K-kaupassa
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Fairtrade eli Reilu kauppa

Fairtrade eli Reilu kauppa

Kansainvälinen Reilun kauppa sai alkunsa jo 1980-luvulla ja K-ruokakaupoista Reilun kaupan tuotteita on saanut jo kymmeniä vuosia.

Mitä on Reilu kauppa?

Reilu kauppa on kehittyvissä maissa viljeltävien ja valmistettavien tuotteiden sertifiointijärjestelmä. Olennaista on, että viljelijät saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen. Ensimmäinen ja edelleen suurin sekä tunnetuin Reilun kaupan tuote on kahvi, mutta tänä päivänä Reilu kauppa sertifioi satoja muitakin Afrikassa, Aasiassa, Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueella viljeltyjä tai valmistettuja tuotteita.

  • Taloudelliset hyödyt: Viljelijöille maksetaan myymistään tuotteista vähintään Reilun kaupan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Lisäksi viljelijät saavat koulutusta, josta on heille hyötyä sekä viljelyssä että kaupankäynnissä. Suurtilojen työntekijöille maksetaan vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa. Suomessa myytyjen tuotteiden lisien määrä kasvoi vuonna 2018 hienosti: 13,5 prosentilla noin 2,5 miljoonaan euroon. Viljelijät päättävät lisien käytöstä, ja tyypillisesti lisä käytetään tuotannon ja yhteisön elinolojen parantamiseen.
  • Sosiaaliset hyödyt: Reilu kauppa edellyttää pienviljelijäyhteisöiltä demokraattista ja läpinäkyvää päätöksentekoa. Suurtilojen työntekijöillä tulee olla järjestäytymisoikeus ja turvalliset työolot.
  • Ihmisoikeushyödyt: Pakkotyö ja lapsityövoiman hyväksikäyttö ovat Reilussa kaupassa kiellettyjä.
  • Ympäristöhyödyt: Reilu kauppa asettaa viljelylle tiukat ympäristökriteerit. Haitallisten torjunta-aineiden käyttö on kielletty ja sallittujen kemikaalien varastoinnille ja käytölle on laadittu tarkat säännöt. Olennaista on huomioida sekä viljely-ympäristön että viljelyyn osallistuvien ihmisten hyvinvointi.

Reilun kaupan historiaa

Kansainvälinen Reilun kaupan merkkijärjestelmä sai alkunsa 1980-luvulla meksikolaisten kahvinviljelijöiden aloitteesta.

Kahvin hinta oli maailmanmarkkinoilla tuolloin niin alhainen, ettei se riittänyt viljelijöiden toimeentuloon. Niinpä hollantilaiset avustustyöntekijät virittelivät kehitysyhteistyöprojektia kahvinviljelijöiden tueksi. Viljelijät haluaisivat mieluummin ansaita toimeentulonsa omalla työllään kuin olla kehitysavun kohteita.

Tästä viljelijöiden toiveesta sai alkunsa prosessi, jonka lopputuloksena Hollannissa tuli vuonna 1988 myyntiin ensimmäinen tuote, joka oli merkitty Reilun kaupan sertifiointimerkillä. Tuote oli kahvi, joka oli kasvatettu Meksikossa Chiapasin alueella.

Tuotteet K-ruokakaupoissa

K-ruokakauppojen valikoimissa on yli 200 Reilun kaupan tuotetta, joista osa ovat K-ryhmän oman tuotemerkin, Pirkan, tuotteita. Pirkka kukat ovat ylivoimaisesti suosituin Reilun kaupan tuoteryhmä K-ruokakaupoissa. Muita suosittuja Pirkka Reilun kaupan tuotteita ovat banaani ja kahvi .

Reilun kaupan viikko

Reilun kaupan viikkoa vietetään vuosittain lokakuussa. Viikon tarkoitus on tehdä Reilun kaupan toimintaa ja tuotteita tunnetuksi ja muistuttaa siitä, miten kukin meistä voi omilla ostosvalinnoillaan vaikuttaa.