Frågor och svar om K-Ruoka-appen
Julkaistu 3.5.2024Frågor och svar om K-Ruoka-appen.
Vad är K-Ruoka appen?
Mobilappen K-Ruoka gör måltidsplanering, butiksbesök och inköp enklare i vardagen. I K-Ruoka appen finns bland annat personliga OmaPlussa förmåner, butikens sortiment och erbjudanden, webbutik för mat, K-Ruoka-recept, samlarpass, K-Ostokset, Plussa-poäng och Plussa-kort, elektroniska kvitton och tjänsten K-Hyvinvointi.
Hur får jag tillgång till K-Ruoka appen?
Du ska börja med att ladda ned appen i appbutiken. Du hittar appen i appbutikerna med sökordet ”K-Ruoka”. När du har laddat ned appen loggar du in i den med din K-Tunnus. Om du ännu inte har en K-Tunnus-kod, skapa en kod (anvisningar finns i de följande frågorna).
När du har loggat in, lägg till ditt Plussa-kortnummer på användarkontot. Om du inte har något Plussa-kort kan du beställa ett gratis på www.plussa.fi/k-plussa/plussa-kort.
Vad är K-Tunnus?
K-Tunnus-koden är ett identifieringsverktyg som används i K-gruppens digitala tjänster. Du kan alltså logga in i flera tjänster med samma kod och lösenord. Med K-Tunnus kan du använda till exempel K-Ruoka, K-Plussa, K-Rauta, K-Auto och K-Lataus.
Genom att logga in får du tillgång till ett antal funktioner som gör det enklare för dig att till exempel göra inköp i webbutiken. Genom att skapa en K-Tunnus får du tillgång till de mångsidiga egenskaperna i appen K-Ruoka. I appen kan du spara dina favoritrecept, göra inköpslistor och dela dem samt utnyttja digitala samlarpass. Du hittar dina favoritlistor även på www.k-ruoka.fi/kauppa när du är inloggad med K-Tunnus.
Varför behöver jag en K-Tunnus-kod för att logga in?
K-Tunnus-koden är ett identifieringsverktyg som används i K-gruppens digitala tjänster, och med hjälp av koden kan du använda flera av K-gruppens digitala tjänster. Då behöver du bara koden och ditt lösenord.
Hur skapar jag en K-Tunnus?
När du loggar in i appen K-Ruoka för första gången, välj ”Luo K-Tunnus”. För att skapa en K-Tunnus-kod behöver du bara ditt namn, en e-postadress och ett lösenord. Du behöver inget Plussa-kort för att skapa en kod, men du kan välja att identifiera dig genom stark autentisering och ansluta dina Plussa-uppgifter till K-Tunnus.
Hur ansluter jag Plussa-medlemskapet till K-Tunnus?
När du loggar in i appen med din K-Tunnus-kod föreslår appen att ditt Plussa-medlemskap ska anslutas till din kod. Du kan också ansluta ditt Plussa-medlemskap till K-Tunnus efter inloggningen, till exempel i avsnittet Sinä i appen.
Varför är det bra att ansluta Plussa-medlemskapet till K-Tunnus?
När du bekräfta ditt Plussa-medlemskap med dina bankkoder eller mobilcertifikat får du tillgång till ett brett utbud av funktioner som är riktade till dig och som underlättar shoppingen. Till funktionerna hör bland annat smarta inköpslistor och produktsökning som grundar sig på din köphistorik, egna inköpslistor samt favoritbutiker och -recept. Du kan också ansluta din K-Tunnus enbart med Plussa-kortnumret, och då ser du dina förmåner i K-Ruoka appen.
Varför är Plussa-kortnumret i appen K-Ruoka inte detsamma som på plastkortet?
Plussa-kortnumret i appen K-Ruoka är ett av de kontantkortnummer som finns i Plussa-medlemskapet. En kund kan ha flera olika kortnummer, och du kan kontrollera de gällande korten genom att logga in i Plussa-tjänsten. Alla personliga Plussa-kort samlar Plussa-poäng till medlemskapet och hushållet, och med alla kort går det också att använda de laddade förmånerna.
