Kysymyksiä ja vastauksia K-Ruoka-sovelluksesta
Päivitetty 25.11.2024Kysymyksiä ja vastauksia K-Ruoka-sovelluksesta.
Miksi K-Ruoka-sovelluksessa on eri Plussa-korttinumero kuin muovikortissa?
K-Ruoka-sovelluksen Plussa-korttinumero on yksi sinun Plussa-jäsenyydelläsi olevista käteiskorttinumeroista. Sinulla voi olla useita eri korttinumeroita ja voit tarkistaa voimassa olevat korttisi kirjautumalla Plussa-palveluun. Kaikki henkilökohtaiset Plussa-korttisi kerryttävät kuitenkin Plussa-pistekertymää jäsenyydellesi ja taloudellesi sekä saat hyödynnettyä niillä myös kortille ladatut edut.
Latasin K-Ruoka-sovelluksen, mutta en näe OmaPlussa-etujani. Mistä tämä johtuu?
Onko sinulla uusi Plussa-jäsenyys? Viikoittain vaihtuvia OmaPlussa-etuja alkaa muodostua vasta kun Plussa-kortille on ehtinyt kertyä tarpeeksi ostotapahtumia K-ruokakaupoista jäsenyytesi perustamisen jälkeen.
Viikoittain vaihtuva kaikille asiakkaille yhteisen OmaPlussa-mobiiliedun saat kuitenkin näkyviin sovellukseen ja aktivoitua käyttöösi noin vuorokauden kuluessa sovelluksen latauksesta. Muistathan aktivoida edun sovelluksessa ennen kuin menet kassalle.
Lisää kysymyksia ja vastauksia OmaPlussa-eduista löydät täältä.
Miksi en saanut hyödynnettyä OmaPlussa-etuani?
Tarkista Plussa-edun rajoituksista onko etu
- sinun henkilökohtainen etusi
- talouskohtainen etu
- onko talouden toinen jäsen jo käyttänyt edun
- aktivoitava etu ja onko etu aktivoitu ennen ostotapahtumaa
Myös edun voimassaoloaika on voinut umpeutua tai koitat lunastaa etua väärästä kaupasta.
Mikäli et saa lunastettua Plussa-etuja, tarkista, että Plussa-korttisi löytyy Plussa-jäsenyydeltäsi.
Lisää kysymyksia ja vastauksia OmaPlussa-eduista löydät täältä.
K-Ruoka-sovellukseni on hidas tai ei toimi ollenkaan. Mitä teen?
- Tarkista, onko K-Ruoka-sovelluksesta saatavilla uusi versiopäivitys. Päivitä sovelluskaupastasi uusin versio tarvittaessa.
- Tarkista puhelimesi käyttöjärjestelmä. Päivitä käyttöjärjestelmä tarvittaessa.
- Tyhjennä puhelimesi välimuisti.
- Osa sovelluksen sisällöistä avautuu puhelimen selaimeen. Tämän vuoksi on hyvä tarkistaa puhelimesi oletusselain. K-Ruoka-sovellus toimii parhaiten Chrome-selaimella.
- Mikäli mikään edellä mainituista ohjeista ei auta, toimi näin: 1) Kirjaudu ulos sovelluksesta sinä-osion takaa löytyvän rataksen kautta. 2) Sulje K-Ruoka-sovellus avoinna olevien sovellusten joukosta 3) Avaa sovellus kokonaan uudelleen ja kirjaudu uudelleen sisään
Jos et pysty käyttämään K-Ruoka-sovellusta ollenkaan, poista sovellus puhelimestasi ja lataa se uudestaan sovelluskaupastasi.
Miksi kirjautumiseen tarvitsee K-tunnuksen?
K-Tunnuksen avulla voit käyttää K-ryhmän kaikkia digitaalisia palveluja. Liittämällä Plussa-jäsenyyden K-Tunnukseesi, saat käyttöösi kaikki ominaisuudet ja edut. Lue lisää K-tunnuksesta täältä.
Mikä on K-Ruoka-sovellus?
K-Ruoka-sovellus on arjen ruokasuunnittelun, kaupassakäynnin ja ostosten tekemisen helpottaja. K-Ruoka-sovelluksesta löydät muun muassa henkilökohtaiset OmaPlussa-edut, kauppojen valikoiman ja tarjoukset, ruoan verkkokaupan, K-Ruoan reseptit, keräilypassit, K-Ostokset, Plussa-pisteet ja Plussa-kortin, sähköiset kuitit ja K-Hyvinvointi-palvelun.
Miten saan K-Ruoka-sovelluksen käyttööni?
Sovellus tulee ensin ladata sovelluskaupasta (esim. App Store tai Google Play). Sovellus löytyy sovelluskaupoista hakusanalla ”K-Ruoka”. Sovelluksen lataamisen jälkeen kirjaudu sovellukseen K-Tunnuksella. Mikäli sinulla ei vielä ole K-Tunnusta, luo K-Tunnus (ohjeet seuraavissa kysymyksissä).
