänar på våra webbsidor vardagar kl. 9-21, lör. kl. 10–18 och sön. kl. 16–20. Vi besvarar frågorna så snabbt som möjligt!

I första hand för att göra det lättare för äldre att beställa har vi öppnat en telefonbeställningstjänst. Våra kundbetjänare hjälper till med att göra beställningen. Mer information om telefonbeställningstjänsten hittar du här.

Jag försökte göra en nätbutiksbeställning, men jag hittar ingen ledig hemleveranstid eller de första leveranstiderna är så långt framme. Vad kan jag göra?

Antalet nätbutiksbeställningar har ökat markant och därför har beställningsfönstren fyllts i en del av butikerna för flera dagar framåt. I många områden finns det ändå flera K-mataffärer som levererar hem varor. Vi rekommenderar att du kontrollerar vilka butiker som levererar hem varor i området med hjälp av butikssökningen på webbplatsen K-Ruoka.fi.

Se även här butiker, som inte ännu har K-Ruoka-nätbutiken, men som erbjuder hemleverans av inköp.

Jag fick min beställning, men några saknas och några produkter har ersatts med andra. Varför?

Den förändrade efterfrågan har lett till att enstaka produkter kan ha tagit slut i butikshyllan innan nästa leverans har inkommit. Vi beklagar att varor saknas. På hyllan finns ändå i allmänhet ersättande produkter. Därför lönar det sig att tillåta att varor får ersättas med andra i nätbutiksbeställningar i mån av möjlighet. Vi försöker då ersätta produkten med en annan motsvarande. Du kan ge närmare anvisningar om hur du vill att de ska ersättas i fältet Meddelande till butiken.

Levererar ni till personer i isolering eller karantän? Hur ska jag gå till väga?

Ja, det gör vi. Både butikspersonalen och chaufförerna iakttar strängare hygienpraxis än normalt. Leveransen kan lämnas vid dörren. Skriv in det i fältet Meddelande till butiken − eller sätt en lapp på ytterdörren, där du ber om att varorna lämnas utanför dörren.

Beställningen ska då betalas på förhand med nätbetalning. Vi rekommenderar även annars att de som beställer från nätbutiken nu även betalar på nätet.

Vad gör ni för att svara på den ökade efterfrågan i nätbutiken?

Vi ökar fortgående butikernas plocknings- och leveranskapacitet samt säkerställer att tjänsten fungerar i sin helhet i mån av möjlighet. De stora beställningarna gör att det praktiska plockningsarbetet går långsammare, och en liten fördröjning kan förekomma i leveranstidtabellerna. Vi öppnar även nya nätbutiker snabbare än planerat.

Många K-köpmän har börjat leverera hem matinköp till seniorkunder eller till alla som hör till någon riskgrupp, även om butiken inte ännu skulle ha någon nätbutik. Butikerna och mer information finns här.

Vilka åtgärder vidtas för att garantera nätbutikens verksamhet?

Vi följer aktivt med situationen och vidtar vid behov åtgärder i systemutvecklingen för att trygga att systemen fungerar även vid störe beställningsmängder.

För att försnabba den praktiska betjäningen rekommenderar vi att beställningarna betalas med nätbetalning.

Vad ska jag ta i beaktande, om jag betalar mina inköp med nätbetalning?

Det förutsätts att du är inloggad för att du ska kunna betala inköpen via nätet. Du ser väl till, att nätbetalning är tillåten med ditt kort, att det finns täckning och inköpsgränsen är tillräckligt stor.

Vid nätbetalning accepteras Visa och MasterCard bank- och kreditkort (även Visa Electron). Diners- och American Express-kort accepteras inte tills vidare vid nätbetalning.

Kortets giltighet säkerställs med en täckningsreservering på 1 euro, som returneras på leveransdagen, då de faktiska inköpen debiteras. Nätbetalning används i de flesta nätbutikerna och vi försöker göra det möjligt att betala på nätet även i de återstående butikerna.

När jag försöker logga in på nätbutiken, säger systemet att jag redan har K-tunnus?

K-tunnus är den samma, som du kan logga in på mobilappen K-Ruoka med. Om du har laddat ned appen på en smartenhet, kan logga in på webbsidorna med samma K-tunnus www.k-ruoka.fi/kauppa.

Mer information om K-tunnus hittar du här.

Hur kan jag bearbeta beställningen?

Om du är inloggad när du skickar din beställning och har infört Plussa-kortet på K-tunnus, kan du bearbeta din beställning i beställningshistorien och via länken som skickades till din e-post med beställningsbekräftelsen.

Beställningar som har skickats med appen K-Ruoka kan inte tills vidare bearbetas i appen. En beställning som har sänts med appen kan bearbetas på webbläsaren på samma sätt som en beställning som har gjorts på webbsidorna.

Hur beaktar ni riskgrupperna i den här situationen?

Vi har reagerat på situationen genom att införa en avgiftsbelagd telefonbeställningstjänst, vars syfte är att i första hand hjälpa våra seniorkunder att göra beställningar. Mer information hittar du här.

Verkligt många K-köpmän erbjuder möjlighet för riskgrupper att handla i lugn och ro innan butiken öppnas för andra. Butikerna och mer information hittar du här.

Hur säkerställs hygiennivån när varorna plockas i butiken?

Hygiennivån är överlag hög i finländska matbutiker och en god hygienpraxis är vardag i butikerna. I den här situationen framhävs detta ytterligare och butikerna iakttar en strängare hygienpraxis.

Utöver att hygienen framhävs har det betonats, att man inte får komma till butiken när man är sjuk. Vi följer också noga med myndigheternas ansvisningar. Tills vidare har myndigheterna inte gett några rekommendationer om butikens verksamhet, men vi har beredskap att följa dem genast när de fås.

Hur har hygienen beaktats i varuleveranserna?

Separata hygienanvisningar har uppgjorts för chaufförerna. Förutom anvisningar om den egna hygienen och desinficering av händerna innehåller de även till exempel anvisningar om desinficering av betalterminalerna.

I mathandeln på nätet kan leveranspriset numera variera. Vad beror det på?

Många butiker har tagit i bruk en flexibel prissättningsmodell, som bättre kan ta i beaktande lugnare och mer brådskande tidpunkter samt även mer exakt till exempel leveransvägens längd. Utanför rusningstid är priserna lägre. Å andra sidan kan leveransavgiften vara högre till exempel för en beställning som ska levereras till en leveransområde som ligger långt borta, eftersom det tar längre att leverera den.

I fortsättningen möjliggör ett flexibelt system även olika modeller som kunder har önskat, till exempel snabbleveranstidsfönster, eller längre, men förmånligare leveranstidsfönster.

Varför kan jag inte beställa tobaks- och alkoholprodukter?

Enligt Finlands lag kan vi inte leverera tobaks- och alkoholprodukter till dörren. En del av våra butiker har tillstånd att sälja alkoholprodukter via tjänsten Beställ och hämta. Ifall butiken har tillstånd, står det vid alkoholprodukterna: "endast avhämtning".

gåTillWebbutiken-button