Min K-Ruoka-app är långsam eller fungerar inte alls. Vad ska jag göra?
Kontrollera om det finns en ny versionsuppdatering av appen K-Ruoka. Uppdatera vid behov till den senaste versionen i din appbutik. Kontrollera även telefonens operativsystem och uppdatera det vid behov.
Töm telefonens cacheminne vid behov.
En del av innehållet i appen öppnas i webbläsaren i telefonen. Därför är det bra att kontrollera vilken webbläsare som är förvald. Appen K-Ruoka fungerar bäst med Chrome.
Om ingen av instruktionerna ovan hjälper, gör så här:
- Logga ut ur appen via kugghjulssymbolen i avsnittet Sinä.
- Stäng appen K-Ruoka helt bland de öppna apparna.
- Öppna appen på nytt och logga in på nytt.
- Om du inte kan använda appen K-Ruoka alls, radera appen i din telefon och ladda ned den på nytt i din appbutik.
Hur får jag tillgång till elektroniska kvitton?
Om du loggar in för första gången i appen får du automatiskt tillgång till elektroniska kvitton i appen. Du kan hantera den elektroniska kvittotjänsten i inställningarna i appen.
Vad är K-Hyvinvointi?
K-Hyvinvointi är en funktion i K-Ruoka appen som stöder övergripande välbefinnande genom en hälsosam kost. K-Hyvinvointi jämför data över dina matinköp gjorda med Plussa-kortet i K-matbutikerna med de finska näringsrekommendationerna, dvs. funktionen visar hur bra din varukorg motsvarar näringsrekommendationerna. Appen fokuserar på 12 rekommendationer för en hälsosam kost baserade på de finska näringsrekommendationerna.
Hur får jag tillgång till tjänsten K-Hyvinvointi i K-Ruoka appen?
I hemvyn i appen K-Ruoka kan du aktivera K-Hyvinvointi när har gjort stark autentisering. När du aktiverar K-Hyvinvointi kan du välja att låta tjänsten använda bakgrundsinformation om storleken på hushållet samt den egna kosten och kostmålsättningarna. Utöver den tillhandahålla bakgrundsinformationen kräver användning av tjänsten tillstånd att använda K-Plussa-köpdata för att skapa en bild av den nuvarande kosten och kostrekommendationer. Utifrån bakgrundsinformationen och inköpen i K-matbutikerna erbjuder appen dig lösningar som stöder en hälsosam kost.
Var finns jag digitala Plussa-kort?
Du hittar Plussa-kortet i K-Ruoka appen upptill i vyn Koti genom att klicka på Plussa-kort-ikonen eller genom att i avsnittet Sinä i undermenyn välja ”Visa Plussa-kortet”.
Var kan jag erbjudas mer information om appen K-Ruoka och hjälp med att använda den?
Mer information om K-Ruoka appen finns till exempel på K-Ruoka.fi >
Information om OmaPlussa finns här >
Var kan jag lämna feedback om K-Ruoka appen?
Du kan lämna respons bl.a. med hjälp av formuläret Arvioi sovellus på hemvyn i appen, genom att lämna en kommentar i recensionsavsnittet i appbutiken eller via vår responskanal på www.kesko.fi/yritys/palaute
Hur väljer jag min butik i K-Ruoka appen?
Om tillräckligt med köpdata har samlats på ditt Plussa-kort från K-matbutikerna föreslår vi en egen butik utifrån dessa data när du loggar in i appen K-Ruoka för första gången.
I annat fall kan du välja önskad butik genom att klicka på butiksnamnet i det övre vänstra hörnet i appen K-Ruoka och söka efter önskad butik på namn eller ort i vyn som öppnas. Du kan lägga till en butik till dina favoriter genom att klicka på hjärtat bredvid butikens namn.