Kirjauduttuasi sisään, lisää Plussa-kortin numero käyttäjätiliin. Mikäli sinulla ei ole Plussa-korttia, sen saa tilattua ilmaiseksi täältä.
Mikä on K-Tunnus?
K-Tunnus on K-ryhmän digitaalisissa palveluissa käytettävä tunnistautumisväline. Voit siis kirjautua useisiin palveluihin käyttämällä samaa tunnusta ja salasanaa. K-Tunnuksen avulla voit käyttää esimerkiksi K-Ruokaa, K-Plussaa, K-Rautaa, K-Autoa ja K-Latausta.
Kirjautumalla saat käyttöösi useita ominaisuuksia, jotka helpottavat esimerkiksi verkkokauppaostosten tekemistä. K-Tunnuksen luomalla pääset käsiksi K-Ruoka-sovelluksen monipuolisiin ominaisuuksiin. Sovelluksessa pääset tallentamaan suosikkireseptisi talteen, tekemään ostoslistoja ja jakamaan niitä sekä hyödyntämään digitaalisia keräilypasseja. Löydät suosikkilistasi myös K-Ruoka.fin verkkokaupasta, kun olet kirjautuneena sisään K-Tunnuksella.
Miten luon K-Tunnuksen?
Kirjautuessasi ensimmäistä kertaa K-Ruoka-sovellukseen sisään, syötä sähköpostiosoitteesi sille osoitettuun kenttään. Sähköpostiisi lähetetään kertakäyttöinen vahvistuskoodi, jolla pääset kirjautumaan sisään. Tunnuksen luominen ei vaadi Plussa-jäsenyyttä, mutta voit halutessasi tunnistautua vahvasti ja liittää Plussa-jäsenyytesi K-Tunnukseen.
Miten liitän Plussa-jäsenyyteni K-Tunnukseen?
Kirjautuessasi sovellukseen K-Tunnuksella, ehdottaa sovellus Plussa-jäsenyytesi liittämistä tunnukseesi. Voit liittää Plussa-jäsenyytesi K-Tunnukseen myös kirjautumisen jälkeen esimerkiksi sovelluksen Sinä-osiossa.
Miksi Plussa-jäsenyys kannattaa liittää K-Tunnukseen?
Kun tunnistaudut Plussa-jäsenyyden liittämisen yhteydessä vahvasti, saat käyttöösi laajat sinulle suunnatut ja ostamista helpottavat ominaisuudet. Näitä ovat mm. ostohistoriaasi perustuva älykäs ostoslista, ostohistoriaasi perustuva tuotehaku, omat ostoslistat, suosikkikaupat ja -reseptit. Voit myös liittää K-Tunnuksen pelkällä Plussa-kortin numerolla, jolloin näet K-Ruoka-sovelluksessasi omat etusi.
Miten sähköiset kuitit saa käyttöönsä?
Mikäli kirjaudut sovellukseen ensimmäistä kertaa, saat sähköiset kuitit sovelluksessa automaattisesti käyttöösi. Sähköistä kuittipalvelua voit hallinnoida sovelluksen asetuksissa.
Mikä on K-Hyvinvointi?
K-Hyvinvointi on K-Ruoka-sovelluksen ominaisuus, joka tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia terveellisen ravinnon kautta. K-Hyvinvointi peilaa K-ruokakaupoista Plussa-kortilla tehtyjen ruokaostosten datan suomalaisiin ravitsemussuosituksiin eli näyttää, miten omassa ostoskorissa nämä ravitsemussuositukset toteutuvat. Sovellus keskittyy 12 terveellisen ravinnon suositukseen, jotka perustuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Lue lisää K-Hyvinvoinnista.
Miten K-Hyvinvointi-palvelun saa K-Ruoka-sovelluksesta käyttöönsä?
K-Ruoka-sovelluksen kotinäkymässä voit kytkeä K-Hyvinvoinnin päälle, kun olet vahvasti tunnistautunut. Kun otat K-Hyvinvoinnin käyttöösi, voi halutessasi antaa palvelun käyttöön taustatietoja talouden koosta, omasta ruokavaliosta ja ravintotavoitteista. Annettujen taustatietojen lisäksi palvelun käyttö edellyttää lupaa hyödyntää K-Plussa-ostodataa ravinnon tilannekuvan muodostamiseksi ja suositusten muodostamiseksi. Näiden taustatietojen ja K-ruokakaupoista tehtyjen ostosten perusteella sovellus tarjoaa sinulle terveellistä syömistä tukevia ratkaisuja.
Mistä löydän digitaalisen Plussa-kortin?
Plussa-kortti löytyy K-Ruoka-sovelluksen Koti-näkymän yläosasta Plussa-kortin ikonia klikkaamalla. Löydät Plussa-kortin myös Sinä-osion ”Näytä Plussa-kortti”-valinnasta.
Minne voin jättää K-Ruoka-sovelluksesta palautetta?
Voit jättää palautetta mm. sovelluksen kotinäkymästä löytyvällä Arvioi sovellus -lomakkeella, jättämällä kommentin sovelluskaupan arvosteluosioon, tai palautekanavamme kautta.
