Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöistä vähennettiin suolaa

Pirkka-tuotteiden valintaa tekee asiantuntijaraati, joka huomioi aina myös tuotteiden ravitsemukselliset ominaisuudet. Erityishuomiota kiinnitetään rasvaan, sokeriin ja suolaan, sillä omien merkkien avulla voidaan vaikuttaa asiakkaiden terveellisempiin valintoihin.

Keväällä 2017 markkinoille tulleista Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöistä vähennettiin suolaa, sillä voimakassuolaista tuotetta ei haluttu tehdä kohderyhmälle eli lapsille ja nuorille.

Sämpylä lapsille ja nuorille

Yleensä tuotteita arvioi tuotekehityksen asiantuntijaraati, mutta Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden tuotekehitysnäytteitä arvioimaan kerääntyivät poikkeuksellisesti myös K-Supermarketin Pirkka-leipäkilpailun voittajat. Panelistit arvioivat esimerkiksi tarjolla olevien ehdokkaiden ulkonäköä kuvioinnin, paistopinnan ja -värin perusteella, rakennetta sitkoisuuden, rapeuden ja murustuvuuden osalta sekä ennen kaikkea sitä, miltä sämpylät maistuvat.

Sämpylöiden tuotetietoja tarkasteltaessa tuli kuitenkin esille, että voittajatuotteen suolapitoisuus nousisi voimakassuolaisuuden raja-arvon yli. Vaikka leivissä yksi makuun merkittävästi vaikuttava tekijä on leivän suolapitoisuus, ei lapsille ja nuorille haluta kuitenkaan ehdoin tahdoin tehdä voimakassuolaista tuotetta. Siksi sämpylöiden pyydettiin vielä uutta versiota, jonka suolapitoisuus olisi enintään 1,1 %.

”Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylät ovat Koripalloliiton yhteistyöhön linkittyvä tuote, jonka kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Siksi päätimme lähteä tämän tuotteen kohdalla vielä kerran uudelle tuotekehityskierrokselle. Piilosuolaa saamme muutenkin paljon ravinnostamme. Se on asia, johon voimme Pirkka-tuotteiden tuotekehityksessä vaikuttaa”, sanoo Keskon tuotetutkimuspäällikkö Heta Rautpalo.

Pikkusudet

Kypsänä pakasteena keväällä 2017 markkinoille tulleiden Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden uudet näytteet, joista suolaa on vähennetty alle voimakassuolaisuuden rajan, arvioitiin aistinvaraisesti vielä K-Koekeittiöllä ennen lopullista tuotteen hyväksymistä.

”Koripalloliiton ja K-ruokakauppojen yhteistyössä ravinnon merkitys korostuu. Pystymme Pirkka-brändin avulla kertomaan koko kansalle liikkuvien nuorten ruokavalion tärkeydestä tai vaikkapa hyvistä eväistä treenikassiin, johon tämänkin sämpylän valikoimiin tulolla pyritään”, sanoo Heta Rautpalo.

Sämpyläsuosikit

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.