Vilket innehåll i appen K-Ruoka är tillgängligt även på svenska och engelska, utöver på finska? Vilket innehåll är inte det?
Vid ändring av språket i K-Ruoka appen till svenska eller engelska, får du:
- artiklar
- erbjudanden, förmåner och dina OmaPlussa förmåner
- produktsökning och bläddring bland produkter
- webbutiksbeställning
- och menyer
delvis eller huvudsakligen på det valda språket. Recept, stämpelpass och notiser i appen finns fortfarande bara på finska.
En del av appens innehåll har översatts automatiskt med artificiell intelligens, så översättningarna kan ibland vara felaktiga. Vi kommer kontinuerligt att förbättra översättningsnoggrannheten och täckningen i appen.
Språkval gäller endast för applikationens språk. Om du också vill ändra transaktionsspråk (finska eller svenska) kan du göra det på plussa.fi-webbplatsen.
Hur får jag tillgång till K-Ruoka appen på svenska eller engelska?
Om du redan har K-Ruoka appen i din telefon:
- Uppdatera K-Ruoka appen till den senaste versionen.
- Öppna K-Ruoka appen. Om du har valt svenska som språk i telefonens inställningar kommer K-Ruoka appen att fråga dig när du loggar in om du vill ändra appens språk till svenska. I annat fall, klicka på vyn Sinä och välj kugghjulsmenyn i övre hörnet.
- Klicka på språkvalet för att välja på vilket språk du vill använda appen.
- Nu kan du navigera i appen på svenska!
Så här får du tillgång till K-Ruoka appen på svenska (om du redan har en K-Tunnus):
- Ladda ned K-Ruoka appen i appbutiken (t.ex. App Store eller Google Play). Du hittar appen i appbutikerna med sökordet ”K-Ruoka”.
- Logga in i appen med din K-Tunnus-kod. Identifiera dig genom stark autentisering och lägg till ditt Plussa-kortnummer för att få tillgång till ett brett utbud av funktioner som är riktade till dig och som underlättar shoppingen. Om du enbart vill ha OmaPlussa och mobilförmånerna kan du bara lägga till ditt Plussa-kortnummer i appen.
- Om du har valt svenska som språk i telefonens inställningar kommer K-Ruoka appen att fråga dig om du vill ändra appens språk till svenska när du loggar in. I annat fall, klicka på vyn Sinä och välj kugghjulsmenyn i övre hörnet.
- Klicka på språkvalet för att välja på vilket språk du vill använda appen.
- Nu är din app klar att användas!
Så här får du tillgång till K-Ruoka appen på svenska (om du inte har en K-Tunnus):
- Ladda ned appen K-Ruoka i appbutiken (t.ex. App Store eller Google Play). Du hittar appen i appbutikerna med sökordet ”K-Ruoka”.
- Välj ”Luo K-Tunnus”. För att skapa en K-Tunnus-kod behöver du bara ditt namn, en e-postadress och ett lösenord. Identifiera dig genom stark autentisering och lägg till ditt Plussa-kortnummer för att få tillgång till ett brett utbud av funktioner som är riktade till dig och som underlättar shoppingen. Om du enbart vill ha OmaPlussa och mobilförmånerna kan du bara lägga till ditt Plussa-kortnummer i appen.
- Om du har valt svenska som språk i telefonens inställningar kommer K-Ruoka appen att fråga dig om du vill ändra appens språk till svenska när du loggar in. I annat fall, klicka på vyn Sinä och välj kugghjulsmenyn i övre hörnet.
- Klicka på språkvalet för att välja på vilket språk du vill använda appen.
- Nu är din app klar att användas!
Fick du ingen lösning på problemet?
Kontakta vid behov Plussa-chattkundservicen på www.plussa.fi/asiakaspalvelu. Den är öppen vardagar kl. 9–22, lör kl. 10–18 och sön kl. 16–20.