Miten valitsen oman kauppani K-Ruoka-sovelluksessa?
Mikäli Plussa-kortillesi on ehtinyt kertyä tarpeeksi ostodataa K-ruokakaupoista, ehdotamme K-Ruoka-sovellukseen ensimmäistä kertaa kirjautuessasi omaa kauppaa datan perusteella.
Muussa tapauksessa valitse haluamasi kauppa klikkaamalla K-Ruoka-sovelluksen vasemmassa yläkulmassa olevaa kaupan nimeä ja hakemalla avautuvassa näkymässä haluamasi kaupan nimellä tai paikkakunnalla. Voit lisätä kaupan suosikiksesi klikkaamalla kaupan nimen vieressä olevaa sydäntä.
Miten ruotsin- tai englanninkielisen K-Ruoka-sovelluksen saa käyttöönsä?
Näin saat ruotsin- tai englanninkielisen kieliversion käyttöösi, kun sinulla on jo K-Ruoka-sovellus puhelimessasi:
- Päivitä K-Ruoka-sovellus tarvittaessa uuteen versioon.
- Avaa K-Ruoka-sovellus.
- Klikkaa Sinä-näkymää, ja valitse yläkulmasta ratas-valikko.
- Klikkaa kielivalintaa, jonka kautta pääset valitsemaan sovellukselle haluamasi kielen.
Näin saat K-Ruoka-sovelluksen ruotsin- tai englanninkielisenä käyttöösi (kun sinulla on jo K-Tunnus):
- Lataa K-Ruoka-sovellus sovelluskaupasta (esim. App Store tai Google Play). Sovellus löytyy sovelluskaupoista hakusanalla ”K-Ruoka”.
- Kirjaudu sovellukseen K-Tunnuksellasi, tunnistaudu vahvasti ja lisää Plussa-korttisi numero.
- Mikäli ruotsin- tai englanninkieli on valittu puhelimesi asetuksissa puhelimesi kieleksi, K-Ruoka-sovellus kysyy kirjautumisen yhteydessä, haluatko vaihtaa sovelluksen kieleksi ruotsin tai englannin. Muussa tapauksessa, klikkaa Sinä-näkymää, ja valitse yläkulmasta ratas-valikko.
- Klikkaa kielivalintaa, jonka kautta pääset valitsemaan sovellukselle haluamasi kielen.
Näin saat K-Ruoka-sovelluksen ruotsin- tai englanninkielisenä käyttösi (jos sinulla ei vielä ole K-Tunnusta):
- Lataa K-Ruoka-sovellus sovelluskaupasta (esim. App Store tai Google Play). Sovellus löytyy sovelluskaupoista hakusanalla ”K-Ruoka”.
- Valitse ”Luo K-Tunnus”. Tunnuksen luomiseen tarvitset vain nimesi, sähköpostiosoitteen ja salasanan. Plussa-kortin liittämiseksi sinun tulee tunnistautua vahvasti.
- Mikäli ruotsin- tai englanninkieli on valittu puhelimesi asetuksissa puhelimesi kieleksi, K-Ruoka-sovellus kysyy kirjautumisen yhteydessä, haluatko vaihtaa sovelluksen kieleksi ruotsin tai englannin. Muussa tapauksessa, klikkaa Sinä-näkymää, ja valitse yläkulmasta ratas-valikko.
- Klikkaa kielivalintaa, jonka kautta pääset valitsemaan sovellukselle haluamasi kielen.
Mitkä sisällöt K-Ruoka-sovelluksessa on saatavilla suomenkielen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi? Mitkä sisällöt eivät?
Kun vaihdat K-Ruoka-sovelluksen kielen ruotsiksi tai englanniksi, saat sovelluksessa olevat
- artikkelit
- tarjoukset, edut ja OmaPlussa-etusi
- tuotehaun ja tuotteiden selaamisen
- verkkokauppatilauksen
- ja valikot
osittain tai pääosin valitsemallasi kielellä. Reseptit, leimapassit, tarjouslehdet ja sovelluksen push-ilmoitukset ovat toistaiseksi saatavilla vain suomeksi.
Osa sovelluksen sisällöistä on tuotettu automaattisesti tekoälyn avulla, joten käännökset saattavat olla toisinaan epätarkkoja. Tulemme jatkuvasti parantamaan käännösten tarkkuutta ja kattavuutta sovelluksessa.
Huom! Kielivalinta koskee vain sovelluksen kieltä. Jos haluat muuttaa myös asiointikieltäsi (suomeksi tai ruotsiksi), voit tehdä sen Plussa.fi-sivustolla.
Eikö asiasi ratkennut?
Palvelemme Plussa-jäsenyyden ja K-Ruoka-sovelluksen asioissa K-Plussan asiakaspalvelussa.
K-Ruoka-verkkokaupan ongelmatilanteissa palvelemme K-Ruoan asiakaspalvelussa, jonka yhteydenottokanavat löydät täältä.