Hyppää sisältöön

K-Ruoka mobilappens tillgänglighetsutlåtande

Julkaistu 18.6.2025

I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur väl K-Ruoka mobilapp följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons om tillgänglighetsproblem.

Kesko Abp ansvarar för denna nättjänst. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet på finska: K-Ruoka-sovelluksen saavutettavuusseloste

Tillgänglighetsutlåtandet på engelska: Accessibility Statement for the K-Ruoka mobile application

Alla tillgänglighetsutlåtanden för K-Ruoka-tjänster

Hur tillgänglig är tjänsten?

Denna tjänst uppfyller till en del A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.

Märkte du brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att kontinuerligt förbättra tjänstens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna sida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.

Du kan kontakta oss med onlineformulär

Tillgänglighetstillsyn

Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du ge respons till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Traficoms webbsida ”Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning” berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet www.tillganglighetskrav.fi tillganglighet@traficom.fi telefonnummer växeln: 029 534 5000

Närmare information om tekniska tillgängligheten

Tjänsten är inte ännu till alla delar tillgänglig.

Innehåll eller funktioner som inte ännu är tillgängliga

Allmänt

  • Appen kan inte användas i liggande läge. (WCAG 1.3.4)
  • I många vyer stämmer inte skärmläsarens fokusordning överens med den visuella ordningen för hur elementen presenteras, och ordningen kan också vara internt inkonsekvent om skärmläsaranvändaren byter navigeringsmetod. På Android varierar fokusordningen mellan olika vyer. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Tjänsten innehåller videor som saknar syntolkning eller en tydligt uttryckt motsvarighet. (WCAG 1.2.3, 1.2.5)
  • Det finns vissa problem med fokusstyrning. I iOS-appen går VoiceOver-fokus inte alltid till början av en ny vy när man byter från en vy till en annan. På vissa ställen stannar inte skärmläsarfokus kvar i textfältet efter att användaren har dolt tangentbordet. (WCAG 2.4.3)
  • När det finns svävande men fast innehåll på skärmen kan tangentbordets eller hjälpmedelsteknikens fokus i vissa scenarier hamna dolt under det svävande innehållet. I sådana fall kan en seende användare inte se fokuset, och skärmläsare (särskilt VoiceOver) kan läsa upp innehållet fel. (WCAG 2.4.11)
  • VoiceOver kan aktivera fel objekt, eller så kanske objektet inte aktiveras alls vid dubbeltryck. Detta kan till exempel hända när den visuella fokusindikatorn är dold under annat innehåll och användaren försöker aktivera det fokuserade innehållet. Problemet kan också vara kopplat till situationer där den visuella vyn inte följer med skärmläsarfokus. Du kan försöka aktivera elementet efter att ha scrollat ner i vyn (VoiceOver: svep uppåt med tre fingrar). (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • I vissa långa vyer hoppar VoiceOver-fokus okontrollerat. Du kan försöka scrolla skärmen för att lösa problemet. (WCAG 2.4.3)
  • I många tabbdesigner säger inte VoiceOver att flikarna är funktionella element. (WCAG 4.1.2)
  • Skärmläsare tolkar inte alltid informationen och sambanden mellan informationsdelarna korrekt. Appen har rubriker som inte är markerade som rubriker, tabeller som inte är markerade som tabeller och listor som inte är markerade som listor. (WCAG 1.3.1)
  • VoiceOver radbryter inte alltid texten korrekt. Ibland läser en skärmläsare upp en stor mängd visuellt grupperad information på en gång, och ibland är VoiceOvers radbrytning för tät. På vissa ställen är gruppering av information otydlig vid användning av hjälpmedelsteknik. Ibland upprepar VoiceOver information i onödan eller läser upp onödigt brus. (WCAG 1.3.1)
  • Vissa textfält och knappar har otydliga etiketter eller tillgängliga namn. (WCAG 2.4.6)
  • Alla knappar kan inte fokuseras individuellt och kan därför vara helt oanvändbara med hjälpmedelsteknik eller tangentbord. Vissa knappar går att fokusera, men de aktiveras ändå inte (TalkBack). Vissa av dessa knappar kan vara tillgängliga på ett annat sätt (till exempel kan det fungera bättre att lägga till i varukorgen eller inköpslistan från en enskild produktsida än från ett produktkort). (WCAG 2.1.1)
  • Appen innehåller information som är dold bakom knappar, men informationen kan ändå läsas upp av skärmläsaren VoiceOver redan innan knappen har tryckts. (WCAG 1.3.1)
  • Det finns funktioner i applikationen som inte är korrekt markerade som funktioner (t.ex. en knapp som inte är markerad som knapp, en länk som inte är markerad som länk eller ett textfält som inte är markerat som textfält). Dessutom finns det vissa funktionella element i applikationen vars roll är felaktigt markerad (t.ex. växlingsknappar som är markerade som vanliga knappar). Vissa enskilda icke-funktionella element är också vilseledande markerade som knappar. (WCAG 4.1.2, 1.3.1)
  • Appen har knappar och länkar som saknar tillgängligt namn. Dessutom läser skärmläsaren inte alls upp tillståndet för vissa funktionella element (t.ex. om en alternativknapp är markerad eller inte, eller om en expanderbar knapp är expanderad eller kollapsad). Dessutom är vissa länktexter inte tillräckligt beskrivande. (WCAG 4.1.2, 2.4.4)
  • Appen innehåller bilder med viktig information som saknar textalternativ, eller där textalternativet är vagt. Dessa inkluderar till exempel: en bild av användarens Plussa-kort, viss information på produktförpackningen (t.ex. Hjärtmärket) samt information om i vilka butiker ett visst samlarpass gäller. (WCAG 1.1.1)
  • Appens kalendervyer (val av leveranstid och visning av kvitton) är svåra att förstå med en skärmläsare. De ger inte användaren tillräcklig återkoppling om vilken vecka eller månad som är vald, och pilikonerna har inga tillgängliga namn. När en skärmläsaranvändare navigerar genom visuellt dolda flikliknande tidsperiodsfunktioner (t.ex. veckonummer eller månadsnamn), ändras den visade tidsperioden direkt. Leveranskalendern innehåller också upprepande och icke-kontextuell information för skärmläsaren. (WCAG 1.3.1, 3.2.1, 4.1.2, 4.1.3)
  • Skärmläsaranvändaren får inte alltid tillräcklig information om förändringar på skärmen, såsom felmeddelanden. Å andra sidan är hjälpinstruktionerna ibland för påträngande i ett textfält med TalkBack, vilket stör skrivandet (t.ex. när man skriver namnet på en inköpslista). Ibland avbryter VoiceOver även uppläsningen av ett statusmeddelande på grund av ett konkurrerande meddelande. (WCAG 4.1.3)

