K-Ruoka-sovelluksen saavutettavuusseloste
Julkaistu 18.6.2025Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten K-Ruoka-mobiilisovellus noudattaa lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä palvelusta vastaa Kesko Oyj. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Saavutettavuusseloste ruotsiksi: K-Ruoka mobilappens tillganglighetsutlatande
Saavutettavuusseloste englanniksi: Accessibility Statement for the K-Ruoka mobile application
Kaikki K-Ruoka-palveluiden saavutettavuusselosteet
Miten saavutettava palvelu on?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.
Voit ottaa yhteyttä verkkolomakkeella
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.
Traficomin verkkosivulla ”Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä” kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö www.saavutettavuusvaatimukset.fi saavutettavuus@traficom.fio puhelinnumero vaihde: 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia
Yleiset
- Sovellusta ei voi käyttää vaakasuuntaisella näytön asennolla. (WCAG 1.3.4)
- Monissa näkymissä kohdistusjärjestys ruudunlukijalla ei vastaa elementtien visuaalista esitysjärjestystä, ja järjestys voi olla myös sisäisesti epäjohdonmukainen, jos ruudunlukijakäyttäjä vaihtelee navigointitapaa. Androidilla kohdistusjärjestys vaihtelee eri näkymien välillä. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
- Palvelussa on videoita, joilla ei ole kuvailutulkkausta tai selvästi ilmaistua vastinetta (WCAG 1.2.3 ja 1.2.5)
- Kohdistuksen hallinnassa on joitakin ongelmia. iOS-sovelluksessa VoiceOverin kohdistus ei aina mene uuden näkymän alkuun näkymästä toiseen siirryttäessä. Paikoin kirjoittamisen jälkeen ruudunlukijan kohdistus ei pysy tekstikentässä käyttäjän piilotettua näppäimistön. (WCAG 2.4.3)
- Kun näytöllä on kelluvaa mutta kiinteää sisältöä, näppäimistön tai apuvälineiden kohdistus saattaa joissakin näkymissä joutua tällaisen kelluvan sisällön alle. Tällöin näkevä käyttäjä ei näe kohdistusta, ja ruudunlukijat (erityisesti VoiceOver) saattavat lukea sisältöä väärin. WCAG 2.4.11)
- VoiceOver saattaa aktivoida väärän kohteen, tai ei aktivoi kohdetta lainkaan kaksoisnapautuksella. Tämä saattaa tapahtua esimerkiksi silloin, kun kohdistin on piilossa muun sisällön alla ja kohdistettua sisältöä yritetään aktivoida. Ongelma voi liittyä myös siihen, että visuaalinen näkymä ei liiku ruudunlukijan kohdistimen mukana. Voit kokeilla aktivoida elementin uudelleen vieritettyäsi näkymää alaspäin (VoiceOver: kolmen sormen pyyhkäisy ylöspäin). (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
- Joissakin pitkissä näkymissä VoiceOverin kohdistus hyppii hallitsemattomasti. Voit tällöinkin kokeilla ratkoa ongelmaa vierittämällä näyttöä. (WCAG 2.4.3)
- Monissa välilehtirakenteissa VoiceOver ei kerro, että välilehdet ovat toiminnallisia elementtejä. (WCAG 4.1.2)
- Ruudunlukijat eivät aina tulkitse tietoja ja niiden välisiä suhteita oikein. Sovelluksessa on otsikoita, joita ei ole merkitty otsikoiksi, taulukoita, joita ei ole merkitty taulukoiksi sekä listoja, joita ei ole merkitty listoiksi. (WCAG 1.3.1)
