Teet hyvää ostamalla suomalaista Pirkkaa
Päivitetty 2.3.2023Suomalaiset arvostavat kotimaisia tuotteita, ja se on myös Pirkka-sarjassa tärkeä arvo. Pirkka-tuotteista yli 1000 on valmistettu tai kasvatettu Suomessa. Pirkka onkin merkittävä työllistäjä, sillä tällä hetkellä tuotteita valmistetaan 200 yrityksessä ympäri Suomen.
Pirkka-sarjaan valitaan aina ensisijaisesti suomalaisia tuotteita edellyttäen, että laatu- ja hintaperusteet täyttyvät. Sarjassa on lähes 600 suomalaista alkuperämerkittyä tuotetta:
- noin 320 Hyvää Suomesta -merkittyä tuotetta
- noin 100 Sirkkalehti-merkittyä tuotetta
- noin 150 Avainlippu-merkittyä tuotetta
Pirkka-tuotteiden edullisempi hinta perustuu kustannustehokkuuteen: ne hankitaan tyypillisesti suurina erinä. Kuluttajahintoihin vaikuttaa myös se, ettei tavarantoimittajalla mene Pirkka-tuotteiden markkinointiin kustannuksia. Kaupan omien tuotemerkkien valmistaminen tuo mahdollisuuksia erilaisille toimijoille, ne esimerkiksi avaavat pienellekin tuottajalle pääsyn valtakunnalliseen jakeluun ja sitä kautta myynninkasvuun.
Pirkka Kaffe kasvumulta - vastuullinen valinta
Merkittävä kiertotalousinnovaatio, jossa hyödynnetään K-liikenneasemilla keitettyjen kahvien kahvinporoja. Kahvinporot kerätään liikenneasemilta Keskon paluulogistiikan kyydissä, jolloin niiden keräämisestä ei synny ylimääräisiä kuljetuksia. Kahvinporot kompostoituvat Saarijärvellä Bernerin laitoksella, jonka jälkeen ne sekoitetaan muuhun multa-ainekseen ja pakataan kuluttajapakkauksiin.
›› Katso Pirkka Kaffe kasvumulta verkkokaupassa
Mahdollisuus pientuottajille
Oksasen Puutarhalla kasvatetaan salaatteja ja yrttejä, mm. Pirkka basilikaa. Lue lisää täältä.
Pirkka on Suomessa merkittävä työllistäjä, sillä tuotteita valmistetaan ja kasvatetaan lähes 200 yrityksessä eri puolilla maata. Esimerkiksi Lepolan Puutarha on perheyritys, joka kasvattaa Pirkka tulppaaneja ja on tehnyt yhteistyötä K-ryhmän kanssa jo 90-luvulta asti. Pitkäjänteisyys ja yhteistyö Pirkan kanssa auttaa perheyritystä tulevaisuuden suunnittelussa.
Pirkka myös tarjoaa monelle pienelle suomalaiselle yritykselle mahdollisuuden saada tuotteet valtakunnallisesti myyntiin ja kasvattaa tuotantoaan hallitusti. Lisäksi etuna on, että markkinoinnista ei tarvitse huolehtia, vaan Pirkka-tuotteiden markkinoinnista vastaa K-ryhmä.
Asiakkaat luottavat Pirkkaan ja sen saatavuuteen, joten tavarantoimittajan toimitusvarmuus on tärkeää. Yhteistyökumppanuus on aina molemminpuolista. Pirkka-sarja kehittyy tavarantoimittajiensa avulla ja toiveena on aktiivinen palaute toiminnasta myös heiltä.
Tuotteen alkuperän voi aina tarkistaa pakkauksesta
Tuotteen valmistusmaan voi aina tarkistaa Pirkka-tuotteen pakkauksesta. Kaikissa Suomessa valmistettujen Pirkka-tuotteiden pakkauksissa on tieto tuotteen valmistajasta. Ulkomaisiin Pirkka-tuotteisiin on merkitty valmistusmaa.
Taustalla iso joukko ammattilaisia ja ammattitaitoa
Kaikki tuotteet käyvät läpi tarkan arvioinnin ennen kuin ne valitaan Pirkka-sarjaan. Ideoita uusiksi tuotteiksi tulee eri reittejä pitkin. K-ryhmän päivittäistavarakaupassa seurataan tarkoin eri ruokatrendejä ja ehdotuksia uutuuksista tulee myös suoraan tavarantoimittajilta sekä asiakkailta. Tuote ei päädy kaupan hyllylle yhdessä yössä.
Ensimmäisessä vaiheessa, kun sopivat ehdokkaat uudeksi tuotteeksi on kartoitettu, asiantuntijaraati arvioi ja vertailee vaihtoehdot aistinvaraisesti. Näin varmistetaan, että uusi tuote on suomalaiseen suuhun sopiva.
Tämän jälkeen alkaa varsinainen työ uuden Pirkka-tuotteen osalta. Iso joukko eri alojen ammattilaisia yhdistää oman ammattitaitonsa, jotta Pirkka-tuote saadaan kaupan hyllyyn. Jo pelkästään K-ryhmässä Pirkka-tuotteiden parissa työskentelee yli 100 ammattilaista.