Sökfunktioner

  • I butikssökningen läser VoiceOver inte upp den valda butiken eller dess information överhuvudtaget. (WCAG 1.3.1)

Visa och hantera produkter

  • I många vyer läser VoiceOver upp produktens pris i fel ordning (först euro och cent som siffror, och därefter båda enheterna). (WCAG 1.3.2)
  • Språket för produktbeskrivningar på engelska och svenska är inte korrekt markerat i den finska iOS-appen, vilket gör att VoiceOver läser upp dem med fel uttal. Du kan ändra språket i skärmläsarens inställningar. (WCAG 3.1.1)
  • Ytterligare åtgärder i inköpslistan öppnar modala dialogrutor, men skärmläsaren TalkBack flyttar inte automatiskt fokuset till dem. De modala dialogrutorna har också extra och otydliga fokusstopp eller knappar som bara finns med hjälpmedel. (WCAG 2.4.3, 1.3.1)
  • Flikarna i avsnittet Förmåner kan endast fokuseras på Android när de är visuellt synliga. WCAG 2.4.3)
  • VoiceOver läser inte upp produkternas näringsvärden korrekt. (WCAG 1.3.1) Att stänga varukorgen är svårt med VoiceOver på grund av det vilseledande knappnamnet (Visa mer). (WCAG 2.4.6)

Köp

  • Menyn i varukorgen (bakom ikonen med tre prickar) kan inte upptäckas eller öppnas med skärmläsaren VoiceOver. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • I bekräftelsevyn för att lägga till ett nytt kort stämmer den visuella etiketten för fortsätt-knappen inte överens med knappens osynliga, programmatiska namn, vilket kan orsaka svårigheter för seende användare som använder röststyrning. (WCAG 2.5.3)
  • I formuläret för att välja leveranssätt är asteriskerna som anger att ett fält är obligatoriskt inte korrekt kopplade till textfälten. (WCAG 1.3.1)
  • Formuläret ger inte alltid ett känt korrigeringsförslag för fel som användaren har gjort. (WCAG 3.3.3)
  • En lyckad val av leveranstid uttrycks otydligt för skärmläsaranvändare och färgblinda användare. Den valda tiden ändras vilseledande till 'inaktiverad' för skärmläsaren, och det valda tillståndet visas visuellt enbart med färg. (WCAG 1.4.1, 4.1.2)

Recept

  • Delar av en enskild receptsida kan inte alls användas med VoiceOver eller TalkBack, och VoiceOver fastnar i vissa funktioner på sidan. (WCAG 2.1.1, 2.1.2)
  • En receptsida innehåller innehåll med inkonsekvent läsordning. (WCAG 1.3.2)
  • Delar av receptet kan inte avmarkeras med hjälpmedelsteknik. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)

Övriga problem

  • Instruktionerna för att spara som favorit hänvisar endast till växlingsknappens visuella utseende. (WCAG 1.3.3)
  • Erbjudandetidningen har två identiska rubriker. (WCAG 2.4.6)
  • I vyer för insamlingspass läser VoiceOver upp informationen om stämplingsframsteg på ett otydligt sätt. (WCAG 1.3.1)
  • Produktönskeformuläret för en enskild butik har inget standardiserat sätt att dölja det virtuella tangentbordet med skärmläsaren VoiceOver. Prova att dubbeltrycka på någon icke-funktionell text för att dölja tangentbordet. (WCAG 2.1.2)
  • Efter köp skickas feedback direkt vid val av feedback-emojis, utan separat bekräftelse från användaren. Dessutom läser VoiceOver inte upp tackmeddelandet i realtid. (WCAG 3.2.2, 4.1.3)

De uppräknade bristerna åtgärdas före 30.11.2025.

Hur har vi testat tillgängligheten?

Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en tredje parts utvärdering om huruvida mobilappen uppfyller kraven som nämns i lagen.

Mobilappen är publicerad i September 2015.

Detta utlåtande har upprättats 30.5.2025.

Utlåtandet uppdaterades senast 26.6.2025.

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) Tillgänglighetskrav-webbplatsen