- VoiceOver ei myöskään aina rivitä tekstiä oikein. Joskus suuri määrä visuaalisesti ryhmiteltyä tietoa luetaan ruudunlukijalla kerralla, ja joskus taas VoiceOverin rivitys on liian tiheää. Paikoin tiedon ryhmittely on muutoin epäselvää apuvälineillä. Joskus VoiceOver toistaa tietoa turhaan tai lukee ylimääräistä hälyä. (WCAG 1.3.1)
- Joidenkin tekstikenttien ja painikkeiden nimilaput tai saavutettavat nimet ovat epäselviä. (WCAG 2.4.6)
- Kaikki painikkeet eivät ole erikseen kohdistettavia eikä niitä siten pysty välttämättä käyttämään lainkaan apuvälineillä tai näppäimistöllä. Jotkin painikkeet ovat kohdistettavia, mutta ne eivät silti aktivoidu (TalkBack). Jotkin näistä painikkeista voivat olla saavutettavissa kiertotietä (esimerkiksi ostoskoriin tai ostoslistaan lisääminen voi onnistua yksittäisen tuotteen sivulta paremmin kuin tuotekortista). (WCAG 2.1.1)
- Sovelluksessa on painikkeiden taakse piilotettua tietoa, joka kuitenkin luetaan VoiceOver-ruudunlukijalla jo ennen kuin painiketta on painettu. (WCAG 1.3.1)
- Sovelluksessa on toiminnallisuuksia, joita ei ole merkitty oikein toiminnallisuuksiksi (esim. painiketta ei merkitty painikkeeksi, linkkiä linkiksi tai tekstikenttää tekstikentäksi). Lisäksi sovelluksessa on joitakin toiminnallisia elementtejä, joiden rooli on merkitty väärin (esim. vaihtopainike merkitty tavalliseksi painikkeeksi). Joitakin yksittäisiä ei-toiminnallisia elementtejä on myös merkitty harhaanjohtavasti painikkeiksi. (WCAG 4.1.2, 1.3.1)
- Sovelluksessa on painikkeita ja linkkejä, joilla ei ole saavutettavaa nimeä. Lisäksi ruudunlukija ei lue joidenkin toiminnallisten elementtien tilaa lainkaan (esim. valintapainike valittu tai ei valittu, haitaripainike laajennettu tai pienennetty). Lisäksi jotkin linkkitekstit eivät ole riittävän kuvaavia. (WCAG 4.1.2, 2.4.4)
- Sovelluksessa on tärkeää tietoa sisältäviä kuvia, joilla ei ole tekstivastinetta, tai tekstivastine on epätarkka. Näitä ovat esim. oman Plussa-kortin kuva, osa tuotepakkauksen tiedoista (esim. sydänmerkki) sekä tieto kaupoista, jossa tietty keräilypassi on voimassa. (WCAG 1.1.1)
- Sovelluksen kalenterinäkymät (toimitusajan valinta ja kuittien tarkastelu) ovat vaikeasti hahmotettavia ruudunlukijalla. Ne eivät anna käyttäjälle riittävästi palautetta siitä, mikä viikko tai kuukausi on valittu, eikä nuoli-ikoneille ole annettu saavutettavia nimiä. Kun ruudunlukijan käyttäjä navigoi visuaalisesti piilotettuja välilehtimäisiä ajanjaksotoimintoja läpi (esim. viikkojen numeroita tai kuukausien nimiä), näkyvissä oleva ajanjakso vaihtuu suoraan. Toimitusaikakalenteri sisältää myös toistuvaa ja kontekstoimatonta tietoa ruudunlukijalle. (WCAG 1.3.1, 3.2.1, 4.1.2, 4.1.3)
- Ruudunlukijan käyttäjä ei saa aina riittävästi tietoa näytöllä tapahtuvista muutoksista kuten virheistä. Paikoin tilaviestit sisältävät suomenkielisessä sovelluksessa englanninkielistä tekstiä. Toisaalta TalkBackilla tekstikenttään kirjoitettaessa avustavat viestit ovat paikoin liian intensiivisiä ja häiritsevät kirjoittamista (ostoslistan nimen kirjoittaminen). Joskus VoiceOver myös keskeyttää tilaviestin lukemisen kilpailevan viestin vuoksi. (WCAG 4.1.3)
Hakutoiminnot
- Kauppahaussa VoiceOver ei lue valittua kauppaa eikä sen tietoja lainkaan. (WCAG 1.3.1)
Tuotteiden tarkastelu ja hallinta
- Monissa näkymissä VoiceOver lukee tuotteen hinnan väärässä järjestyksessä (ensin eurot ja sentit lukuina ja sitten molemmat yksiköt). (WCAG 1.3.2)
- Tuotteiden englannin- ja ruotsinkielisten kuvausten kieltä ei ole merkitty oikein suomenkielisessä iOS-sovelluksessa, jolloin VoiceOver lukee ne väärällä ääntämyksellä. Voit vaihtaa kieltä ruudunlukijan asetuksista. (WCAG 3.1.1)
- Ostoslistassa olevat lisätoiminnot avaavat valintaikkunoita, mutta TalkBack-ruudunlukijan kohdistus ei siirry niihin automaattisesti. Valintaikkunoissa on myös ylimääräisiä ja epäselviä kohdistuksia tai haamupainikkeita. (WCAG 2.4.3, 1.3.1)
- Edut-osiossa olevat välilehdet ovat kohdistettavissa Androidilla vain silloin, kun ne ovat visuaalisesti näkyvillä. (WCAG 2.4.3)
- VoiceOver ei lue tuotteiden ravintoarvoja oikein. (WCAG 1.3.1) Ostoskorista poistuminen on hankalaa VoiceOverilla harhaanjohtavan painikenimen (Näytä lisää) takia. (WCAG 2.4.6)
Ostaminen
- Ostoskorissa oleva valikko (kolmen pisteen ikonin takana) ei ole lainkaan löydettävissä tai avattavissa VoiceOver-ruudunlukijalla. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
- Uuden kortin lisäämisen vahvistusnäkymässä jatka-painikkeen visuaalinen nimi ei vastaa painikkeen näkymätöntä, ohjelmallista nimeä, mikä voi aiheuttaa vaikeuksia näkeville puheohjauksen käyttäjille. (WCAG 2.5.3)
- Toimitustavan valinnan lomakkeessa pakollisuudesta ilmoittavia asteriskeja ei ole yhdistetty oikein tekstikenttiin. (WCAG 1.3.1)
- Lomakkeessa käyttäjän tekemistä virheistä ei aina tarjota tunnettua korjausehdotusta. (WCAG 3.3.3)
- Toimitusajan onnistunut valinta ilmaistaan epäselvästi ruudunlukijan käyttäjälle ja värisokealle käyttäjälle. Valittu aika muuttuu ruudunlukijalle harhaanjohtavasti muotoon ”ei käytössä”, ja valittu-tila on visuaalisesti ilmaistu pelkällä värillä. (WCAG 1.4.1, 4.1.2)
Reseptit
- Osa yksittäisen reseptin sivusta ei ole käytettävissä VoiceOverilla eikä TalkBackilla, ja VoiceOver jumittuu sivun tietyissä toiminnallisuuksissa. (WCAG 2.1.1, 2.1.2)
- Reseptin sivulla on sisältöä, jonka lukemisjärjestys on epäjohdonmukainen. (WCAG 1.3.2)
- Reseptin osista ei voi poistaa valintaa avustavilla teknologioilla. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
Muut ongelmat
- Suosikiksi tallentamisen ohjeessa viitataan pelkästään vaihtopainikkeen visuaaliseen ulkomuotoon. (WCAG 1.3.3)
- Tarjouslehdessä on kaksi identtistä otsikkoa. (WCAG 2.4.6)
- Keräilypasseissa VoiceOver lukee leimojen keräilyn edistymistiedon epäselvästi. (WCAG 1.3.1)
- Yksittäisen kaupan tuotetoivelomakkeella ei ole standardin mukaista keinoa piilottaa virtuaalinäppäimistö VoiceOver-ruudunlukijalla. Kokeile kaksoisnapauttaa jotakin ei-toiminnallista tekstiä piilottaaksesi näppäimistön. (WCAG 2.1.2)
- Oston jälkeen palaute-emojeita valittaessa palaute lähetetään ilman erillistä käyttäjän vahvistusta. Lisäksi VoiceOver ei lue kiitosviestiä reaaliakaisesti. (WCAG 3.2.2, 4.1.3)
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 30.11.2025 mennessä.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Palvelu on julkaistu syyskuussa 2015.
Tämä seloste on laadittu 30.5.2025.
Selostetta on päivitetty viimeksi 26.6.2025.